Nová dozorčí rada Českých aerolinií má dva základní úkoly, řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka v rozhovoru pro ČTK. Prvním je jednání s odbory o opatřeních na zlepšení finanční situace firmy a uklidnění situace mezi zaměstnanci, druhým zhodnocení záchranného plánu společnosti a jeho doplnění o vizi do budoucna.

"Jako vláda musíme mít jasno, jaká je proveditelnost záchranného plánu. Bez součinnosti zaměstnanců se to neobejde," řekl Slamečka.

Ministři vlády podle Slamečky musejí znát perspektivu fungování firmy a její budoucí hodnotu před tím, než na přelomu září a října otevřou obálku s cenovou nabídkou od konsorcia Unimex - Travel Service.

Dozorčí rada tak má na zpracování potřebných informací necelé tři týdny. Termín pro podání nabídky zůstává 30. září, na základě nabídnuté ceny pak bude vláda rozhodovat o případném prodeji firmy zřejmě počátkem října. 

Slamečka: Vyměnit radu a dát Nováka do čela byl můj nápad

Ministr přiznal, že nápad vyměnit "politickou radu" za orgán složený z krizových manažerů vyšel z ministerstva dopravy. Obměna rady se dohodla na jednání s ministrem financí Eduardem Janotou a premiérem Janem Fischerem, krizového manažera Václava Nováka navrhl za předsedu dozorčí rady Slamečka.

"Pokud byly nějaké názorové rozdíly, bylo to na formu a rychlost řešení situace," sdělil Slamečka k údajných sporům mezi ministry financí a dopravy. Oba úřady se prý shodují na radikálním snížení nákladů, především mzdových.

"Nám jde hlavně o přežití společnosti a její budoucnost, nechceme se vracet do minulosti a vyvolávat nějaké averze," řekl Slamečka k případným výhradám vůči představenstvu. Postěžoval si nicméně, že od vedení společnosti nedostal odpovědi na některé písemné dotazy k navrhovanému restrukturalizačnímu plánu.

Velká očekávání

Podle Slamečky se od nové dozorčí rady čeká více, než je u kontrolního orgánu běžné. Noví členové by měli přijít s vlastním know-how na řešení krize a spolupracovat přitom s managementem při zásadních rozhodnutích. Výměna rady prý byla zvolena jako nejvhodnější řešení, stát prý zvažoval i odvolání představenstva, případně výměnu obou orgánů.

"Firma nyní svou hodnotu spotřebovává a my potřebujeme vědět, jak to do budoucna dopadne," naznačil ministr, co bude hrát roli při hodnocení cenové nabídky. Sám prý není příznivcem toho, aby se stát aerolinií zbavil za každou cenu. V tom je ve shodě s ministrem financí Janotou.

Snížení platů a propouštění je nevyhnutelné

Klíčové bude podle ministra jednání s odbory o snižování nákladů, přičemž se nelze vyhnout propouštění a poklesu mezd. Je prý však nutné znovu zhodnotit náklady na propouštění, například odstupné, a zamyslet se nad dalšími možnostmi redukce mzdových nákladů.

"Nechceme, aby to vypadalo, že jsme vyměkli, je možné, že propouštění bude ještě masovější, než navrhuje management. Když však zaměstnanec souhlasí s nižší mzdou, nebo dokonce odejde, musí vidět jasné výsledky těchto kroků," uzavřel Slamečka.

ČSA se potácejí nad propastí, koncem roku očekávají více než dvoumiliardovou ztrátu. Prezident firmy Radomír Lašák proto navrhl propouštění až 860 lidí, výrazné omezení linek a snížení mezd o 15 procent, u pilotů o 30 procent. Odbory plán zavrhly a přišly s vlastním, který má firmě ušetřit 900 milionů korun.

Oběma návrhy, případně třetím vlastním, se bude zabývat nová dozorčí rada.