Slovenská nízkonákladová letecká společnost SkyEurope Airlines získala soudní povolení na restrukturalizaci firmy. Tu povolil okresní soud v Bratislavě, informoval mluvčí soudu Pavol Adamčiak. SkyEurope rozhodnutí soudu přivítala.
SkyEurope tak získala ochranu před věřiteli, čas na splácení dluhů a hledání nového investora. Fungovat ale bude pod dohledem správce, kterého ustanovil soud.

"Soud vyzval věřitele, aby přihlásili své pohledávky ve lhůtě 30 dní od povolení restrukturalizace," napsal v tiskové zprávě Adamčiak. SkyEuropě bude během procesu ozdravování chráněna před návrhem na vyhlášení konkurzu ze strany věřitelů. Podnik sám ale může soud požádat, aby konkurz na její majetek vyhlásil.

Okresní soud rovněž stanovil, jaké právní úkony leteckého přepravce podléhají souhlasu správce. Adamčiak ale neupřesnil, které kroky musí správce schvalovat. Podle slovenských zákonů je ale správce například povinen během restrukturalizace sledovat vývoj finanční a obchodní situace dlužníka.

Restrukturalizace v období ochrany před věřiteli je poslední příležitost, kdy se podnik může opět podařit vytvořit díky změně jeho strategie, struktury nebo nákladů pozitivní hospodářský výsledek. "Z investičního hlediska to je signál změn, ale určitě není garance úspěchu," řekl serveru sme.sk analytik Tatra banky Boris Fojtík.

Buď investor nebo konkurz

"Pokud se finanční situace nebo obchodní situace dlužníka změní tak, že nelze důvodně předpokládat úspěšné dokončení restrukturalizace, správce bezodkladně požádá soud o vyhlášení konkurzu," píše se v zákoně o konkurzu a restrukturalizaci.

Přepravce rozhodnutí soudu přivítal. "Je to další významný milník k reorganizaci firmy," řekl ČTK mluvčí SkyEurope Tomáš Kika. Klíčovým pro dokončení změn ve firmě by měl být příchod nového investora.

V současnosti prý SkyEurope jedná s dvěma či třemi investory, kteří by jí pomohli překonat problémy. SkyEurope zaznamenala v červnu meziroční pokles počtu cestujících, kterých přepravila 214.481. Ve srovnání s šestým měsícem loňského roku to bylo o téměř dvě pětiny méně.

Problémy nízkonákladového přepravce, který je od svého vzniku ve ztrátě, se prohloubily v letošním roce. Podnik přišel o několik letadel, další stroj mu kvůli údajným dluhům zadrželo například pařížské letiště Orly. Koncem června firma se souhlasem soudu vstoupila do režimu ochrany před věřiteli.

Tento týden se konala valná hromada společnosti, ale svoje akcionáře vedení aerolinek neuklidnilo. Jednání s potenciálními zájemci zatím nepřinesly konkrétní výsledek a firma tak dál zůstává v nejistotě. Valná hromada zadlužené společnosti pouze schválila snížení základního jmění o 85 procent.

"Jednáme teď se dvěma až třemi nadějnými investory. Věříme, že jméno investora oznámíme za pár dnů," uklidňoval investory na valné hromadě nový šéf SkyEurope Nick Manoudakis. "Nemáme na reklamu, nepřicházejí s žádnými pozitivními zprávami, lidé nemají takovou důvěru, prodej proto trpí," přiznal těžkou situaci.

 

S akciemi SkyEurope se od roku 2005 obchoduje na vídeňské a varšavské burze. Největší podíl drží v aerolinkách investiční fond York Global Finance, kterému patří 29,9 procenta a je zároveň největším věřitelem. Více než 9,7 procenta vlastní společnost Focus Capital Investment, zbytek akcií je rozdělen mezi menší akcionáře.