Společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury chce provozovat rychlíky na 15 železničních linkách, přičemž na tyto dálkové spoje hodlá nasadit nové elektrické a dieselové vlaky. Nabídku v pondělí RegioJet předal ministerstvu dopravy, které rychlíky na české železnici platí. Firma plánuje jezdit například z Brna do Prahy, z Prahy do Českých Budějovic či Liberce do Ústí nad Labem. Vyplývá to z materiálů firmy RegioJet, které novináři dostali na pondělní tiskové konferenci.

Nabídka RegioJetu počítá s tím, že dálkové vlakové spoje bude provozovat od roku 2011 po dobu deseti let. "Jedná se o zhruba jednu polovinu celkového rozsahu provozu vlaků kategorie rychlík objednávaných ministerstvem dopravy," stojí v tiskové zprávě.

Vstupu nové firmy na českou železnici musí předcházet výběrové řízení ministerstva dopravy. To nyní automaticky objednává rychlíky u Českých drah, kterým za ně letos zaplatí přes čtyři miliardy korun.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka uvedl, že úřad nejprve musí nabídku firmy RegioJet posoudit a pak se k ní vyjádří.

Měníme strategii

Jančura kvůli nabídce na provozování vlakové dopravy změnil i strategii své firmy. „Ano. Ze strategie růstové jdeme do strategie ziskové. Měníme firmu, aby letos vydělala nad sto milionů a zatím se nám to i v krizi daří," říká Jančura s tím, že veškerý zisk investuje do vlaků.

Vydělané peníze použije jako vklad na nakoupení vlaků, kterými chce zaplnit české koleje. Na dálkové spoje hodlá nasadit nové elektrické a dieselové vlaky Siemens Desiro za více než deset miliard korun. „Jako vklad je to dostatečné. Žádný dopravce na světě totiž nekupuje vlaky v hotovosti. Spočítali jsme, že jsme schopní s naším partnerem ročně koupit vlaky za pět až deset miliard korun," říká Jančura, který se spojil s francouzským dopravcem Keolis, který mu má v útoku na české koleje pomoci.

České dráhy oficiálně konkurenci vítají, ale jejich představitelé Jančuru až dosud kritizovali za to, že spíše o podnikání v této oblasti mluvil do médií, ale nepořídil ani jedinou lokomotivu. 

Jančurova firma Student Agency má nyní obrat přes čtyři miliardy korun. Přestože polovinu z toho dělá prodej letenek, nejznámější jsou Jančurovy žluté autobusy.

Seznam tratí, kde chce Jančura jezdit se žlutými rychlíky: 

Praha - Chomutov - Cheb

Praha - Děčín

Kolín - Ústí nad Labem

Brno - Česká Třebová - Praha

Brno - Havlíčkův Brod - Praha

Brno - Bohumín

Brno - Břeclav - Olomouc

Praha - České Budějovice

Praha - Písek - České Budějovice

Liberec - Ústí nad Labem

Praha - Tanvald

Kolín - Rumburk

Praha - Rakovník

Ostrava - Jeseník

Ostrava-Krnov-Olomouc

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist