Výběrová řízení na rychlíkové vlaky se začnou vypisovat až po dokončení nového zákona o veřejné dopravě. Po úterním jednání se zástupci dopravních odborů to uvedl premiér Jan Fischer. Hrozící stávka v dopravě tím však podle odborářů zažehnána není, rychlé přijetí zákona je jen jedním z jejich požadavků.
Nový zákon o veřejné dopravě připravuje ministerstvo dopravy už několik let. Podle premiéra má novinka mimo jiné nastavit jasná "pravidla hry" při vypisování tendrů na provoz vlaků. Jak uvedl Fischer, má jít o "naprosto průhledný proces", a nikoliv o převod lukrativních tratí na alternativní dopravce. Zákon by měl jít na vládu ještě letos na podzim, platit by prý mohl od poloviny příštího roku.
"Neradi bychom v této zemi organizovali věci tak, aby odboráři byli nuceni využít ten prostředek poslední," uvedl premiér k možné stávce v dopravě. V úterý se mu přání zcela nesplnilo. "Nebudeme odvolávat stávku jen na základě předběžných slibů," uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Stávka prý je připravena, o jejím dalším osudu se nyní budou radit jednotlivé odborové organizace.
Co chtějí dopravní odbory - urychlené přijetí zákona o veřejné dopravě - zastavení liberalizace železnice do doby přijetí zákona - prověřit některé tendry na lokální vlaky antimonopolním úřadem - větší investice do dopravní infrastruktury - zastavení privatizace Českých aerolinií - zastavení takzvaného outsourcingu u vybraných městských dopravních podniků zdroj: odbory |
Podle Pomajbíka premiér nerozptýlil obavy odborů o osud veřejné dopravy. Odborářům vadí například chystané tendry v některých krajích, údajně nedostatečné investice do dopravních staveb, odmítavě se stavějí také k převádění některých činností v pražské městské hromadné dopravě na externí firmy. Právě železnici a pražskou dopravu by stávka zasáhla zřejmě nejvíce.
Odbory chystají stávku na železnici. Chybějí miliardy - čtěte ZDE
Stávka se rozrůstá. Přidá se i metro a další MHD - čtěte ZDE
Některé problémy však Fischer nemůže dle svých slov přímo ovlivnit, neboť například regionální železnice jsou plně v kompetenci krajů. Premiér chce problém prodiskutovat s Asociací krajů ČR. Dálkové vlaky objednává ministerstvo dopravy, které chce postupně liberalizovat až 75 procent trhu.
"Koalice dopravních odborových svazů je nyní již plně připravena k zahájení stávky a pokud nedojde k naplnění závazků ze strany premiéra ČR, je připravena rychle reagovat a v takovém případě by vyhlášení stávky bylo otázkou několika dnů či hodin," píše se v prohlášení devíti odborových centrál z dnešního podvečera.
Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka budou odbory především trvat na důsledném dodržení termínů u zákona o veřejné dopravě a slibu premiéra, že do začátku platnosti zákona nebudou vypsány žádné tendry na rychlíky.
Ne všechny organizace však patří do koalice hrozící stávkou. Nepřipojila se například největší železniční odborová organizace, kterou je Odborové sdružení železničářů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist