Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu zřejmě zlomilo hůl nad ztrátovou automobilkou AvtoVAZ. Podle resortu výrobce aut prakticky zbankrotoval a utrácet za něj další peníze na jeho záchranu je pro stát zbytečné. Vyplývá to z dopisu náměstka ministra průmyslu Andreje Dementěva adresovaný vládě, z kterého citoval ruský list Kommersant.

V dopise Dementěv analyzuje současnou situaci v AvtoVAZu a to, zda má smysl poskytnout mu státní injekci, údajně uvažovaná částka by měla dosáhnout až 70 miliard rublů (přes 41 miliard korun).

Z dopisu vyplývá, že ministerstvo doporučuje závod nezachraňovat, pokud nedojde k výrazné redukci pracovních sil. Zatím to ale neznamená, že vláda nechá AvtoVAZ padnout, názor resortu slouží jen jako poradní hlas, dodává list.

Polovina zaměstnanců na dlažbu

Podle ministerstva je možné automobilku zachránit, pokud bude propuštěno téměř 50 tisíc zaměstnanců závodu. Úředníci také navrhují, aby pak došlo k především finančnímu zabezpečení stability na trhu práce v Samarské oblasti. Automobilka v současnosti dává práci 102 tisícům zaměstnanců. Firma již oznámila koncem září, že propustí 27.600 zaměstnanců, což představuje 27 procent celkové pracovní síly společnosti.

Dementěv však volá po dalším propouštění. Pokud by zůstal počet pracovníků zachován na současném stavu, tak by to podle něj nevyhnutelně vedlo k „nevratnému zhoršení finanční situace. A mohlo by to vést i k neschopnost firmy pokračovat ve výrobě.“ Náměstek navrhuje, aby AvtoVaz zaměstnával jen asi 55 tisíc lidí, to znamená propuštění necelé poloviny všech zaměstnanců.

Oprávněnost svého návrhu dokazuje i čísly. AvtoVAZ má v plánu vyrobit za letošek zhruba 660 tisíc automobilů, nicméně kvůli poklesu poptávky dosud za devět měsíců prodal jen 269,5 tisíce vozů. V tomto týdnu největší ruská automobilka oznámila, že ztráta se v prvním pololetí zdesetinásobila na 19,4 miliardy rublů (11,5 miliardy Kč) z 1,9 miliardy rublů před rokem. Tržby společnosti se za 6 měsíců propadly téměř o polovinu na 53,1 miliardy rublů z předchozích 98,5 miliardy

Renault ztrácí zájem

Velké propouštění se však nelíbí vládě, která se obává velkého nárůstu nezaměstnanosti. Ruský premiér Vladimir Putin proto nedávno vyzval automobilku Renault, která vlastní v AvtoVAZu čtvrtinový podíl, aby firmě poskytla finanční pomoc nebo snížila svůj podíl v podniku. Firma Renault poté uvedla, že je připravena do AvtoVAZu investovat, ale upozornila, že investice by nemusela mít podobu hotovostních finančních prostředků.

Podle Kommersantu však Renault do záchrany firmy nechce vložit prostředky, protože koncern už o rozvoj závodu nemá zájem. Podle Dementěva také nefunguje partnerství s Renaultem, mimo jiné proto, že si chrání svoje technologie.

Dementěv považuje za špatnou i výrobní koncepci automobilky. Poukazuje na to, že ve výrobě jsou v současnosti tři modely aut – Lada Kalina, Renault Logan a Lada Priora, které všechny spadají do stejné třídy i cenové kategorie a vlastně si vzájemně konkurují. „To vše dělá výrobní strategii AvtoVAZU silně rizikovou,“ cituje list Dementěva.

Vláda propouštět nechce

Jako poslední důvod, proč nezachraňovat firmu uvádí náměstek zadluženost AvtoVAZu. Firma bude mít podle něj ke konci roku dluhy ve výší přes 75 miliard rublů, který prý nebude prakticky možné restrukturalizovat. „To znamená, že u AvtoVAZU lze pozorovat všechny příznaky bankrotu, jak je to legislativně ustanoveno .“ Podobné závěry navíc již podle Dementěva dříve vyplynuly z auditu firmy, který vypracovala společnost Ernst & Young.

Podle analytiků je to první objektivní hodnocení situace, ale vláda se ho kvůli hrozbě dopadů do sociální oblasti jen těžko bude držet. Ve městě Toljatti, jehož obyvatelé na závodě pracují prakticky všichni, by to mohlo vyvolat sociální nepokoje.

Poptávka po automobilech v Rusku v letošním roce klesla o více než polovinu. Rozsáhlá propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat úvěry.

Vláda proto zavedla po vzoru Evropy a Spojených států zavést šrotovné, na které naplánovala uvolnit deset miliard rublů (zhruba šest miliard Kč). Počítá s tím návrh rozpočtu na příští rok. Šrotovné se má vztahovat pouze na nákup nových automobilů smontovaných v Rusku.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist