Petrolejáři připravují velkou rošádu v nabídce motorových paliv, především benzinu. Z trhu na jedné straně mizí poslední pumpy s nabídkou historického speciálu a petrolejáři už připravují pod tlakem evropských směrnic novinku.

Benzin s označením E 10 má obsahovat desetiprocentní podíl biosložky – v tomto případě lihu. Ke stojanům tuzemských pump dorazí E 10 už příští rok, i když vozů, které mají na takový podíl lihu konstruovaný motor, není zatím mnoho.

Řidiči si připlatí 

Nové palivo bude o několik desetníků dražší, ale řidiči budou mít minimálně tři další roky možnost tankovat souběžně i nynější benzin, který i bez zvláštního pojmenování může obsahovat do pěti procent biosložky.

K zavedení novinky v podstatě tlačí petrolejáře Evropská unie, která vyžaduje, aby do roku 2020 tvořily biosložky deset procent veškeré roční spotřeby ropných paliv. Letos je u benzinu minimální hranice, kterou musejí petrolejáři pod hrozbou mnohamilionové sankce dodržet, zatím jen 3,5 procenta z celkové roční spotřeby.


Splnit závazek Evropské unie znamená, že se rafinerie nebo dovozci paliv musejí snažit udat v prakticky v každém litru paliva co největší podíl biosložek. Ty jsou přitom dražší než samotný benzin nebo nafta. U ní přitom nejde o zásadní problém, jak splnit povinný podíl biosložky – prodává se jí mnohem víc a na trhu je už dávno, třeba pod označením bionafta.

U benzinu musejí petrolejáři hledat nový prodejní kanál. „Nemáme jinou možnost, než E 10 zavést, i když i pro nás je to ekonomicky nevýhodné,“ říká Václav Loula, petrolejářský expert a manažer pro jakost v nejpočetnější české pumpařské síti Benzině.

ctete-v-ctvrtek-530.gif