Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zaznamenala v prvním pololetí čistý zisk 2,7 miliardy korun, což je o 61,7 procenta méně než loni. Firmě klesly tržby o 19,7 procenta na 89,7 miliardy korun. Automobilka prodala 329 641 aut, meziročně o 10,1 procenta méně. ČTK o tom ve čtvrtek informoval mluvčí firmy Jaroslav Černý.
Na hospodářské výsledky firmy má stále vliv pokračující hospodářská krize. Přestože se ovšem největší české automobilce propadl v prvních šesti měsících prodej o více než deset procent, světový automobilový trh ve stejném období klesl o 17,7 procenta.
Podle Černého dokázala automobilka v průběhu druhého čtvrtletí zbrzdit pokles prodejů, který v prvním čtvrtletí činil 17,5 procenta. Světový trh se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 20,7 procenta. Škodě Auto pomohla zejména šrotovací prémie, která byla zavedena v řadě evropských zemí. Díky ní se dobře prodávala především Škoda Fabia.
Výsledky nyní nejsou dobré, ale máme signály zlepšení
Vzhledem k poptávce Škoda také výrazně zredukovala výrobu. Firma vyrobila ve všech svých závodech za prvních šest měsíců 247.064 vozů, což znamená pokles o 30,2 procenta. Vzhledem k tomu klesl odbyt skupiny Škoda Auto (dodávky importérům a obchodníkům) o více než čtvrtinu na 262.356 vozů.
"První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné. Celosvětová ekonomická krize zasáhla výrazně i skupinu Škoda Auto. Přijali jsme řadu konkrétních opatření, abychom co nejlépe čelili aktuální situaci a udrželi svoji finanční sílu a stabilitu," řekl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
"Díky našim moderním a ekologickým produktům se nám podařilo dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně. Velmi pozitivně se vyvíjely rovněž prodeje modelové řady Superb. Loňská novinka dokázala i v současné složité situaci své prodejní objemy více než zdvojnásobit. Podporu očekáváme na základě prvních velmi pozitivních signálů z trhů i od naší nové modelové řady, vozu Škoda Yeti," dodal.
Pád mateřského Volkswagenu
Propad výsledků zaznamenala i největší evropská automobilka, jejíž součástí jsou Audi a Škoda Auto. Čistý zisk německé automobilky Volkswagen v prvním pololetí klesl o 81 procent na 494 milionů eur (asi 12,6 miliardy korun).
V samotném druhém čtvrtletí klesl zisk meziročně o 83 procent na 283 milionů eur z loňských 1,64 miliardy. Přesto překonal odhady zisku podle analytiků, která, dle průzkumu agentury Bloomberg, činily v průměru 238,6 milionu eur.
„VW se zatím stále vypořádává s krizí celkem dobře,“ uvedl pro agenturu analytik NordLB, Frank Schwope. „Stále mají dobré jméno na rozvíjejících se trzích, což je v těžkých časech trumfová karta,“ dodal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist