Miroslav Dvořák je od pondělka jedním z nejvlivnějších českých manažerů. Sedí už na čtyřech židlích: je šéfem představenstev Letiště Praha i Českých aerolinií a zároveň i generálním ředitelem, respektive prezidentem obou státních firem.
Jeho úkol je jasný – zachránit zadlužené ČSA před krachem. A nepůjde o epizodní roli, v obou firmách by měl zůstat dva tři roky. „Dokud se ČSA nestabilizují,“ potvrzuje.
Do čela ČSA byl ovšem nyní dosazen politiky, bez výběrového řízení. Stejně tak ho už v roce 2007 dosadil do vedení letiště kontroverzní ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Množí se tak spekulace: Za koho dnes Dvořák „kope“, kdo může mít z chystaného prodeje některých aktivit ČSA prospěch?
HN: Nejprve – zvládnete všechny čtyři posty?
Cílový stav je, že budu generálním ředitelem letiště, a předsedou představenstva ČSA.
HN: ČSA dokonce hrozil krach. Jak je zachráníte?
V zásadě se už zachránily samy, neuvěřitelným přístupem zaměstnanců. Snížení platů, na něž přistoupili, znamená úsporu 1,6 miliardy korun do konce roku 2010.
Nový šéf dozorčí rady ČSA: Nyní jsou aerolinky z nejhoršího venku - čtěte ZDE
Piloti slaví, ale záchrana ČSA bude hodně bolet. Hlavně daňové poplatníky - čtěte ZDE
HN: Jenže i ministr financí prohlásil, že ČSA by už od listopadu neměly peníze, pokud stát nepomůže.
Stát už pomohl, rozhodnutím o kapitalizaci dluhu státní společnosti Osinek. Příští týden odešleme do Bruselu žádost o schválení této podpory. Na vyjádření má ale Evropská komise šest měsíců.
HN: Přeměna úvěru 2,5 miliardy korun od Osinku na podíl v ČSA proběhne až příští rok. Pro vás je ale klíčové, že už teď můžete prodávat třeba budovy ČSA, které měl Osinek v zástavě?
Jistě. To je základ pro stabilizaci podniku.
HN: Kdy a komu budovy prodáte?
Logicky se nabízí, aby kupcem bylo Letiště Praha. Většina těchto budov ČSA se totiž nachází uvnitř pozemků letiště. Přístupové cesty, okolí, všechno je v jeho vlastnictví.
HN: To ale budete v hodně rozpolcené pozici. Jako šéf ČSA přece za ně musíte chtít co nejlepší cenu, jako šéf letiště je zase naopak máte koupit co nejvýhodněji, nejlevněji...
V tomto konkrétním případě musí být jmenován soudem znalec, který stanoví objektivní hodnotu nemovitostí. Už jsme o jeho jmenování požádali. Odhad by mohl být během jednoho či dvou měsíců. A tuto cenu budeme respektovat.
HN: Jaká je hodnota nemovitostí, které mají aerolinky na prodej?
Hodnota všech je v miliardách korun. Ale je otázka, jestli je nutné prodávat všechny.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist