Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zaznamenala v prvním pololetí čistý zisk 2,7 miliardy korun, což je o 61,7 procenta méně než loni. Firmě klesly tržby o 19,7 procenta na 89,7 miliardy korun. Automobilka prodala 329 641 aut, meziročně o 10,1 procenta méně. ČTK o tom ve čtvrtek informoval mluvčí firmy Jaroslav Černý.

Na hospodářské výsledky firmy má stále vliv pokračující hospodářská krize. Přestože se ovšem největší české automobilce propadl v prvních šesti měsících prodej o více než deset procent, světový automobilový trh ve stejném období klesl o 17,7 procenta.

Podle Černého dokázala automobilka v průběhu druhého čtvrtletí zbrzdit pokles prodejů, který v prvním čtvrtletí činil 17,5 procenta. Světový trh se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 20,7 procenta. Škodě Auto pomohla zejména šrotovací prémie, která byla zavedena v řadě evropských zemí. Díky ní se dobře prodávala především Škoda Fabia.

Výsledky nyní nejsou dobré, ale máme signály zlepšení

Vzhledem k poptávce Škoda také výrazně zredukovala výrobu. Firma vyrobila ve všech svých závodech za prvních šest měsíců 247.064 vozů, což znamená pokles o 30,2 procenta. Vzhledem k tomu klesl odbyt skupiny Škoda Auto (dodávky importérům a obchodníkům) o více než čtvrtinu na 262.356 vozů.

"První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné. Celosvětová ekonomická krize zasáhla výrazně i skupinu Škoda Auto. Přijali jsme řadu konkrétních opatření, abychom co nejlépe čelili aktuální situaci a udrželi svoji finanční sílu a stabilitu," řekl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

"Díky našim moderním a ekologickým produktům se nám podařilo dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně. Velmi pozitivně se vyvíjely rovněž prodeje modelové řady Superb. Loňská novinka dokázala i v současné složité situaci své prodejní objemy více než zdvojnásobit. Podporu očekáváme na základě prvních velmi pozitivních signálů z trhů i od naší nové modelové řady, vozu Škoda Yeti," dodal.

Pád mateřského Volkswagenu

Propad výsledků zaznamenala i největší evropská automobilka, jejíž součástí jsou Audi a Škoda Auto. Čistý zisk německé automobilky Volkswagen v prvním pololetí klesl o 81 procent na 494 milionů eur (asi 12,6 miliardy korun).

V samotném druhém čtvrtletí klesl zisk meziročně o 83 procent na 283 milionů eur z loňských 1,64 miliardy. Přesto překonal odhady zisku podle analytiků, která, dle průzkumu agentury Bloomberg, činily v průměru 238,6 milionu eur.

„VW se zatím stále vypořádává s krizí celkem dobře,“ uvedl pro agenturu analytik NordLB, Frank Schwope. „Stále mají dobré jméno na rozvíjejících se trzích, což je v těžkých časech trumfová karta,“ dodal.