GM neprodá Opel

55 % Velikost akciového balíku,

který měla za zhruba tři miliardy eur v Opelu získat kanadská firma Magna International spolu s ruským peněžním ústavem Sberbank.

4,5 miliardy eur

byla ochotna vyčlenit spolková vláda v Berlíně na ozdravení Opelu, druhé největší německé automobilky. Už poskytla půldruhé miliardy, které nyní požaduje na GM zpět.

50 tisíc pracovních míst

vytvořil GM v Evropě, z toho polovinu v Německu. Magna tam hodlala jejich počet omezit o 11 tisíc. Odbory se obávají, že GM provede ještě radikálnější řez.

Téměř 10.000 zaměstnanců německé automobilky Opel se ve čtvrtek sešlo v Rüsselsheimu na protest proti setrvání podniku pod americkým koncernem General Motors. Informovala o tom agentura DPA.

Menší protesty se uskutečnily rovněž v továrnách ve městech Bochum a Kaiserslautern. Zaměstnanci se obávají, že GM v rámci restrukturalizace Opelu přikročí k uzavírání továren a výraznému snižování počtu pracovních míst.

"Naše důvěra (v GM) je nyní nulová, což je jádro problému," prohlásil šéf závodní rady Opelu Klaus Franz. Současně vyzval GM, aby přišla s životaschopným plánem pro Opel. Ve čtyřech německých továrnách Opelu pracuje zhruba 25.000 lidí, napsala agentura AP.

Automobilka GM se tento týden rozhodla, že neprodá divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank, což vyvolalo v Německu velké rozhořčení.

A zase od nuly

Zaměstnanci německých továren Opelu souhlasili se snižováním nákladů, pokud by GM prodej podniku firmám Magna a Sberbank dokončila. Tato dohoda však s rozhodnutím GM ponechat si Opel padla. "Zase začínáme od nuly," uvedl Franz.

Premiér spolkové země Hesensko Roland Koch varoval GM, aby "nemaximalizovala zisk braním německých zaměstnanců za rukojmí". Franz zase obvinil americkou společnost z "hrozeb, vydírání a zastrašování".

Němečtí vládní představitelé a odboroví předáci totiž prodej Opelu firmám Magna a Sberbank podporovali jako variantu restrukturalizace, která by ochránila nejvíce pracovních míst v Německu.

Grafika: Vývoj kauzy Opel
(článek pokračuje pod grafikou)

Kreml v rozpacích

Údiv vyvolalo rozhodnutí General Motors i v Rusku. Podle tamního listu Kommersant premiér Vladimír Putin bral koupi Opelu jako nedílnou součást budoucí strategie pro ruský automobilového průmysl. Ta prostřednictvím peněz banky Sberbank zahrnovala i příchod nových technologii Opelu do Ruska.

"Rozhodnutí společnosti GM odstoupit od prodeje Opelu Magně a Sberbanku nepoškodí naše zájmy. To je zřejmé," řekl Putin ve čtvrtek na tiskové konferenci. "Odstoupení GM samozřejmě nepoškozuje náš zájem, ale ukazuje na poněkud svéráznou kulturu chování amerických partnerů vůči svým partnerům," myslí si Putin.

Premiérův tiskový mluvčí Dmitrij Peskov ve středu uvedl, že Magna i Sberbank se připravují provést "hloubkovou právní analýzu" odstoupení GM od prodeje Opelu. "Ruská vláda byla připravena vzít na sebe část - především finančního - rizika pro případ, že by Magna přenesla část montáže do Ruska." Deník Kommersant uvádí, že mělo jít o projekt v hodnotě 600 milionů eur (přibližně 15,5 miliardy korun).

Dalších společných "právních" kroků Magny a Sberbank se ruská vláda nehodlá účastnit, dodal Peskov. Podle něj se kabinet nyní především připravuje na případnou pomoci krizí postižené tuzemské automobilce AvtoVAZ.

Využil GM pat kolem Opelu pro získání času a peněz?

Ruský list také naznačil, že za rozhodnutím GM může být jen prosté využití Magny a Sberbank k tomu, aby americký koncern získal od EU dočasnou finanční podporu pro Opel, a aby se dohodnul s odboráři o snížení nákladů, řekl Kommersantu zdroj blízký rozhovorům o prodeji.

"Nelze vyloučit, že GM od začátku neusilovalo o prodej Opelu a Magna a Sberbank mu jen pomohli odložit nejsložitější otázky," připusti Michail Pak ze společnosti Aton.

GM nedávno opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla nejvíce peněz na záchranu podniku.