Nová dozorčí rada Českých aerolinií má dva základní úkoly, řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka v rozhovoru pro ČTK. Prvním je jednání s odbory o opatřeních na zlepšení finanční situace firmy a uklidnění situace mezi zaměstnanci, druhým zhodnocení záchranného plánu společnosti a jeho doplnění o vizi do budoucna.
"Jako vláda musíme mít jasno, jaká je proveditelnost záchranného plánu. Bez součinnosti zaměstnanců se to neobejde," řekl Slamečka.
Ministři vlády podle Slamečky musejí znát perspektivu fungování firmy a její budoucí hodnotu před tím, než na přelomu září a října otevřou obálku s cenovou nabídkou od konsorcia Unimex - Travel Service.
Dozorčí rada tak má na zpracování potřebných informací necelé tři týdny. Termín pro podání nabídky zůstává 30. září, na základě nabídnuté ceny pak bude vláda rozhodovat o případném prodeji firmy zřejmě počátkem října.
Slamečka: Vyměnit radu a dát Nováka do čela byl můj nápad
Ministr přiznal, že nápad vyměnit "politickou radu" za orgán složený z krizových manažerů vyšel z ministerstva dopravy. Obměna rady se dohodla na jednání s ministrem financí Eduardem Janotou a premiérem Janem Fischerem, krizového manažera Václava Nováka navrhl za předsedu dozorčí rady Slamečka.
ČSA čekají tři klíčové týdny boje o přežití - čtěte ZDE
Dozorčí radu ČSA povede zachránce Vítkovic, jsou v ní i členové NERVu - čtěte ZDE
"Pokud byly nějaké názorové rozdíly, bylo to na formu a rychlost řešení situace," sdělil Slamečka k údajných sporům mezi ministry financí a dopravy. Oba úřady se prý shodují na radikálním snížení nákladů, především mzdových.
"Nám jde hlavně o přežití společnosti a její budoucnost, nechceme se vracet do minulosti a vyvolávat nějaké averze," řekl Slamečka k případným výhradám vůči představenstvu. Postěžoval si nicméně, že od vedení společnosti nedostal odpovědi na některé písemné dotazy k navrhovanému restrukturalizačnímu plánu.
Velká očekávání
Podle Slamečky se od nové dozorčí rady čeká více, než je u kontrolního orgánu běžné. Noví členové by měli přijít s vlastním know-how na řešení krize a spolupracovat přitom s managementem při zásadních rozhodnutích. Výměna rady prý byla zvolena jako nejvhodnější řešení, stát prý zvažoval i odvolání představenstva, případně výměnu obou orgánů.
"Firma nyní svou hodnotu spotřebovává a my potřebujeme vědět, jak to do budoucna dopadne," naznačil ministr, co bude hrát roli při hodnocení cenové nabídky. Sám prý není příznivcem toho, aby se stát aerolinií zbavil za každou cenu. V tom je ve shodě s ministrem financí Janotou.
Snížení platů a propouštění je nevyhnutelné
Klíčové bude podle ministra jednání s odbory o snižování nákladů, přičemž se nelze vyhnout propouštění a poklesu mezd. Je prý však nutné znovu zhodnotit náklady na propouštění, například odstupné, a zamyslet se nad dalšími možnostmi redukce mzdových nákladů.
"Nechceme, aby to vypadalo, že jsme vyměkli, je možné, že propouštění bude ještě masovější, než navrhuje management. Když však zaměstnanec souhlasí s nižší mzdou, nebo dokonce odejde, musí vidět jasné výsledky těchto kroků," uzavřel Slamečka.
Lašákův návod na snížení platů odbory ČSA odmítly, připraví vlastní plán - čtěte ZDE
Fuksa: Snížení mezd v ČSA je jediná rozumná volba záchrany - čtěte ZDE
ČSA se potácejí nad propastí, koncem roku očekávají více než dvoumiliardovou ztrátu. Prezident firmy Radomír Lašák proto navrhl propouštění až 860 lidí, výrazné omezení linek a snížení mezd o 15 procent, u pilotů o 30 procent. Odbory plán zavrhly a přišly s vlastním, který má firmě ušetřit 900 milionů korun.
Oběma návrhy, případně třetím vlastním, se bude zabývat nová dozorčí rada.