Když nás Volkswagen oslovil, abychom vzali jeho Polo na někdejší vrchol socialistické dovolené, východoněmecký ostrov Rujána, byli jsme zprvu lehce skeptičtí. Trávit hodiny na německých dálnicích s malým městským vozem? Nedůvěřivost autora byla navíc podtržena nedávnou zkušeností s Polem předchozí generace vybaveným miniaturním tříválcem 1.2. Chmury ale vzaly za své hned, co jsme opustili pražský Prosek a vyrazili na necelých 700 km dlouhou cestu k nejbližšímu mořskému břehu.

Volkswagen Polo píše takřka stejně dlouho historii, jako větší Golf. Podobně s ním přicházely také nové generace, které se někdy většímu hatchbacku podobaly více, někdy méně. Tentokrát jsme se ocitli na vrcholu podobnosti a nové Polo by šlo označit jednoduše za zmenšený Golf. Po testu Golfu s motorem 1.4 TSI a naftovým 2.0 TDI musíme prohlásit, že je to jedině dobře. Čím víc se mu bude nové Polo podobat, tím bude lepší.

Vzhled Volkswagenu Polo jasně dává najevo příslušnost ke značce, historii modelu i aktuální generaci vozů. Ty se vyznačují úzkou maskou chladiče, typickými světly a celkově ostřeji řezanými rysy karosérie. Auto ovšem nepůsobí výrazně hranatě a zachovává si svou sympatickou náturu. Oproti poslednímu Polu narostla délka na 3970 mm a zvětšil se i rozvor (2470 mm). Z toho zaručeně musí profitovat cestující uvnitř!

Jako doma

Tam se také lidé znalí Volkswagenu cítí jako doma. Ač Polo používá jiné součástky, podobnost s palubní deskou Golfu je na uspořádání patrná. Líbila se nám přehledná kaplička se dvěma budíky a palubním počítačem, dobře do ruky padnoucí volant s tenkým věncem i ovladače klimatizace a rádia. Středový panel je nyní lehce natočen k řidiči tak, aby pomohl co nejlepšímu ovládání.

Komfortní sedačky poskytují pohodlí pro čtyři cestující i na delší vzdálenosti, pravda, na tak dlouhé cestě si ale bylo třeba párkrát odpočinout. Mile nás také zaskočila přítomnost jistého bočního vedení, které bychom rozhodně u takového auta nečekali. Za volantem se sedí poměrně vysoko, takže směrem vpřed má řidič dostatečný přehled o situaci kolem. Výhledu šikmo vzad brání tlustý zadní sloupek.

Zavazadlový prostor nabízí 280 litrů místa a další 952 litrů, pokud sklopíte zadní sedadla. To je sice o 20 litrů méně, než u hlavního konkurenta na našem trhu Škody Fabia, na druhou stranu v něm najdeme praktické dvojité dno. Podlážka se navíc dá během sekundy sklopit a uložit na dno kufru.

Račte si vybrat

Volkswagen Polo se nyní na českém trhu prodává se třemi benzínovými a třemi naftovými motory. Základní jednotku 1.2 (60 koní) doplňuje silnější 70koňová. Čtyřválec 1.4 přichází s výkonem 85 koní. Pro vyznavače nafty jsou připraveny tři šestnáctistovky TDI s výkonem 75, 90 a 105 koní. Ještě na konci roku k nim přibude verze BlueMotion 1.6 TDI (90 koní) a přeplňovaná 1.2 TSI s výkonem 105 koní. My jsme na cestu obdrželi 85koňovu benzínovou čtrnáctistovku.

 

Jak už je napsáno výše, chmury se nekonaly a cesta za volantem probíhala až překvapivě hladce a rychle. Auto bylo sice vybaveno (jen) 5stupňovou manuální převodovkou, ale to na dálnici nakonec příliš nevadilo. Mimochodem, páka chodila přesně tak, jak se u VW patří a spojka si z předchozí generace zachovala svou lehkost. Příjemné bylo zjištění, že při dálničním limitu 130 km/h netočí malá jedna-čtyřka přes 4000 otáček, jak jsme se obávali, ale o nějakých 500 méně. To má za následek tišší jízdu a nižší spotřebu a dělá tak z Volkswagenu Polo auto použitelné nejen ve městě, ale i široko mimo něj. Dalším pozitivním nálezem bylo, že si v této rychlosti nedovolil palubní počítač ukazovat hodnoty vyšší, než nějakých 8 litrů na 100 km, což je tabulková hodnota Pola pro městský provoz.

Jak je to se spotřebou?

Zhruba hodinu po opuštění Prahy jsme přejeli státní hranice a stali se součástí Německého provozu, což nám přineslo příjemnou svobodu v podobě neomezeného rychlostního limitu. Ač byl motor po nájezdu pouhých 400 kilometrů syrový, nehodlali jsme propásnout zajímavou příležitost a vyzkoušet limity auta. Polo bez jakéhokoliv odmlouvání zvládalo 160 km/h a odebíralo něco kolem 9 litrů benzínu na 100 km. Několikrát jsme nekompromisně drželi pedál plynu až na podlaze a GPS ukázala 175 km/h. V tu chvíli byl už odběr přes 11 litrů, přesto se auto chovalo stabilně a v paměti máme rozhodně celou řadu jiných vozů, které v této rychlosti nadělají více hluku než Polo. Nejvíce se nám nakonec zalíbilo okolo 150 km/h. I když většina našeho výletu probíhala na dálnicích a na ostrově Rujána jsme ujeli nesrovnatelně méně kilometrů, celkový průměr na konci testu ukazoval 6 litrů na 100 km, což je skoro stejně, jako tabulková kombinace. Věříme, že v běžných podmínkách a po větším nájezdu se spotřeba ustálí ještě o půl až litr níže.

Volkswagen Polo má velice dobře vyladěný podvozek, který je bez větších okolků srovnatelný s tím v Golfu. Dalo by se předpokládat, že kratší vůz si hůře poradí s některými nerovnostmi a bude poskakovat. Až na pár rázů od kol v opravdu špatných úsecích jsme se nedočkali ničeho špatného. Auto dobře sedí i v ostřejších zatáčkách a vysokých rychlostech. Zkrátka a dobře, solidnost posledního Golfu se na Polu projevuje každým coulem.

Stabilní hodnota

Sportovní zážitky od nového Volkswagenu Polo asi bude čekat málokdo. Stovka překonaná za 12,1 sekund ale není nejhorším údajem. Navíc je auto dynamičtější při rozjezdu na městské limity, v metropoli se tak bude chovat mrštněji, než na okreskách. Tam si musíte na předjíždění nechat opravdu velkou mezeru. Polu nepřidává ani přeposilovaný volant s nulovou citlivostí, ale kdo by chtěl u městského auta něco jiného?

Polo v poslední generaci posouvá hranice své třídy výš. I milovníci české klasiky by se měli nad svou další volbou zamyslet. Polo si totiž s testovaným motorem v základní výbavě Trendline mohou pořídit za 280.400 korun. Lepší výbava Comfortline přijde na 294.500 korun. Navíc si stačí připlatit 15 tisíc a dostanete paket s automatickou klimatizací a dalšími zajímavými prvky. A pokud se později budete chtít sympatického prcka zbavit, Polo patří mezi malé vozy s nejnižší ztrátou své hodnoty.

Výsledná známka: 1
Plusy: kvalita zpracování, podovzek, design
Mínusy: menší zavazadelník, slabší motor

Základní cena v provedení Trendline: 280 400 Kč
Cena v provedení Comfortline:  294 500 Kč

Objem motoru    1390 ccm
Maximální výkon    63 kW (85 k) při 5000 ot/min
Maximální točivý moment    123 Nm při 3800 ot/min
Převodovka    5stupňová manuální
Maximální rychlost    177 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    12,1 s.
Udávaná spotřeba město    8,0 l/100 km
Spotřeba mimo město    4,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    5,9 l/100 km
Spotřeba během testu    6 l/100 km
Provozní hmotnost    1070 kg
Délka / výška / šířka     3970 mm / 1485 mm / 1682 mm
Rozvor    2470 mm
Zavazadelník / po sklopení     280 l / 952 l