Správní rada General Motors v úterý rozhodla, že neprodá automobilku Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank. Místo prodeje plánuje GM restrukturalizaci Opelu v hodnotě zhruba tří miliard eur.
Třináctičlenná správní rada GM své rozhodnutí zdůvodnila zlepšením obchodních podmínek a významným strategickým postavením Opelu ve svém portfoliu. Odstoupení od prodeje ale podle agentury Reuters vznáší otázky nad financováním Opelu společností GM, která nedávno opustila bankrotový režim a jejím většinovým majitelem se stala americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.
"GM brzy představí Německu a dalším vládám svůj restrukturalizační plán a doufá v příznivé ohodnocení," uvedl v prohlášení firmy generální ředitel GM Fritz Henderson.
Německá vláda reagovala prohlášením, že rozhodnutí GM Opel neprodat lituje. Dodala, že čeká od GM vrácení překlenovacího úvěru 1,5 miliardy eur. Společnost Magna uvedla, že krok GM akceptuje. Americká vláda neměla podle mluvčí ministerstva financí s rozhodnutím GM nic společného.
Správní rada General Motors schválila prodej Opelu kanadské firmě Magna International a ruské bance Sberbank v září po jednáních, která se táhla několik měsíců. Německo se tehdy zavázalo, že pokud GM vybere jako kupce Magnu, poskytne Opelu státní záruky na úvěry v hodnotě 4,5 miliardy eur (asi 118 miliard korun). Objevila se však podezření, že Berlín si v dohodě o prodeji Opelu vymínil ochranu německých závodů automobilky na úkor továren v jiných zemích.
Evropská komise dala najevo, že státní pomoc Německa prošetří. Evropští regulátoři správní radu General Motors vyzvali, aby potvrdila, že by při prodeji rozhodla stejně, kdyby věděla, že slíbenou pomoc od německé vlády by získal jakýkoliv kupec.
Opel má nového majitele: Magnu a ruskou banku Sberbank - čtěte ZDE
General Motors žádá o pomoc pro Opel od vlád Španělska, Británie a Polska - čtěte ZDE
Bitva o Opel vrcholí: Němci preferují jiného kupce, než mateřská firma GM - čtěte ZDE
Opel má Magna, do Evropy ale míří Číňané, Indové i Íránci - čtěte ZDE
Společnosti Magna a Sberbank, které měly v Opelu získat 55procentní podíl, chtěly automobilku využít k agresivní expanzi na ruském trhu. V evropských aktivitách Opelu však mělo podle jejich plánů zaniknout přes 10.000 pracovních míst. Opel nyní v Evropě zaměstnává kolem 50.000 lidí.
Odborníci, osloveni agenturou Reuters, rozhodnutí správní rady Opel neprodávat vesměs chválili. "Jestliže chtějí být konkurenceschopní v globálním měřítku, nemají jinou možnost, než si Opel ponechat," okomentoval záležitost analytik společnosti Autoconomy Erich Merkle. Ozvaly se ale také kritické hlasy, podle kterých měl Opel posloužit jako zbraň v německé předvolební kampani.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist