Nové smlouvy se dvěma firmami na provozování taxislužby na Letišti Praha začnou platit 1. května 2010. Vítězné společnosti Fix a AAA radiotaxi mají podle vedení pražského letiště zachovat či ještě zvýšit kvalitu nabízených přepravních služeb.

„Dvě konkurující si společnosti budou zárukou kvality a vstřícného vztahu k pasažérům,“ řekla výkonná ředitelka Letiště Praha pro Neletecký obchod a centrální nákup Marta Guthová.

Obě firmy se v podmínkách zavázaly, že jejich vozy nebudou starší pěti let, řidiči budou jazykově vybavení, proškoleni z místopisu. Každá bude disponovat alespoň 140 vozy a deseti mikrobusy.

Obě firmy budou jezdit za regulovaných 28 Kč na kilometr. Firma FIX tak musí opustit svůj dosavadní systém pásmového jízdného. „Tenhle způsob už vyšel z módy, světovým trendem je klasická taxislužba,“ uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí.

AAA i nadále bude jezdit žlutými superby, FIX zůstane věrná passátům. "Postupně ale nakoupíme nové. A nebudou mít stříbrnou metalízu, ale budou žluté jako konkurence," prozradil serveru iHNed.cz Josef Skála, jednatel společnosti. 

Obě firmy budou jezdit za regulovaných 28 Kč na kilometr. Firma FIX tak musí opustit svůj dosavadní systém pásmového jízdného. „Tenhle způsob už vyšel z módy, světovým trendem je klasická taxislužba,“ uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí.

Zrušení pásem se však nemusí všem vyplatit. "Na delší vzdálenosti od zhruba dvaceti kilometrů vycházalo levněji pásmové jízdné. Klient neplatil za delší jízdu kvůli objížďkám nebo kolonám," uvedl Josef Skála.

Šéf letiště si také pochvaloval finanční výhodnost celého obchodu. „Při zachování vysoké kvality služeb se nám podařilo získat do výnosů naší firmy devět milionů korun ročně navíc,“ uvedl generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák. Minimální požadovanou měsíční provizi totiž firmy přesáhly o 37, resp 32 %.

Nabídku do výběrového řízení na provozovatele taxislužby na Letišti Praha podali celkem čtyři uchazeči. Rozhodujícími posuzovanými kritérii byla úroveň podnikatelského záměru a nabídnutá cena.

Dosud na letiště jezdily vozy tří taxislužeb. Vedle žlutých AAA radiotaxi ještě Airport Cars a minibusy Cedaz. Ročně služby taxíků na letišti využije kolem čtyř milionů cestujících, tedy téměř třetina všech pasažérů. Češi jsou druhými nejčastějšími uživateli hned po Angličanech.

Praha chce měnit "taxizákon"

Kvůli problémům s taxikáři, kteří nedodržují městskou vyhlášku, chce pražský magistrát změnit zákon o silniční dopravě. S návrhem změny ve čtvrtek jednohlasně souhlasili pražští zastupitelé. Novela navrhuje, aby mohla být taxikářům bez platného průkazu zakázána činnost. Porušení tohoto zákona by se pak považovalo za trestný čin a při opakovaných porušeních by mohlo být taxikářům i zabaveno auto. Návrh chce Praha předložit Poslanecké sněmovně.

"Ostudu, kterou dělají pražští taxikáři, dělají i celé České republice. Kvůli těmto problémovým taxikářům strážníci na Staroměstském náměstí rozdávají turistům letáčky s povinnostmi taxikářů a maximálními cenami," řekl Blažek.

Praha v novele navrhuje, aby byl taxametr umístěn tak, že ho zákazník bude mít na očích a řidič nebude mít možnost ho zakrýt. To se podle náměstka pražského primátora Rudolfa Blažka, který návrh předkládal, dnes běžně stává. Novela obsahuje rovněž návrh, aby správní orgány mohly provozovateli taxislužby nařídit, aby odstranil veškeré nedostatky, což údajně dnes není možné. Metropole by také chtěla, aby pokuty za porušení předpisů dostávali přímo řidiči, a ne provozovatelé taxislužby.

V případě, že taxikář nemá platný průkaz a přesto službu provozuje, mohl by mu podle návrhu dopravní úřad zakázat činnost. Porušení zákazu by se považovalo za trestný čin. Při opakovaném provozování taxislužby bez oprávnění by mělo být také možné zabavit taxikáři auto bez ohledu na vlastníka.

Jiný by měl být také systém vydávání průkazů, aby ho taxikáři nemohli získat na jiném úřadu. V současnosti se totiž podle města stává, že taxikáři, kterým je v Praze zabaven průkaz, si o jeho vydání požádají v jiném kraji nebo městě.

Od roku 2002 do 31. srpna 2009 uložil magistrát taxikářům celkem 1468 pokut v celkové výši přes 141,8 milionu korun. Téměř polovinu z uložené částky ale město muselo vymáhat v exekučním řízení, asi 46,4 milionu korun se městu stále nepodařilo získat. Mezi nejčastější prohřešky podle města patří předražování (v Praze je stanovena maximální cena 28 korun za kilometr) nebo pronajímání koncesí, kdy řidič, kterému byla koncese odejmuta, jezdí na koncesi jiného provozovatele taxislužby.

Kvůli údajnému předražování jízdného a nedodržování městské vyhlášky magistrát v červenci zrušil stanoviště taxíků na Staroměstském náměstí. Firma, která tu taxislužbu provozovala, dostala od magistrátu výpověď už v srpnu 2005. Jízdné bylo podle magistrátu předraženo až trojnásobně, protože firma účtovala cestujícím 99 korun za kilometr. Podle taxikářů ale město nemělo na zrušení stanoviště právo, u soudu totiž leží ještě jeden spor Prahy s taxikáři.

K 31. srpnu letošního roku pražský dopravní úřad evidoval 3963 držitelů koncese na taxislužbu, z toho bylo 2505 aktivních provozovatelů, dále 3149 řidičů taxislužby. Evidovaných vozidel je 3264. Platnou zkoušku pro Prahu má 5555 taxikářů, z toho zhruba 2400 je mimopražských řidičů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist