Slovenská pojišťovna Union už obdržela od zkrachovalé cestovní kanceláře Tomi Tour seznam všech klientů, kteří si koupili zájezd a kvůli konci "cestovky" na něj nemohli odjet. Podle mluvčí pojišťovny Judity Smatanové se nyní dávají potřebná čísla dohromady, předběžný odhad hovoří o 14 000 až 15 000 lidech.

To zhruba odpovídá údajům, které před časem zveřejnil obchodní ředitel Tomi Tour Václav Fischer.

"Náš odbor likvidace vyčísluje, jaká je celková cena, a z toho by se mohlo odvíjet odškodnění," uvedla Smatanová. Pojišťovna zároveň provádí ve zkrachovalé firmě audit, který má potvrdit, že k vyhlášení insolvence byl důvod. Výsledky kontroly účetnictví by mohly být ještě tento týden.

Pouhá letenka na odškodnění nestačí

Pokud audit ukáže, že k insolvenci nebyl finanční důvod, poškození klienti od pojišťovny nic nedostanou a vrácení peněz budou muset vymáhat na cestovní kanceláři.

S jistotou od pojišťovny nemohou nic čekat ti, kteří si koupili u Tomi Tour pouze letenku či dárkový poukaz. Předmětem pojištění byly totiž pouze zájezdy - dle zákona kombinace dvou služeb, dopravy a ubytování.

"Pokud má klient pouze letenky, nepovažuje se to za zájezd a nespadá to pod pojištění, stejně tak dárkové poukázky," uvedla Smatanová.

Tomi Tour ukončila činnost 17. července. V zahraničí nechala zhruba 3400 lidí, všichni jsou již na náklady pojišťovny zpět v ČR. Soud na žádost kanceláře zahájil insolvenční řízení, vyzval však majitele Lubomíra Popeláře, aby lépe doložil důvody úpadku.

"Ten návrh spočíval v jedné nebo dvou větách, s čímž se soud nemůže spokojit," uvedla mluvčí pražského městského soudu Martina Lhotáková. Soud vyzval věřitele k přihlášení pohledávek.

Okolnostmi pádu Tomi Tour se zabývá policie, případ prošetřuje pro podezření ze spáchání trestného činu podvodu. Po zavření společnosti se objevily informace, že kancelář inkasovala peníze od klientů a partnerů i ve chvíli, kdy již bylo jasné, že se zájezdy neuskuteční.