Od chvíle, kdy ministr financí Eduard Janota vypustil džina z láhve, ještě debata neutichla. Ministr, snad nejvíce respektovaný kvůli své odborné schopnosti sestavovat rozpočet, prohlásil, že by bylo nejlépe zvýšit sazbu daně z přidané hodnoty, aby se zastavila cesta k dramatickému obřímu schodku.
To ale znamená připustit zdražení i základních potřeb, v době, kdy do voleb zbývají jen týdny.
Od té chvíle se vede debata, zda zvyšovat daně, drasticky šetřit, nebo dělat oboje.
Experti, politici i další lidé oslovení redakcí iHNed.cz se shodli v jediné věci: že situace je vážná a Česko, pokud se chce vyhnout dramatickým potížím, musí najít cestu z dluhů ven. Podívejte se, jak si představují řešení prezident, ekonom žijící v USA, nebo třeba dvě nejsilnější politické strany, z nichž jedna bude po říjnových volbách rozhodovat, kterým směrem se vydat.
Seznamte se s jejich názory a přidejte také svůj (dole v tomto článku).
Prezident Václav Klaus: Musí přijít další utahování opasků
Já myslím, že nezbývá v dnešní době než volit něco jako - použiji neoficiální termín - paušální řešení. Všechna ministerstva by měla své výdaje snížit o několik procent. Nevím o kolik, o tom ať si rozhodne vláda. Ale myslím, že tahle mimořádná situace k něčemu takovému volá. Více čtěte ZDE
ODS: Janota není náš a žádné zvyšování daní nebude. Teď, ani potom
Ministr Janota není ministrem ODS a ODS vždy prosazuje co nejnižší možné daně. Čili my nepodporujeme jakékoli zvyšování daní, prohlásil za ODS její místopředseda David Vodrážka. ODS podle něj ani po případném vítězství v předčasných sněmovních volbách "určitě nepůjde způsobem zvyšování daní". Více čtěte ZDE
Politik Jiří Havel (ČSSD): Musíme zvýšit daně a zavést některé nové
Můžete ušetřit na lecčems. Můžete škrtnout dvě, tři miliardy v armádě. Můžete některé věci přesunout do budoucnosti. Můžete vylovit i 20 miliard. Ale nenajdete sto miliard, které teď potřebujete a o které jste přišel kvůli tomu, že vláda po roce 2006 rychle snižovala daně. Více čtěte ZDE
Ekonom Jan Bureš: Klausovo řešení je krátkozraké, řešení podle ČSSD křečovité
Nedělat nic je za současné situace spíše cynické. Odráží to neochotu politiků dělat bolestná rozhodnutí před podzimními volbami. Na druhé straně dobře míněné recepty mohou nakonec nadělat více zmatku než užitku. Přes hrozivě vyhlížející odhady pro roky 2009 a 2010 jsme stále na hony vzdáleni skutečně kritické situaci, do níž se dostali třeba Maďaři. Nemusíme hasit rozsáhlý požár. Můžeme si dopřát luxus řešit problémy s trochou nadhledu. Více čtěte ZDE
Ekonom Jan Kinkor: Vím, jak snížit rozpočtový deficit, protože vím, co je jeho příčinou
Příčinou není ekonomická krize. Ta schodek jen prohlubuje. Problém ani není v deficitu jako takovém. I kdyby byl státní rozpočet vyrovnaný, stále v sobě obsahuje obrovský problém. Problém iracionálních a hanebných výdajů. Ostudných stovek a stovek miliard, které je třeba škrtat. Více čtěte ZDE
Politik a ekonom Petr Mach: Premiér Fischer šetřit neumí
Strany skryté Velké koalice - ODS a ČSSD - dělají další a další díry do státního rozpočtu. Není to zdaleka jen stokrát omílané šrotovné (výdaje až 5 miliard), které společnými silami schválily. Mají na svědomí rozpočtovou díru spojenou se zkažením systému sociálního pojištění. Více čtěte ZDE
Výběr z moderované debaty
Publikujeme vybrané názory čtenář, kteří popisovali jaký recept by doporučili ministru financí či jeho nástupci po volbách ke zkrocení obřího schodku státního rozpočtu?
Pavel Matouš, Hradec Králové
Mělo by nejspíš dojít ke kombinaci téměř všeho. Samořejmě to bude velký politický problém.
Zvýšení daní (kterým zde začínám), by však mělo být jen nízké. Např. snížená sazba DPH by mohla výt zvýšena o několik jednotek procent. Především bych se přikláněl ke snížení výdajů, a to hlavně mandatorních.
Důchody by, myslím bylo reálné v krizi snížit o řádově deset procent. O něco více by měla být snížena podpora v nezaměstnanosti (především ta dlouhodobá). Nejvštší omezení jsou (myslím) možná u krátko střednědobé nemocenské. Na zvážení je také snížení platu veřejných zaměstnanců (do 10%).
Samozřejmě je třeba šetřit i tam, kde se o tom nejvíce mluví (rezervy v sytému, investice). Na rezervách v systému + efektivitě výdajích se však (obávám se) podaří ušetřit jen málo. Investice bych omezoval co nejméně.
Největší hloupostí jsou výdaje typu šrotovné. Já rád jezdím veřejnou dopravou a proč bych měl ze svých daní přispívat jinému na auto, které je společensky méně výhodné (ekologie, zácpy...), než můj způsob dopravy. Pro úplnost uvádím, že jsem řadový zaměstnanec s VŠ s jen mírně nadprůměrným platem.
Dušan Dvořák, Ospělov
Možná i několik miliard korun bychom ušetřili, kdyby na MPSV došlo ke sloučení a synchronizací odboru Sociálních služeb a Správy služeb zaměstnanosti. Tato dvojkolejnost vede jen k enormnímu plýtvání a zaměstnání - zbytečně - tisíců úředníků.
Tzv. Aktivní politika zaměstnanosti je opravdová pračka na peníze a dvojnásobné zvýšení rozpočtu sociálních služeb z roku 2006 do roku 2008 z 12 na 25 miliard za situace, kdy v roce 2008-9 zkrachovalo nejvíce soc. služeb v historii, vypovídá o černých dírách. Nejsmutnější je, jak mrháme evropské peníze, projídáme je a chováme se k nim, jako by to byly peníze jen tak na přilepšenou namísto možnosti vytvořit systémové změny.
Jakub Masak, Praha
Problem: mandatorni vydaje na duchody, socialni davky. Nic jineho to neni. Reseni: skrty prave tam. Bude to bolet, ale tato vlada uz byla obetovana, a tak ji to nemuze ublizit. Bude to bolet, ale dnes mame argument (celosvetovou krizi), ktery nelze prehlednout a vlastne ho lze i zneuzit. Politici budou nakonec stastni, kdyz to za ne nekdo udela. A z nas muze byt nakonec prosperujici stat. TAK PROC VAHAT. Jen, aby to schvalil parlament, ktery si obecne bude pred volbami honit tricko.
Jan Nový a Jan Peser, Štětí
V první řadě transparentní a přehledný státní rozpočet, kdy je možné sledovat on-line po internetu příjmové a výdajové položky a kontrolovat nakládání s každou korunou (její využití v rezortech a možnost okamžité zpětné kontroly) tak jako v účetnictví musí vše sedět a není možný "tunel" státní pokladny; v další řadě transparentní státní zákazky - nedovolení předražování - opět přehlednost, revize státních zakázek za posledních 20 let a v případě předražení a prokázání vrácení peněz do státního pokladny - do určeného fondu; snížení výdajových položek na platy zákonodárců - eliminace veškerých výhod, plat na úrovni průměrné mzdy v ČR valorizovaný o inflaci - forma potrestání politických stran za to, že dovolily schvalování chybně sestavených státních rozpočtů - převzetí dílu zodpovědnosti za stav země; pokud státnímu rozpočtu poslanci (z titulu bývalých zaměstnaní ani nemohou) nerozumějí měla by jej sestavovat a schvalovat jakási ekonomická rada státu; dále odejmutí státního příspěvku politickým stranám na činnost; revize návrhu poslanců na přiklepnutí 70 miliard ČEZu; nepřistoupit na šrotovné - zbytečný výdaj, který pomůže pouze dočasně nastartovat "část" ekonomiky.
Ondřej Wagner, Praha
Je nutná kombinace obojího - zvýšení příjmů i omezení výdajů. Daně navrhované ČSSD nikoho nezabijí, budou-li se týkat příjmů nad 1,2 milionů Kč ročně nebo zděděného majetku přesahujícího 10 milionů Kč. Taktéž bude asi nutné zvýšit DPH obou sazeb - nižší i vyšší zhruba o 2%. Je nutné vybírat daně z nemovitostí i od těch, kteří žijí v zahraničí a daně neplatí. Kdyby daně neplatili, tak by se jejich nemovitosti dostaly do exekuce. Tak by se omezily řada nemovitostí, které nejsou využívány desítky let. Dále za většinu úředních výkonů ve prospěch právnických a fyzických osob by se měly platit odpovídající poplatky (např. za stavební povolení). Pokud se týká výdajů, zrušil bych státní příspěvky na stavební spoření a penzijní připojištění, lidé by měli pouze daňové úlevy pro zajištění bydlení nebo svého stáří. Prodal bych některý nepotřebný majetek, myslím že např. armáda má řadu nepotřebných nemovitostí, ale také třeba Správa železniční dopravní cesty, která vlastní některé nepoužívané tratě. Různé studie, a la Pavel Wolf by buď neměly být vůbec vypracovány, nebo by je měli zpracovat pracovníci centrálních úřadů v rámci svých pracovních povinností. Výlety policistů do Jihoafrické republiky bez výsledku bych zakázal. Pokud se týká sociálních dávek, ty by dostávali práceschopní potřební lidé (např. nezaměstnaní) pouze tehdy, pokud by odpracovali pro obec nebo pro společnost určité množství hodin měsíčně (např. by mohli uklízet ulice a chodníky, pomáhat při katastrofách apod.) Příspěvky na děti by byly vázány na povinnost posílat děti do školy, příspěvky na bydlení by byly vázány na placení nájemného.
Jaroslav Janura Pardubice
Nejjednodušší by bylo snížit mandatorní výdaje. Důchodci by do stávky nešli a matky s dětmi taky ne. Jen ten neskutečný finanční bordel na ministerstvech, ať obrany, spravedlnosti, vnitra, dopravy nás stál stamiliardy. Mohl bych jmenovat "obchody" těchto ministerstvech, ale je mi z toho špatně.
Rudolf Lubas , Světlík
1. Snížit výdaje ministerstev
2. Snížit sociální dávky,aby se vyplatilo pracovat
3. Zvýšit DPH o 1%
4. Snížit počet policistů v kancelářích tak, aby jejich počet na 1000 občanů odpovídal průměru Evropy
5. Konečně provést reformu důchodů a zdravotnictví
Jiří
Můj návrh: vrátit se do doby revoluce a udělat opatření, aby se toto nestalo.:) Můj druhý návrh: Dělat majetkové kontroly nad 8 milionů, jak k danému majetku člověk přišel atd. včetně všech poslanců. Pak kontroly státních podniků (a hlavně vedení podniků, zda jsou dobře vedeny + účetnictví)a nemocnic, které se pořád rozkrádají i v době krize. A pak krouhnout poslance o ty jejich příplatky za poradenství u státních podniků! O takováto poradenství by se měl starat stát a tyto peníze by měly téct do státní kasy... Škrty, které se chystají, jenom pobouří lid, bude se více krást atd.. A pokud vyšší daně, tak pro všechny a tím myslím, aby se stát postaral o to, ať všichni, co můžou, začali pracovat.
Jakodl
Zavést pořádek a tvrdě postihovat korupci ve státní správě a trvale zjednodušovat celý systém státní správy a ne to, co vidíme, že si vedoucí vymýšlejí nesmyslné papíry a formuláře, aby mohli zdůvodnit svoji nepostradatelnost , každou změnu provází zvýšení počtu zaměstnanců.
Rita Holoubkova
A napadlo už někoho prodat akcie ČEZ České národní bance, nebo si raději počkáme na okamžik, kdy bude ČNB nucena kupovat vládní dluhopisy, protože už pro ně nenajde na trhu kupce?
Jan Homolka, Klatovy
Vyšší zdanění zisků obřích cizích firem typu O2, T-mobile, RWE, bankovních domů, jednoduše těch, které prodávají produkty každému a mají astronomické zisky, které posílají centrálám do zahraničí. Nebudou se jim vysoké daně líbit? Nevadí, neděkujeme - odejděte, na vaše místo ráda nastoupí česká firma, která svůj zisk nechá tady. Krize si žádá krizové řešení.
Viktor Houžva, Olomouc
1. Boj proti korupci - řízené provokace vůči podezřelým úředníkům, majetková přiznání, audit na zjevně předražené dálnice, audity na zakázky lobujících firem, informace o státních zakázkách volně přístupné na Internetu, ...
2. Zvýšení PŘÍMÝCH daní - šetření by mělo být solidární, ne padnout jen na chudé.
3. Škrty ministerstev v té podobě, jak ji navrhuje pan prezident.
Radek Čos
Zvrhlost je zavádět "progresivní zdanění" a v zájmu předvolební kampaně tak napadat skupinu lidí kteří vytváří největší přidanou hodnotu. Jednoduchý výpočet říká, že to přinese pár desítek milionů, nepřinese to sociální soudržnost (jak blábolí "expert" Havel), ale naopak to bohaté ještě víc odcizí chudým. Je blbost zvyšovat daně firmám. Pro ty je nejjednodušší se sbalit, opustit plechové haly na okraji měst a odejít do Rumunska. Jediná cesta je ořezat nesmyslný sociální systém, ihned udělat reformu důchodů, zdravotnictví a školství, zvednout DPH a dlouhodobě jít cestou např. Finska...
Mirek Barcal, Praha
Nasi budoucnost jsme projedli v minulosti a projidame ji dodnes. Pokud jsme zodpovedni tatove nasich deti a budouci dedove nasich vnucek a vnuku, musime s tim prestat.
Ten,kdo poctive pracuje, premysli, riskuje pro sve zamery vlastni penize,jmeno i svou budoucnost, nemuze byt trestan dani ku prospechu tech, co tak necini. To, ze je clovek uspesny a vydelava, je dano tim, ze to, co vytvari, chteji ostatni kupovat. Takze to chteji, potrebuji a svou platbou ceny take oceni. Dan z prijmu je proto ze sve povahy nespravedlnym trestem. Jeji zvyseni pak trestnym cinem a to i proto, ze takto trestany jedinec vytvari moznosti pro dalsi schopne a pracovite,kteri se k nemu pripoji (napr.jako zamestnanci) a jeho uspech a pracovitost s nim sdileji a svou penezenku opravnene obohacuji. Vyber dani jako takovy, pro oblasti, kde trh nefunguje, timto nezpochybnuji. Mel by byt vsak pokryt z toho, co kazdy z nas muze ovlivnit a usmernit a to je jednoznacne nase spotreba. V te jsme na tom vsichni stejne a muzeme se svobodne rozhodnout, zda koupime. (a dan zaplatime), ci nikoliv. Proc by mel ten, kdo pracuje a je skromny platit tomu, kdo je liny a rozhazovacny-z
davek,ktere mu ten skromny musi zaplatit (neni zde rec o tech, kteri podporu a pomoc SKUTECNE potrebuji).
Jsem zamestnancem v privatni sfere a poctive makam a tim padem i poctive platim dane. Za svou praci chci byt odmenovan, ne trestan, za svou spotrebu ten danovy trest beru, pujde-li moje dan tam, kde je to skutecne potreba a neni mozne poresit jinak.
Petr, Praha
Základní problém je ve špatném a nedůsledném výběru daní státem. Daňové nedoplatky jsou v obrovské hodnotě přes 100 MLD Kč. A co třeba někteří živnostníci, kteří podnikají třeba 5tý rok ve ztrátě. Za co si kupují chleba, mléko, máslo atd.
Ronald Horn, Trutnov
Zřejmě by se měly zjistit příčiny, proč k takovému schodku došlo. Příklad za všechny: Kvalitní silnice vydrží x let a je jednorázově drahá, nekvalitní silnice vydrží dvě sezóny a je drahá každé dva roky. V Německu vypadají silnice úplně jinak. Na to dále navazuje policie na silnicích, pojištění za nehody, léčba...To je spousta peněz. A to platí i v ostatních odvětvích.
Tomáš Jurčík, Chomutov
Dočasný návrat k progresivní dani z příjmy fyzických osob by přinesl dalších 5 - 10 mld Kč.
Miloš Konáš, Žirovnice
Já bych zdanil všechna finanční konta!! Ročně a přiměřeně. Dejme tomu 2 - 3 %, aby to nikoho moc nebolelo. Ale celosvětově! Padly by Daňové ráje a špinavé peníze. Podíly by se koncentrovaly do jediné banky, která by financovala stěžejní projekty budoucnosti a pomáhala jednotlivým státům při propadech rozpočtů. Zdá se mi to jednoduché! Ať mi někdo vysvětlí, proč by to nešlo!
Martin Šolc, Náchod
Já jsem pro obě varianty - zvýšit DPH (cca tak max o 5%) a šetřit kde se dá. Až bude naše republika bez dluhů, tak pak lze uvažovat o nějakých větších investicích.
Stanislav Hrouzek ml., Kroměříž
Ořezat neudržitelné výdaje... Navyšování daní nás pouze z dlouhodobého hlediska silně poškodí... Zrušit šrotovné a další populistické nesmysly, moratorium na zvyšování sociálních dávek na dalších 10 let (vyjma valorizace z důvodu inflace), zavádět co možná nejvíce autoregulačních finančních mechanismů - speciálně do zdravotnictví, privatizovat všechny podniky, co ještě stát vlastní atd...
Pavel Stankuš, Praha
Vytvořte 1 milion nových pracovních míst. Nároky na sociální síť, kterou nezaměstnanost vyvolává, klesnou prakticky k nule. Podstatně zvyšte efektivitu práce, aby mohlo dojít k podstatnému zvýšení mezd. Je tady pořád slib z roku 1990, že mzdovou evropskou úroveň doženeme do deseti let, tedy do roku 2000. Vedlejším efektem bude podstatné zvýšení kupní síly obyvatelstva, což rovněž zásadně pomůže ekonomice a také se podstatně více vybere na daních. Při stejné daňové hladině. Výše mandatorních výdajů státu nebude stát za řeč a to dokonce ani tehdy, když se pak daně citelně sníží. Úspory ve státní správě? To není vůbec třeba řešit. Státní správa nezůstane se zvyšováním efektivity státních institucí pozadu, když budou nastartovány procesy na zvýšení efektivity obecně. Jak něčeho takového dosáhnout? Není nic přirozenější, než odstranit to, co tomu brání. A co tomu brání? Korupce, podvody, nekompetentnost, porušování regulérní hospodářské soutěže.
Liskova, Chomutov
Škrtat ve výdajích a kontrolovat. Hodně kontrolovat účelnost, efektivnost a transparentnost. Není to těžké, jsou na to zákony, ale musí se chtít. Minimálně čtvrtina státních úředníků vymýšlí nesmyslné postupy, aby měla práci, tak ty bych vyhodila. Rozhodně bych nekrátila peníze policii a spravedlnosti, už tak téměř nejsou funkční.
Karel Malý, Ostrava
Jednoduché...zvýšit DPH o 1%, spotřební daně na alkohol a cigarety. Snížit o něco stav úředníků, snížit platy plošně o 5% státním zaměstnancům, zrušit motivační programy ČEZu atd...snížit platy manažerů. Pak jít do sociální oblasti a tam drasticky škrtat, buď o něco snížit důchody anebo je zmrazit, snížit sociální dávky, nemocenskou, přídavky na děcka zrušit úplně a hned budeme mít peněz dost! Rozhodně nám nepomůže Paroubek ani Topolanek. Mimoto by bylo prospěšné zrušit senát, zrušit poslanecké náhrady a snížit cca o 40% plat našim "milovaným" poslancům.
Milan, Světlá nad Sázavou
Rozhodně nezvyšovat DPH, upravit státní výdaje co se týče výše, ale hlavně jejich rozložení. zvýšení některých daní je přípustné, ale rozhodně s rozumem. Připravit změnu struktury mandatorní části výdajů, tím nemám na mysli sahat na transferové platby domácnostem.Odložit některé projekty, které nejsou v dnešní době naprosto nezbytné. Podpořit jakýkoliv projekt, který přinese lidem práci a nebude ruinovat státní kasu, formou pobídek úlev na nově vytvořené pracovní místo, s povinností ho po určitou danou dobu udržet. Jednoznačně proklamovat, že dnešní doba je krizová, ale není tragická,odložení určité části spotřeby do budoucnosti je rozumné, ale nadměrný odklad působí k prohlubování současného stavu, nehledě na to, že hospodářské výsledky nejsou výborné, ale ani nijak tragické. Urychlit čerpání peněz z fondů EU.
Jan Novák, Gotvaldov
Jeden měsíc 100% daň pro všechny. Bez výjimek jak pro občany, tak firmy.
Jan Novák, Praha
Rozhodně by bylo vhodné spíše šetřit velké výdaje státu a pokročit v rámci boje s krizí v systémových reformách, zjednodušení a zefektivnění funkčnosti státního aparátu. Zvyšování daní mi v době krize rozhodně nepřipadá vhodné, jak jinak se mohou peníze roztočit než tím, že je necháme mezi lidmi a firmami. Stát polovinu vybraných peněz spotřebuje na provoz a následně pak investuje neefektivně.
Šetření bych viděl jako plošné, škrty zejména v sociálních dávkách, nesmyslných výdajích typu šrotovné. Zároveň by se měly zmrazit platy státních zaměstnanců a redukovat jejich počty, minimálně o "černé duše". Stát by měl nyní v (a i v budoucnu ) urychleně investovat zejména a téměř výhradně do elektronizace státní správy, infrastrukturních projektů, vědy a výzkumu.
Zároveň pak pokračovat v odstraňování bariér trhu typu regulace nájmů, bariéry a regulace v energetickém průmyslu, dopravních a poštovních službách. Zahájení důsledných reforem vysokého školství - včetně zavedení školného, pokračování a prohlubování reformy zdravotnictví, které odhaluje rezervy systému v řádech mnoha miliard, změna systému důchodového zabezpečení.
Zásadní otázkou pak je, jaký důvod má v současném světě mít armádu podobnou té naší. Možná by stálo za úvahu armádu zrušit úplně a udržovat pouze specializované útvary při jiné části ozbrojených složek. Ale tato myšlenka je spíše již kacířská. Toto všechno jsou věci, které by dle mého názoru pomohly ve středně až dlouhodobém horizontu k co možná nejmenším nutným nákladům státu. Většina lidí stát nepotřebuje. Stát by měl udávat pouze směr a vytvářet podmínky pro kvalitní život jednotlivce, případně pak pomáhat ve složitých situacích.
Stanislav Ungr, Kladno
- Odčerpat zbylý zisk ČEZu za rok 2008 formou mimořádné dividendy (přínos cca 15 mld. Kč) a použít jej pro dotaci fondu dopravní infrastruktury,
- Zabezpečit zvýšené čerpání rozpočtu Evropské unie, kde je pro ČR uvažováno na údobí let 2007 - 2013 cca 27 mld. EUR (dosud se čerpá cca 15 %),
- Provést přísnou prověrku nákladů na služby resortů, zejména ministerstva dopravy a obrany, kde se nehorázně plýtvá.
Mirek, Ostrava
Dovedu si představit stanovení jednoroční "krizové" sazby DPFO a DPPO ve výši 5% s tím, že si plátce vybere na který vybraný okruh výdajů bude použita. Zvýšení DPH je plošné zdražení všeho a jedním z nástrojů boje proti krizi je přece zvýšení spotřeby. Myslím si dále, že by se mělo pracovat na českém New Deal. Spousta z 10% nezaměstnaných lidí by ráda pracovala. Z firem odcházejí lidé, kteří jsou schopni svou kvalifikaci dobrovolně nabídnout nám všem. K různým sociálním dávkám v nezaměstnanosti by se mohla přidat dobrovolnická motivační doložka. Dobrovolně mohu pomáhat v nemocnici, opravit chodník, posekat obecní trávu, opravit počítač apod. Nezaměstnaní tak mohou být stále v kontaktu s prací. Stát by tak podstatně ušetřil na výdajích. Dále bych upřednostnil možnosti získání státních zakázek i pro malé a střední firmy. Proč nemohou být stavby silnic a dálnic stavěny po 5-10 km? Stejně generální dodavatelé staveb využívají kapacit těchto společností pro zvýšení svého zisku.
Jiří Březina
Naprosto souhlasím s panem Janotou. Zvýšení nepřímých daní je jediná správná cesta. Proč? Protože se odvíjí od spotřeby jedinců. Ne od schopnosti vydělávat větší peníze. A hlavně snížíme potenciální zadluženost našich dětí a dalších generací. Je krize, a pokud se něco nezmění teď, kdy je tu jedinečná možnost, tak to u nás dopadne jako v Maďarsku- ne-li hůře, neboť bez vzniku krize, by se k něčemu samo neodhodlalo. Sumarum. Když vzít peníze do rozpočtu, tak ze spotřeby.
Robert Michalovič, Praha
1) Musí se zvýšit nepřímé daňové zatížení ( spotřební daň z cigaret, alkoholu, benzinu, nafty o min. 15%.
2) Zjisti co pro stát bylo lepší jestli jednotná daň z příjmů nebo progresivní zdanění. Co je výhodnější to převzít.
3) viz. Klaus - plošné snížení všech výdajů o 10%. snížení výplat policie, vojákům, hasičům, lékařům ; sebrat prémie, snížit důchody, snížit počty zaměstnanců ve státním sektoru, snížit sociální dávky a podpory, snížit výsluhy u policistů, atd..
4) Omezit investice do infrastruktury, snížit množství nebo hodnotu grantů, snížit výdaje do pseudokultury (filmy)
5) Vzhledem k tomu že je stát majoritním vlastníkem mnoha ziskových firem [např. ČEZ tak bych si nechal vyplatit mimořádně část ze zisku nebo dividendy ( 50-70% )].
6) Změnit vedení státních podniků které nejsou ziskové aby se nemuselo doplácet.
7) prodej zbytečného majetku ( nemovitosti, byty atd..)
Jaroslav, Plzeň
Zdanění ČEZu odnesou nezaslouženě odběratelé.Proč jednoduše nedáte nepopulární plošný příkaz snížení počtu všech úředníků na magistrátech, ministerstvech a všechny s nárokem na penzi nedáte pryč? 20% úspora ihned, padesát miliard v kapse, méně buzerace a konečně trochu pracující zbytek úředníků !!! Kolik "placatek" se denně prodá v trafice u úřadů v Plzni....
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist