Zvýšení sazeb DPH o procento zdraží prakticky všechno zboží a výjimkou nebudou ani služby telefonních a kabelových operátorů. Po cigaretách, alkoholu či benzinu a naftě tak v lednu mírně podraží i volání, psaní zpráv či sledování kabelové televize a připojení k internetu. Podle dřívějších vyjádření zástupců telekomunikačních firem se přitom zdálo, že si o vyšší daň sníží marže.
Například u mobilního operátora Vodafonu bude stát tarif Nabito 2100 o zhruba osmnáct korun více než dosavadních 2100 korun. "Naše ceny bez DPH se nemění, pouze jsme do koncových cen některých služeb připočítali jedno procento DPH, které se od ledna zvyšuje ze zákona. Dopad na zákazníka minimalizujeme tím, že ceny navyšujeme jen u některých služeb," říká Miroslav Čepický tiskový mluvčí Vodafonu.
Internet i televize
DPH do svých cen promítne i Telefónika O2. "Nedojde však k paušálnímu navýšení cen, naopak, ke každé službě přistupujeme individuálně," říká Martin Žabka mluvčí Telefóniky O2. Mění se například ceny za volání, mobilní datové tarify zůstávají beze změny.
Dražší bude u některých operátorů i sledování kabelové televize či připojení k internetu. Například společnost UPC do koncové ceny za službu novou sazbu DPH promítne.
Nejedná se sice o horentní sumy, ale i tak bude například služba DTV Standard, neboli sledování více než 75 programů o pět korun dražší než nyní a nejrychlejší 100Mbps internet vyjde o šestnáct korun dráže - na 1765 korun.
"Samozřejmě jakmile se DPH vrátí na původní sazbu, okamžitě i my příslušně upravíme koncové ceny, a to k prvnímu dni, od kdy budou platit," říká František Malina, tiskový mluvčí UPC.
Vyšší DPH zvedne ceny. Ale jen málo - čtěte ZDE
Co se ukrývá ve schváleném balíku? Třeba nižší mateřská a zvýšení DPH - čtěte ZDE
Ne všichni kabeloví operátoři však zdražují. Například menší operátor Self Service bude vyšší DPH dotovat ze svého a zákazníci tak nic nepoznají.
Náklady na dotování se přitom mohou vyšplhat poměrně vysoko. To potvrzuje i mobilní operátor T-Mobile, který na minimalizaci dopadů zvýšení sazby DPH na zákazníky dá řádově desíty milionů korun, ale i tak se procentuální zdražení nevyhne například starším nefiremním tarifům. "U aktuálně nabízených nefiremních a všech Twist tarifů bere T-Mobile všechny náklady spojené se zvýšením sazby DPH na sebe," říká Martina Kemrová mluvčí T-Mobilu.
Už bylo hůř
Současné zvyšování DPH a sním i mírně vyšší ceny jsou sice nepříznivé, ale ve srovnání s navyšováním DPH v roce 2004 téměř nulové. Tehdy se internet a telekomunikační služby přesunuly ze snížené pětiprocentní sazby DPH do skupiny zdaněné dvaadvaceti procenty a operátoři hromadně zvýšení DPH promítli do vyšších cen.
Hned v lednu roku 2004 pak telekomunikační operátoři bojovali o to, aby byl internet zařazen zpět do skupiny s pětiprocentní sazbou daně, případně do skupiny s nově vytvořenou nižší sazbou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist