Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto nebude první tři měsíce příštího roku vyrábět v pátek model Fabia. Důvodem je nízký odbyt po zrušení šrotovného v některých zemích. Řekl to ve čtvrtek mluvčí firmy Jaroslav Černý.
Automobilka tak ještě více přibrzďuje výrobu fábií, když již dříve oznámila, že po Novém roce omezí výrobu fabie ze tří směn na dvě."Předběžně toto opatření plánujeme. Počítáme s tím, že zaměstnanci si výpadek hodin nahradí později během roku na mimořádných směnách v rámci takzvaných časových kont," řekl mluvčí.
Dohodu o zavedení časových kont uzavřela firma s odbory teprve nedávno. Pro zaměstnance to znamená, že mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, pokud pro ně nebude práce. Na kontě jim vznikne jakési minus, které si mohou umazat odpracováním plusových směn, které by Škoda organizovala v případě zvýšení odbytu nejspíše v noci z pátku na sobotu a v sobotu dopoledne.
Škoda Fabia těžila z poslední vlny německého šrotovného: V září byla nejprodávanější - čtěte ZDE
Ekonom: Škoda zkrátí pracovní týden, bude propouštět a chystá i auta na stlačený plyn - čtěte ZDE
Živá voda v podobě šrotovného
Fabia se po většinu letošního roku prodávala velmi dobře zejména díky šrotovacím prémiím v řadě evropských zemí. Po jejich vypršení však následoval propad. Firma proto nevyráběla fabie již dva dny v říjnu, odstávka je plánována také na 18. prosince a od 21. do 23. prosince.
"Elixírem prodeje" fabií bylo hlavně šrotovné v Německu. V době, kdy Němci dostávali až 2500 eur za sešrotování starého a nákup nového auta, se Škoda Auto svezla na vlně výrazného nárůstu zájmu o fábie, kterých z linek v průběhu roku sjíždělo až 1200 denně. Koncem září s útlumem šrotovného v Německu pak výroba klesla na 1000 aut denně.
"Špičková kapacity výroby fabií je 1200 vozů denně a my očekáváme, že by mohla klesnout na normální úroveň někam mezi 800 až 1000 vozů," uvedl v půli září šéf ekonomiky Škody Auto Holger Kintscher.
Celkem za tři čtvrtletí letošního roku prodala Škoda Auto 504 625 aut, to je o 5 procent méně než ve stejném období loňského roku. Prodej za třetí čtvrtletí se přitom meziročně zvýšil o 6,5 procenta na 174 984 aut. Za prvních devíti měsíců letošního roku vydělala 2,8 miliardy korun, což je skoro o 6 miliard méně než loni. Meziroční pokles dosáhl 67,5 procenta. Rozdíl je 5,8 miliardy kč.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist