81,5 milionu km
najedou v příštím roce vlaky Českých drah pro kraje. Z rozpočtů za to dostanou téměř osm miliard korun.
20 miliard za vlaky do roku 2019
ČD se zavázaly, že v dalších deseti letech investují do obnovy vozového parku dvacet miliard korun, tedy zhruba dvě miliardy ročně. Tvrdí však, že potřebují mnohem více.
450 milionů korun na marketing
V loňském roce šlo na marketing Českých drah téměř půl miliardy. Firma jde do sebe a tvrdí, že už nebude platit za projekty, které nepropagují jejich činnost. Ušetřit tak mají 200 milionů.
Když šéf Student Agency Radim Jančura spustil politickou reklamní kampaň proti sociálnědemokratickým hejtmanům, nečekal, že bude mít takový úspěch. Původně chtěl do akce investovat dva miliony korun, později ale rozpočet akce zdvojnásobil.
Jako první se ale ozvaly České dráhy. "Jančura v internetové kampani zobrazuje nejstarší vozy, co v Česku jezdí, samozřejmě s logem ČD, a tvrdí, že jsme černá díra a on dokáže jezdit zásadně levněji," zlobí se šéf drah Petr Žaluda a zvažuje podání trestního oznámení.
Jančura ve své antikampani tvrdí, že kraje zadaly provoz železnice ČD bez výběrového řízení. Žaluda uvažuje o tom, že se bude bránit.
"Vzal si na pomoc nejdražšího právníka v zemi - Tomáše Sokola, aby nás varoval," reaguje Jančura.
Na svých tvrzeních v kampani ale trvá. "Takto vypadá česká železnice mimo Prahu a České dráhy černá díra jsou, ať nás klidně žalují, budeme to vysvětlovat," stojí si na svém.
Šéf ČD: Jančura kritizuje, která je objektivně špatná minulost
Žaluda však kontruje, že mají průhledné účetnictví a ví se, kam které peníze jdou. Ale uznává, že to tak dříve nemuselo vždy být. "Jasně, že je tu řada věcí, který jsou špatně. Ale on kritizuje minulost, která je objektivně špatná. Říká, že bude za dva roky super a my zůstaneme pořád stejní, to je přece lež," brání se.
EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR |
"Souhlasím s tím, že jezdíme starými vlaky, blbými, hnusnými. V tomhle si s ním rozumíme. To ale není kvůli tomu, že jsme černá díra, to je proto, že nám hradili malou úhradu," dodává.
Ale i Jančura se cítí poškozený. Šéf drah o něm totiž prohlásil, že podniká nefér. "Řekl, že jezdím zadarmo, zničím konkurenci, a pak zase zdražím, to se nikdy nestalo," zlobí se Jančura s tím, že by uvítal, kdyby se mu Žaluda veřejně omluvil.
"Chápu, že se lidem líbí to, co říká Jančura: 'Já jsem Robin Hood, co bojuje proti molochu a černé díře'. Pro laickou veřejnost je to úžasné, odborně je to ale nerálné." dodává Žaluda.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist