Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít 75 procent železniční dálkové dopravy v České republice konkurenci. Vyplývá to z materiálů ministerstva dopravy. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun.

Ministerstvo chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 až 15 procent výkonů na železnici. S vítězným uchazečem pak bude uzavřena dlouhodobá smlouva na 10 až 14 let. Zásadní podmínkou má být údajně zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Termín nejbližšího výběrového řízení ministerstvo zatím nezveřejnilo, ale má se tak stát co nejdříve.

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency (SA), která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. "Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku," řekl Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy.

Příchod Student Agency

Téma konkurence na českých železnicích se prolomilo s příchodem potenciálního konkurenta Student Agency (SA). Ten tvrdí, že přijde s modernějšími vlaky, s levnějším jízdným a nebude potřebovat tolik peněz od státu.

Majitel SA Radim Jančura již dříve v on-line rozhovoru se čtenáři iHNed.cz prohlásil: "České dráhy fungují tak, jako naše babičky - až si našetří do hrníčku (nebo až jim tam spíše stát nasype), koupí si vlak. V dnešní době však svět funguje jinak - vlak je třeba pořídit na úvěr nebo leasing, splátky musí odpovídat příjmu od cestujících + dotacím. (...) Jen tak se dá železnice změnit během 5-10 let. Za 20 let po revoluci průměrné stáří souprav naopak vzrostlo, bylo to pro železnici 20 let ztracených."

Dosud byly zakázky vypisovány jen na rok a rozhodnutí ministerstva dopravy prodloužit zakázky by mělo být pro budoucnost českých železnic klíčové. Ostatně tvrzení, že díky desetileté zakázce budou lidé konečně cestovat západoevropským standardem, představuje jedinou shodu mezi Žaludou a Jančurou. Obě strany se na stránkách novin i webů častují hodně kritickými slovy.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist