Společnost OKD, Doprava (OKDD) ze skupiny finančníka Zdeňka Bakaly může koupit konkurenční společnost Čechofracht, největší logistickou firmu v ČR. Spojením vznikne skupina s celkovým obratem přes devět miliard Kč. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) fúzi po několika měsících zkoumání schválil, a to bez podmínek a závazků. Potvrdil to mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa. Fúzi nedávno schválily i rakouské a slovenské úřady.

O souhlas ovládnout Čechofracht požádala společnost BXR Logistics se sídlem v nizozemském Amsterodamu v květnu. Firma patří do Bakalovy skupiny RPG. BXR Logistics je stoprocentním vlastníkem firmy New World Resources Transportation, která je jediným majitelem OKDD. Bakala koupí získá významný podíl na tuzemském trhu železniční dopravy, námořní, letecké a železniční spedice a logistiky.

Stížnostem nevyhověno

Rozhodnutí ÚOHS zatím nenabylo právní moci, uvedl Chalupa. Základní lhůta pro rozhodnutí je měsíc, v případě komplikací ji může prodloužit. V tomto případě ÚOHS rozhodl až po čtyřech měsících. "Během úvodní části šetření úřad na základě několika stížností pojal obavu z toho, že by spojení mohlo vyústit v podstatné narušení hospodářské soutěže," uvedl mluvčí.

Činnost obou firem v ČR se podle ÚOHS překrývá zejména v oblasti poskytování logistických služeb. Úřad zaměřil svou pozornost mimo jiné i na oblast přepravy a zasilatelství hnědého uhlí. V něm bude mít subjekt vzniklý fúzí významné postavení. Toho se také týkaly stížnosti, které ÚOHS obdržel a jimž nakonec nevyhověl. Mladá fronta Dnes již v květnu uvedla, že proti fúzi protestují obchodníci s uhlím.

Důvodem je, že v této oblasti trhu působí mnoho konkurenčních firem. Odběrateli těchto služeb jsou pak podle Chalupy společnosti z oblasti výroby elektřiny, ocelářství či chemického průmyslu, které mají silnou vyjednávací pozici. "Mohou tak na případnou změnu cen reagovat přechodem k alternativnímu dopravci," míní mluvčí.

OKD, Doprava je po Českých drahách druhým největším železničním přepravcem v zemi. Loňské tržby vystoupaly na 4,7 miliardy korun a provozní zisk dosáhl 220 milionů.

Čechofracht působí na trhu mezinárodní přepravy od roku 1952, především v mezinárodním zasilatelství, námořní a železniční spedici, letecké přepravě, logistice a skladování. Součástí skupiny jsou železniční cargo operátor SPEDI-TRANS Praha, dále silniční nákladní dopravce BlueTrucks a specializovaná společnost pro pronájem a údržbu cisteren VADS. Skupina Čechofracht dosáhla podle předběžných hospodářských výsledků v roce 2008 tržeb přibližně 5,1 miliardy Kč a provozního zisku přes 200 milionů korun.

 Vizitky dopravních a logistických firem OKD, Doprava a Čechofracht

OKD, Doprava

Sídlo: Ostrava

Historie: Kořeny podniku sahají do roku 1952, kdy vznikl národní podnik OKR-Doprava, specializovaný na železniční i silniční dopravu v ostravsko-karvinském uhelném revíru. Současná společnost vznikla v roce 1994.

Obor činnosti: Železniční doprava, firma se zabývá i údržbou a opravami železničních vozidel nebo opravami a výstavbou železničních tratí. Provozuje také silniční dopravu a osobní železniční dopravu. V roce 2007 měla firma podíl 2,64 procenta na nákladní železniční dopravě v ČR a patřilo jí druhé místo za ČD Cargo, respektive nákladní dopravou Českých drah.

Majitelé: Jediným majitelem je firma New World Resources Transportation, která patří společnosti BXR Logistics se sídlem v nizozemském Amsterodamu. Ta patří do skupiny RPG finančníka Zdeňka Bakaly.

Hospodářské výsledky: V roce 2008 vykázala tržby 4,7 miliardy korun a provozní zisk 220 milionů.

Ostatní:

- Firma má na 2300 zaměstnanců, vlastní na 112 lokomotiv a přes 2500 železničních vozů. Divize silniční dopravy využívá vozový park o více než 120 kamionech a 140 návěsech.

- Vloni dokončila akvizici ústecké železniční společnosti Viamont Cargo, a.s. a posílila v oboru nákladní přepravy. Do skupiny i společnost OKD, Rekultivace.

- OKD, Doprava získala loni v prosinci 90procentní podíl ve společnosti Belterminal provozující železniční překladiště v běloruském Brestu na hranicích s Polskem. Tím získala kontrolu nad jedním z klíčových dopravních koridorů pro nákladní dopravu mezi Ruskem a Asií a Evropou.

- Dnes bylo zveřejněno, že antimonopolní úřad povolil OKD, Doprava koupit konkurenční Čechofracht.


Čechofracht, a.s.

Sídlo: Praha

Historie: Čechofracht jako akciová společnost vznikl v roce 1991, byl privatizován v prvním kole kuponové privatizace. Původní podnik zahraničního obchodu Čechofracht byl založen v roce 1952, na starost měl mezinárodní zasilatelství a také veškerou námořní dopravu. Tu od něj převzala v roce 1959 nově založená společnost Československá námořní plavba.

Majitelé: Po majetkových přesunech byla dosud stoprocentním vlastníkem společnost Hattisburg Enterprises, registrovaná na Kypru. která loni na jaře vykoupila zbylé podíly drobných akcionářů. Nově se má vlastníkem Čechofrachtu stát firma OKD, Doprava patřící do skupiny firem finančníka Zdeňka Bakaly.

Obor činnosti: Největší česká firma pro mezinárodní zasílatelství a námořní dopravu, zajišťuje veškeré spediční činnosti v zahraničí (včetně celního řízení) a působí se také v tuzemské spedici. Kromě České republiky, kde Čechofrachtu patří firmy BlueTrucks a SPEDI-TRANS, má skupina dceřiné společnosti také na Slovensku a v Polsku.

Hospodářské výsledky: Za rok 2007 společnost dosáhla obratu 4,9 miliardy korun a konsolidovaný zisk činil 99,1 milionu korun. Podle předběžných čísel loni zvýšila tržby na 5,1 miliardy korun, provozní zisk přesáhl 200 milionů korun.

Ostatní:

- V Čechofrachtu bylo v roce 2007 zaměstnáno 233 lidí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist