Výchozí verze letounu, který má rozpětí křídel 61 metrů a váží pouhých 1500 kg,  podstoupí ještě zkoušky letu v noci.

Picard, který se už zapsal do historie tím, že obletěl non-stop zeměkouli v balóně roku 1999, říká,  že chce ukázat potenciál obnovitelných zdrojů energie. Očekává, že v solárním letadle překoná v roce 2012 Atlantik.

Jeho let ovšem bude riskantní. Teprve nyní jsou solární technologie a akumulátory dostatečně pokročilé na to, aby byl let možný i v noci – zatím ale jen v bezpilotních letadlech.

Tým Picardovy firmy Solar Impulse však investoval obrovské úsilí - a také nemálo peněz – do toho, aby se to změnilo. Říkají, že přišli s průlomovým projektem.

"Miluji, když  si nejprve stanovíte cíl, a teprve potom hledáte způsob, jak ho dosáhnout. Přesně tohle je pro mě ta pravá výzva," řekl Picard zpravodajskému serveru BBC News.

Picarda čeká noční testování

Solární letadlo HB-SIA má vzhled kluzáku, ale rozměry je to moderní letoun. Užívá kompozitní materiály, díky nimž je velmi lehký a je vybaven vysoce efektivními solárními články, akumulátory, motory a vrtulemi, díky nimž je schopen letět i v noci.

Picard začal testy zatím krátkými lety, během nichž s letadlem letí jen několik metrů. Postupně, jak se prohloubí jeho důvěra ke stroji, by chtěl přejít k testům v režimu den – noc. Let v noci se ještě nikdy u pilotovaných solárních letadel nezkoušel.

solární letadlo dobrodruha Picarda

Po letounu HB-SIA bude následovat HB-SIB. Měl by být větší a zahrnovat i prosklený kokpit a lepší elektroniku.

Je pravděpodobné, že Picard bude chtít na tomto letounu letět kolem světa, podobně jako letěl s balonem Breitling Orbiter 3. Poletí prý na severní polokouli v blízkosti rovníku. Let by mohl začít ve Spojených arabských emirátech, a pokračovat do Číny, na Havaj, jihem USA, jihem Evropy, zpět do Emirátů.

Letoun zeměkouli obletí, horší je to s pilotem

Přestože se očekává, že letoun bude schopen letět kolem zeměkoule non-stop, horší je to s pilotem. Picard zatím ve skutečnosti s letadlem uskutečnil jen pět dlouhých skoků, při nichž se střídal s partnerem v projektu Andre Borschbergem.

"Letoun by mohl teoreticky letět non-stop, ale nikoli pilot," říká Picard. "Měli bychom letět zhruba rychlostí 46 km/h. Obletět svět by tak trvalo 20 až 25 dnů, což je příliš mnoho pro jednoho člověka, který má pilotovat letadlo. Myslím, že maximum je pět dní."

Veřejné představení solárního letounu se konalo v pátek na letišti Dübendorf nedaleko Curychu.