Prodej nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku se za sedm měsíců roku meziročně propadl o 13 procent na 107.287 vozů. Za poklesem stojí zejména nižší zájem firem, jejichž poptávka klesla o čtvrtinu. Uvedl to ve středu Svaz dovozců automobilů.
Samotný prodej osobních vozů vzrostl o osm procent na 93.378 vozů. Statistiku ale zkresluje přesun části vozů dosud vykazovaných jako lehké užitkové kvůli možnosti odpočtu daně z přidané hodnoty. Od letošního dubna je možné odpočet uplatnit i u osobních aut. Prodej lehkých užitkových aut klesl o 62 procent na 13.909 vozidel.
Nejprodávanější značkou osobních aut byla Škoda s prodejem 25.562 vozů, což je o tři procenta méně než loni. Následuje Ford s růstem o 54 procent na 9526 prodaných aut a Volkswagen, který prodal 6738 vozů, což představuje čtvrtinový růst. Na dalších místech skončily značky Renault a Hyundai.
Poptávka po nákladních vozech se kvůli ekonomické recesi snížila o 56 procent na 2897 aut a u autobusů poklesla o 45 procent na 347 vozidel. Prodej motocyklů se snížil o čtvrtinu na 14.023 strojů.
Šrotovné podporuje poptávku
V dalších zemích jsou prodeje a poptávka silně ovlivněny šrotovací prémií. Například úterní údaje o německém trhu ukázaly, že v červenci si nové auto koupilo 340 tisíc Němců, to je o 29,5 procenta více než před rokem. Z čilého růstu poptávky výrazně těžila také česká Škoda Auto, jejíž prodej na německém trhu se v červenci meziročně zvýšil zhruba o dvě třetiny na více než 15 tisíc vozů.
Za prvních sedm měsíců letošního roku stoupl celkový prodej aut v Německu o 26,6 procenta téměř na 2,4 milionu vozů.
Prodej aut v Německu stoupl skoro o 30 procent. Na své si přišla i Škoda - čtěte ZDE
Šrotovné v USA přináší úspěch. Prodej aut stoupl na letošní maximum - čtěte ZDE
Jak jsou na tom další země? V Itálii prodej aut v červenci meziročně stoupl o 6,2 procenta téměř na 205 tisíc vozů a ve Francii o 3,1 procenta na 189 tisíc. Ve Španělsku se prodej sice meziročně snížil o 10,9 procenta zhruba na 108 tisíc aut, tempo poklesu ale zpomalilo z červnových 15,9 procenta.
Šrotovací prémie pomáhá také automobilkám ve Spojených státech, kde se díky ní meziroční propad prodeje aut v červenci zmírnil na 12 procent, když se prodalo 994 tisíc aut.
Sdružení výrobců automobilů ACEA minulý měsíc varovalo, že poptávka po osobních automobilech by mohla začátkem příštího roku prudce klesnout, pokud nebudou opatření na podporu jejich prodeje ukončována postupně. V červnu se prodej aut v celé Evropě podle údajů ACEA meziročně zvýšil o 2,4 procenta na 1,462 milionu vozů. Zaznamenal tak první nárůst za 14 měsíců.
Výroba aut klesá
Kvůli nižší poptávce klesla i výroba aut v tuzemsku. Za první pololetí se vyrobilo o 11,3 procent vozů méně, celkem 473 644 silničních vozidel. Produkce nákladních automobilů se snížila o 54 procent a motocyklů o 61 procent. Uvedlo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu na svých stránkách.
Další evropské státy hlásí kvůli krizi ještě výraznější propad. Například ve Velké Británii se produkce aut do června snížila o polovinu na 410 710 vozů. Celosvětový trh s automobily se podle odhadů firem v pololetí propadl o téměř 18 procent.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist