Vypadá to skoro jako schválnost osudu. V den, kdy Česká pošta oznamuje obří investici ve výši dvou miliard korun a kdy ukazuje poprvé svou pobočku budoucnosti, jí spadne počítačová síť.

Dopolední výpadek, který postihl klienty České pošty na všech pražských pobočkách,  jakoby signalizoval, že pošta velkou investici opravdu potřebuje.

Dvě miliardy

Dvě miliardy korun, o kterých mluvili zástupci státní firmy v pražském Edenu - právě tady ukazovali zmíněnou futuristickou pobočku - mají zachránit společnost z nejhoršího. Potřebuje investice do softwaru, počítačového vybavení, elektronických služeb, obnovy vozového parku, poboček i výchovy a vzdělávání lidí, což jsou všechno výdaje, které dříve krátila kvůli úsporám.

"Pošta chce investovat do moderních technologií. Tyto investice musí sloužit zkvalitnění služeb a obsluhy našich zákazníků. Zároveň chceme zvýšit informovanost a zkvalitnit prostředí pro zákazníky i pro zaměstnance pošty," uvedl Sedláček.

Tržby zůstanou, zisk klesne

Pošta letos očekává zisk v řádu desítek milionů korun, loni měla vyšší: 365 milionů. Tržby by se měly pohybovat na loňské úrovni 20,5 miliardy korun. Náměstek generálního ředitele pro obchod a provoz Michal Vodrážka řekl, že pro poštu bude hospodaření s neklesajícími tržbami během ekonomické recese úspěchem. "Poštovní správy v Evropě i USA zaznamenávají výrazný pokles, například Deutsche Post v prvním čtvrtletí klesly příjmy o 12 procent," uvedl Vodrážka.

Článek pokračuje pod fotografiemi

 

Nová pobočka v nákupním centru Eden má ukázat směr, kterým se bude pošta ubírat v dalších letech. Má nový vzhled, přepážky nemají skla a jsou vybaveny moderní výpočetní technikou. Personál má nově navržené uniformy. Po vyhodnocení pilotního provozu a možných dílčích úpravách chce podnik nový vzhled použít i na dalších poštách.

Pošta v současnosti provozuje 3364 poboček. Do začátku minulého roku byla pošta rozdělená do sedmi odštěpných závodů, což se projevilo i na nejednotné podobě poboček. Do obnovy poboček a budování nových prostor pošta loni investovala kolem 150 milionů korun, na obnovu stejnokrojů pak kolem 72 milionů.

Pošty jako franšízy

Ještě letos chce pošta spustit projekt partnerských poboček na bázi franšízingu. Během tří až čtyř měsíců spustí první na Božím daru, do konce roku chce spustit několik dalších. Partnery by měly být především úřady veřejné správy, ale i soukromé subjekty. Franšízy pod označením Partner by měly vznikat zejména v místech, kde byl dosud provoz pošt ztrátový. Výhledově by podobným způsobem mohly poštovní služby nabízet až stovky partnerských poboček.