Již večer budou moci řidičí dojet z Prahy do Ostravy po jediné dálnici D1. Ředitelství silnic a dálnic totiž právě ve středu otevírá na severomoravské dálnici D47 dva dálniční úseky mezi Bílovcem na Přerovsku, Hladkými Životicemi a Bělotínem na Novojičínsku, čímž se tato dálnice spojí s D1.

Zprovozněním nových 30 kilometrů za 7,6 miliardy korun se Ostrava napojí na tuzemskou dálniční síť a právě její severomoravská část D47 převezme název D1. Z Ostravy až do Prahy tak budou moci řidiči jet pravděpodobně od středečních 20:00, řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Na dvanáctikilometrovém zpoplatněném úseku mezi Bílovcem a Hladkými Životicemi budou jezdit řidiči bez omezení. Na druhém úseku mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem na Přerovsku, který měří 18 kilometrů, bude zatím obousměrný provoz pouze na jedné polovině dálnice. Celý dálniční úsek bude otevřen v srpnu příštího roku; do té doby na něm řidiči nebudou dálniční známku potřebovat.

Známky na celé trase povinné až do ledna

Už od ledna však bude dálniční známka povinná na všech ostatních úsecích bývalé D47 až do Bohumína na Karvinsku - včetně těch, které procházejí Ostravou a doposud zpoplatněné nebyly. "Mýtné pro autobusy či vozidla nad 12 tun však bude platit bez výjimek po celé délce dálnice," dodala mluvčí severomoravské policie Soňa Štětínská.

Kromě dvou dálničních úseků otevře ŘSD ve středu také osmikilometrový obchvat Hladkých Životic, který ulehčí obci i zastavěné části města Fulnek. Zároveň bude zprovozněný takzvaný Severní spoj v Ostravě, který napojí centrum města na dálnici mimoúrovňovou křižovatkou.

Zprovoznění obou dálničních úseků, které ŘSD začalo stavět na jaře 2006, ovlivní dopravní situaci v celém Moravskoslezském kraji. Uleví se tím například přetíženým silnicím I/47 a I/48, které ostravsko-karvinskou aglomeraci napojovaly na dosavadní D1.

Obří stavba omezuje D1 hned za Prahou

Dálnice D1 v současnosti prochází velkou úpravou, když tento týden zahájilo ŘSD stavbu největší kižovatky v Česku, která spojí dálnici s pražským okruhem. Z tohoto důvodu dochází ke komplikacím pro motoristy, když na desátém kilometru D1 u obce Modletice dojde k omezení provozu.

Omezení se uskuteční ve dvou krocích, kdy nyní budou odvedeny z D1 automobily ve směru z Brna do Prahy a nově pojedou po 800 metrů dlouhém objezdu. Asi po třech týdnech dojde ke změně i v protisměru.

V obou případech se rychlost postupně sníží ze 130 km/h na 80 km/h, v nejprudších obloucích až na 50 km/h. Omezení budou platná až do celkového dokončení stavby mostu a zprovoznění pražského okruhu v úseku mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou dálnicí D1 v letních měsících roku 2010.

Očekávaný kolaps však D1 zatím nepoznala. Provoz na dálnici D1 u Modletic ve směru na Prahu byl plynulý, kolony se netvořily, řekl ČTK policejní důstojník z mirošovického dálničního oddělení. Menší problémy byly podle něj jen ve směru z Prahy na Brno, kde se převedení dopravy na náhradní komunikaci teprve připravuje. Kvůli úpravě vodorovného dopravního značení tam byl provoz částečně omezen a odpoledne se tvořily kolony.

Komplikace se očekávaly hlavně ráno. I v ranní špičce ale dálnice jela. "Cesta byla bez problémů. Jsou tam tři pruhy, v levém mají zakázanou jízdu kamiony. Rychlost je postupně omezena na 80 km/h a 50 km/h, takže to pořád jelo," řekl ČTK jeden z řidičů, který dnes cestu do Prahy absolvoval. Zatěžkávací zkoušku zřejmě čeká kritický úsek v pátek odpoledne, kdy řada lidí po D1 zamíří ven z Prahy na víkend.