Dlouhé fronty patří mezi hlavní nešvary, které zákazníci obchodníkům vyčítají a kvůli nimž jsou ochotni měnit prodejnu. Ještě před několika lety se obchodníci většinou soustředili pouze na nízké ceny zboží a rychlost odbavení zákazníků byla druhořadá.

"To, co ale nakupující vnímají v první řadě, je rychlost odbavení u pokladen. Nejlepší pověst mají v tomto směru menší samoobsluhy, supermarkety a také diskonty. Naopak jde o slabinu hypermarketových řetězců," upozornil Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma GfK.

10 % zákazníků fronty umí odradit

Tesco chce s touto image bojovat a v říjnu proto zavedl nový pokladní systém. Zákazníkům nyní slibuje, že pokud před nimi u pokladny stojí více než dva lidé, prodavači otevřou novou pokladnu, a to až do doby, než bude zprovozněna celá pokladní zóna.

 

 

"Podle našich průzkumů je pro zákazníky stále důležitější délka času stráveného v obchodě. To znamená, že chtějí nakoupit vše v co nejkratším čase a na jednom místě," uvedla k novince mluvčí britského řetězce Eva Karasová. Potvrzují to i zahraniční výzkumy, podle kterých fronty odradí až 10 % zákazníků.

Poukaz na 40 Kč nebo papírová taška

Konkurenční Albert začal se zkracováním front již loni na podzim. Novou pokladnu se zavazuje otevřít tehdy, když u jiné kasy čeká víc než pět lidí. Jinak zákazníci dostanou zdarma papírovou tašku. „Za rok jsme tak rozdali zhruba dva miliony tašek,“ řekl mluvčí albertů Libor Kytýr.

Záruku rychlého zaplacení delší dobu nabízejí i hypermarkety Globus. Odbavení na pokladně tam trvá maximálně deset minut. "V případě, že obsloužení trvá déle, lidé od nás dostanou poukaz v hodnotě 40 korun," uvedl mluvčí Globus ČR Boris Malý.

Samoobslužné pokladny Tesca slaví úspěch

Zrychlit placení nákupů mají i samoobslužné pokladny, ve kterých zákazník – pod kontrolou personálu - zboží sám namarkuje a zaplatí automatem – ať už hotovostí či kartou. Nakoupit tak jde od loňského léta v sedmi hypermarketech Tesco. A díky spokojenosti zákazníků i zaměstnanců bude službu dál rošiřovat.

Naopak ale omezí otevírací dobu na Štědrý den. Místo loňských 15:00 letos zavře o hodinu dříve. Tesco tak reagovalo na výzvu své odborové organizace.

"Vzhledem k odstartování vánočních nákupů v polovině září a začátkem října je dostatečný prostor pro nákupy všech občanů. Štědrý den je dnem pracovního volna, tak věříme, že si všichni mohou doplnit zapomenuté drobnosti v průběhu dopoledne," řekl Jiří Šafář, šéf odborového svazu pracovníků obchodu s odkazem na mnohé evropské země, kde je prodej o svátcích přímo zakázaný.