Česká automobilka Škoda Auto přichází na propadající se ruský trh s novým modelem Yeti, se kterým spojuje v Rusku své příští naděje. Yeti se v Rusku začíná prodávat od 699 000 rublů (skoro 397 000 korun). Kromě základní verze s motorem 1,2 litru bude k dispozici i silnější jednotka o objemu 1,8 litru a pohonem čtyř kol. Cena nejdražší verze přesahuje milion rublů.
"Yeti je pro nás opravdu klíčový produkt pro další rozvoj značky v Rusku, neboť segment SUV (sportovně užitková vozidla) se na ruském trhu dlouhodobě pohybuje nad 20 procenty a jeho obliba nijak neklesá, spíše naopak," sdělil ve středu vedoucí ruské odbočky mladoboleslavské automobilky Petr Janeba. Vzhledem ke stavu ruských silnic předpokládá, že tato tendence ještě několik let vydrží. Podle Janeby závod v Kaluze do konce roku vyrobí 260 vozů Yeti a příští rok až čtyři tisícovky. Ze stejného závodu letos vyjede 3145 Octavií, kompletně svařených, nalakovaných a smontovaných v Rusku.
Prodej automobilů v Rusku se v listopadu podle podnikatelského svazu AEB meziročně snížil o 46 procent na 105 302 vozů. V období od ledna do listopadu se prodej meziročně propadl o rovných 50 procent. Škoda v listopadu prodala 2451 aut, o 43 procent méně než před rokem. Za 11 měsíců roku odbyt meziročně klesl o více než třetinu na 30 089 škodovek."Poté, co jsme v červenci naposledy zdražili, byl srpen nejslabší měsíc, ale od září nám tržní podíl roste," uvedl Janeba; na žebříčku AEB Škoda postoupila z loňského 16. na 14. místo. V prosinci se chystá prodat okolo 2800 škodovek. Do konce roku zřejmě odbyt dosáhne 33 000 aut po loňských 50 733.
Ruský automobilový trh v krizi
Ruský automobilový trh nyní čelí jedné z největších krizí ve své historii. Rozsáhlá propouštění a snižování mezd v důsledku hospodářské a finanční krize nutí řadu Rusů omezovat výdaje. Prodej aut tlačí dolů rovněž neochota bank poskytovat úvěry. Rusko chce proto po vzoru Evropy a Spojených států zavést vlastní systém šrotovného. Očekává se, že příslušné nařízení bude vydáno počátkem roku, efekty se ale zřejmě projeví až v druhém pololetí.
DEBATA Škoda Yeti, auto na rozbité silnice: Čtenáři diskutovali, jak se jim líbí - čtěte ZDE
Yeti se dočkal. Škoda pro něj začala vyrábět malý motor - čtěte ZDE
Podle Janeby je trh přesycen slevami, ale navzdory cenové válce zákazníků vzhledem k ekonomické situaci stále ubývá. "Návrat na předkrizovou úroveň nelze určitě očekávat v roce 2010," dodal. Předpokládá, že nejméně v prvním pololetí bude trh dále klesat, oproti letošnímu prvnímu pololetí.
Nicméně Škoda plánuje pro příští rok dosažení tříprocentního podílu na ruském trhu, tedy se chystá prodat přibližně 44 000 z celkem 1,45 milionu aut.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist