K prvnímu transatlantickému komerčnímu letu dnes z Paříže odstartoval obří letoun Airbus A380. Do New Yorku odletělo tímto strojem společnosti Air France přes 500 cestujících. Po pátečním inauguračním letu začne Airbus A380 na lince Paříž-New York pravidelně létat 23. listopadu.
Inauguračního letu se účastní vedení Air France v čele s jejím generálním ředitelem Pierrem-Henrim Gourgeonem. Na palubě je také 380 lidí, kteří si koupili letenku v dražbě, a sice v průměru za 1000 eur (26.000 korun) v ekonomické třídě. Čistý výtěžek půjde na charitu. Hlavnímu pilotovi Benoîtu Laurentovi asistuje jako druhá pilotka žena, Patricia Haffnerová.
Air France si objednala dvanáct letadel tohoto typu, z nichž tři má dostat do června. Ty budou nasazeny na linky do Johannesburgu a do Tokia. Z evropských dopravců si obří Airbus kromě Air France objednala také Lufthansa.
Vůbec prvním majitelem obřího letounu se v polovině října 2007 staly aerolinky Singapore Airlines. První komerční let letoun absolvoval mezi Singapurem a Sydney 25. října 2007.
Airbus A380 je největší dopravní letadlo světa a jediné, které má dvě patra po celé délce trupu. Jeho pohon je řešen čtyřmi dvouproudovými motory. V případě zařazení všech sedadel do ekonomické třídy je schopné přepravovat přes 850 lidí. S touto "levnou" verzí si jeho výrobce slibuje úspěch na prudce rostoucích trzích typu Číny a Indie.
Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard eur. Odborníci i cestující poukazují mimo jiné na jeho relativně malou hlučnost.
(článek pokračuje po galerií)
Fotogalerie
Závady nechyběly
Ve službách Singapore Airlinesse u nového stroje projevilo také několik závad. První problém měl loni v lednu, kdy letadlo po odpojení vlečného vozu sjelo na letišti v Singapuru ze startovací dráhy. O měsíc později musel být Airbus A380 odstaven kvůli problému s čerpadlem.
Na začátku března letadlo vyřadil z provozu v Sydney problém s brzdami. A hned dva týdny poté byl další stroj kvůli závadě na čerpadle pohonných hmot dočasně odstaven z provozu. Singapurské aerolinky musely cestující, kteří mířili do Sydney, přesunout do dvou Boeingů 747.
Podle odborníků je obvyklé, že letadla, která se zavádějí do provozu, mají podobné potíže. O Airbus A380 se stará technický tým aerolinek a také speciální tým Airbusu, který se snaží najít a odstranit všechny chyby. Air France si objednala dvanáct letadel tohoto typu, z nichž tři má dostat do června. Ty budou nasazeny na linky do Johannesburgu a do Tokia.
VIDEO: Takhle přistává Airbus A380
Fotogalerie
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist