Indická automobilka Tata Motors v pátek dodala nejlevnější automobil světa Nano prvnímu zákazníkovi. Firma dodávku oznámila s jednodenním předstihem. Základní verze automobilu Nano stojí 100.000 rupií (necelých 40.000 korun).
Společnost představila vůz Nano loni v lednu. Zákazníci si jej ale mohli začít objednávat až letos v dubnu, protože projekt zbrzdily násilné protesty zemědělců, které firmu přinutily přestěhovat hlavní továrnu na výrobu nového automobilu.
Čtyřmístné auto, které má podle odborníků způsobit revoluci v motorizaci Indie. Společnost doufá, že nový vůz přiměje miliony Indů k přechodu od motocyklů k automobilům.
Analytici předpovídají, že v prvním roce výroby by mělo být indickým zákazníkům k dispozici pouze 50 tisíc vozů, než se zaběhne výroba ve státu Gudžarát s kapacitou 250 tisíc vozů ročně. Nový vůz pohání dvouválec s výkonem 33 koní, se kterým může »drobek« jet více než sto kilometrů v hodině.
Holoauto jako holobyt
Zákazníky, kteří se v interiéru nedočkají rádia či klimatizace, potěší alespoň spotřeba paliva. Vůz o délce pouhých 3,1 metru a váze 580 kilogramů spotřebuje na sto kilometrů okolo pěti litrů benzínu.
Článek pokračuje pod fotogalerií
Nano, nejlevnější auto světa
Odborníci nicméně věří, že model Nano způsobí revoluci podobnou té, kterou v poválečné Evropě zahájil Volkswagen Brouk či Fiat 500. »Nano zaplní mezeru, která existuje mezi motocykly a nejmenšími vozidly,« řekl Mohit Ahora, ředitel singapurské pobočky společnosti JD Power.
Bude i verze Evropa
Indická automobilka Tata Motors plánuje prodávat modernizovanou verzi superlevného automobilu Nano pod označením Europa i na starém kontinentu. Vůz, který by měl plnit zdejší emisní i bezpečnostní standardy, by se na evropských trzích měl objevit v roce 2010 či 2011. Cena základního modelu by neměla překročit pět tisíc eur (okolo 140 tisíc korun).
Tata loni dokončila koupi britských luxusních značek Land Rover a Jaguar od americké automobilky Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů (zhruba 42 miliard Kč). Díky této transakci získala příležitost k rozšíření svých aktivit mimo Indii.
Tata nedávno vykázala svou první celoroční ztrátu za osm let kvůli slabé poptávce v důsledku světové hospodářské krize a ztrátám divize Jaguar Land Rover. Firma ve finančním roce končícím v březnu prodělala 25,05 miliardy rupií (zhruba 9,5 miliardy Kč) po zisku 21,68 miliardy rupií v předchozím roce.
Nano, nejlevnější auto světa
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist