Prodej automobilů ve Spojených státech klesl v červnu o 28 procent, nicméně podle údajů společnosti Autodata jde nejmenší pokles za devět měsíců. Podle výrobců aktuální výsledky poukazují na stabilizaci ekonomiky. Zatím ale stále nevypovídají o pozitivním zvratu ve vývoji na americkém automobilovém trhu, podotýká agentura Reuters.

Ford, jenž je jedinou významnou automobilkou v USA která není podporována vládními prostředky, vykázal v červnu pokles prodeje v USA o 10,9 procenta. Znovu tak získal druhé místo v prodejích za první pololetí za GM, a na třetí příčku odsunul společnost Toyota Motor. Podíl Fordu na trhu se letos červnu zvýšil na 18 procent ve srovnání s 14,6 procenta v červnu 2008.

General Motors, jenž je nejvíce prodávajícím výrobcem na americkém trhu, zaznamenal v červnu pokles prodeje o 33,6 procenta. "Naše výsledky jsou slabé," okomentoval situaci vedoucí prodeje GM Mark LaNeve. Dalšíkrizí zasažená automobilka Chrysler ve své první zprávě o prodeji od vytvoření aliance s italskou společností Fiat oznámil, že jeho prodej spadl v červnu o 42 procent. Toyota Motor zaznamenala pokles prodeje 31,9 procenta a Honda Motor prodala minulý měsíc meziročně o 29,5 procenta vozů méně.

Nissan Motor vykázal pokles prodeje o 23,1 procenta, ale jeho zástupci podotkli, že trh s automobily se začíná pomalu stabilizovat. "Neřekl bych, že odvětví zaznamenalo obrat o 180 stupňů, ale situace se podle mě za posledních 60 dní stabilizovala," uvedl generální manažer Nissanu ve Spojených státech Al Castignetti.

Deset milionů aut letos Američané nekoupí

Někteří analytici ještě nedávno předpokládali, že prodej automobilů ve Spojených státech v celém letošním roce dosáhne deseti milionů vozů. Červnové ukazatele však prognózu snížily na 9,69 milionu vozů. V loňském roce se v USA prodalo 13,2 milionu aut.

Prodej automobilů v USA v minulých měsících poznamenaly především krachy Chrysleru, který byl nucen rozvázat poměr s téměř 800 prodejci, a General Motors. Zástupci odvětví podotýkají, že počet lidí se v prodejních místech znovu zvyšuje, kvůli obavám z ekonomické krize však většina z nich nabízené zboží jen obhlíží a domů se vrací se prázdnýma rukama.

Prodeje aut klesají i jinde, výjimkou Německo a Čína

Krize v automobilovém průmyslu je nadále znát na poklesu poptávky i v jiných zemí. Například v Japonsku se prodej nových automobilů v červnu snížil o 13,5 procenta na 243.342 vozů, což byl nejnižší prodej pro měsíc červen za 35 let. Prodej nových aut v zemi klesl již 11. měsíc za sebou.

Prodeje klesají i v celé Evropě. Podle květnových dat sdružení výrobců automobilů ACEA se prodej meziročně propadl o 4,9 procenta. Celkem bylo v 28 zahrnutých zemích v květnu registrováno 1,270.195 nových vozů. Za prvních pět měsíců roku se tak evropský automobilový trh propadl o 13,9 procenta.

Výrazně odlišná situace je v Německu a Číně, kde prodeje raketově rostou. Prodej nových osobních automobilů v Německu v květnu meziročně stoupl o 40 procent na zhruba 390 000 vozů. Poptávku zde ale výrazně ovlivňuje šrotovné, jež zavedla německá vláda.

Prodej osobních automobilů zde v Číně ještě překonal německý hlad po autech, když meziročně vzrostl o 46,8 procenta na 829.100 vozů. Čína by v letošním roce mohla vystřídat Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.