České dráhy plánují prodej nemovitostí, které nepotřebují. Z celkových 8000 objektů si chtějí ponechat zhruba 1500, pro zbytek bude podnik hledat v následujících třech letech soukromé majitele. V rozhovoru pro ČTK to dnes řekl náměstek ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer. Prodej by podle něho mohl vynést řádově až miliardy korun, které chtějí dráhy investovat do obnovy nádraží.
K prodeji je určeno například asi 470 bytových domů, administrativní budovy v centrech krajských měst nebo průmyslové nemovitosti v nádražních areálech. Většinu položek ale tvoří drobné pozemky či budovy, jako jsou nádražní boudy, nevyužívaná skladiště nebo nákladové rampy. Podle náměstka jde vesměs o zanedbané stavby bez větší hodnoty.
Dráhy si chtějí ponechat jen budovy, které bezprostředně souvisejí s provozem vlaků. V majetku podniku tak zůstane všech 991 nádraží.
Dráhy: "Pucujeme" nádraží
I ty však projdou velkou proměnou, především za peníze z prodeje ostatního majetku. Podle náměstka by bylo třeba na rekonstrukci nádraží necelých 20 miliard, s takovým výnosem z prodeje ale dráhy nepočítají.
"Já se snažím ta nádraží úplně vypucovat, aby tam zůstala jenom výpravní budova," řekl Matzenauer.
Podnik se bude snažit budovy co nejvíce zmenšit, přístavby a zbytečné prostory se budou bourat. Ušetří se prý tím provozní náklady a také mzdy. Po velkém prodeji by měla sekci správy majetku opustit část zaměstnanců.
Kupce budou dráhy hledat především mezi obcemi, podnikateli, současnými nájemci nebo železničními nadšenci. Mezi prvními akcemi tohoto druhu byl prodej pozemků obci Řevnice, která chce na místě zřídit novou ulici s parkovištěm P+R.
Čtyři miliardy za rychlíky. Ministerstvo dopravy zpečetilo desetiletou smlouvu s ČD - čtěte ZDE
Potvrzeno: České dráhy mají smlouvu se všemi kraji, konkurence chystá právní bitvu - čtěte ZDE
Jančura on-line: Už mě z ČSSD varovali, že přijdu o licence - čtěte ZDE
Podle Matzenauera by si fotografové železniční romantiky měli pospíšit, neboť ruiny starých skladů budou postupně mizet i jinde než v Řevnicích.
"Výnosy z prodejů zůstávají k dispozici jako investiční zdroje, předtím se tím sanoval hospodářský výsledek, takže se vůbec nestavělo. Já mám nyní rozestavěno 35 nádraží, což je číslo absolutně neobvyklé," zmínil Matzenauer dobu, kdy dráhy z prodeje majetku "lepily" ztrátu osobní dopravy a na opravy nádraží nebyly peníze. To už nyní nehrozí, neboť ztrátu dofinancovaly stát a kraje.
Vlastník: ČD, značka: Neprodejné?
Jednou z nejznámějších položek na seznamu budov ČD určených k prodeji je Sweerts-Šporkovský palác v pražské Hybernské ulici.
Dráhy se jej pokusily třikrát neúspěšně prodat v dražbě, kupec se nenašel ani v následném výběrovém řízení, kde byla minimální nabídka stanovena na 300 milionů korun.
"Je to nepříjemné a z provozního hlediska velice špatná věc. Zvažujeme, že budeme hledat partnera, který by si to pronajal a budeme hledat kupce v nějakém dlouhodobějším horizontu," řekl náměstek. Palác je nyní prázdný.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist