Ministr dopravy Gustav Slamečka chce příští rok od základu změnit financování výstavby dálnic a dalších dopravních staveb. Vysychající evropské fondy by měly od roku 2011 nahrazovat výnosy z prodeje dluhopisů, které vydá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) či jemu příbuzná organizace.
Přípravu nového modelu financování dálnic označil Slamečka za svou hlavní prioritu pro období, které zbývá současné vládě. "V Polsku se to podařilo za půl roku, tak snad se to podaří i u nás. Změna si vyžádá například novelu zákona o fondu dopravy," řekl ministr. Fond totiž dnes žádné dluhopisy vydávat nemůže, peníze získává ze státního rozpočtu a evropských fondů.
Podle ministra není možné dlouhodobě udržet nynější způsob financování dopravních staveb. Ty se plánují na léta dopředu, ale o rozpočtu fondu ministerstvo dopravy, vláda a poslanci jednají každý rok. Příští rok fond rozdělí rekordních 96 miliard, což už se podle Slamečky zřejmě nebude opakovat. Téměř polovinu totiž dodá Evropská unie.
Dluhopisy se nepočítají do maastrichtských kritérií
Fond dopravy proto potřebuje dlouhodobě zaručené příjmy ze státního rozpočtu a nově také z dluhopisů. Výhodou dluhopisů SFDI prý bude, že se nepočítají do maastrichtských kritérií pro zadlužení státu. Doplňujícím zdrojem příjmů mají být projekty PPP, kdy dálnice platí soukromý investor.
Dluhopisy by se využily především v období, než se dokončí základní síť dálnic. Ta nyní čítá necelých 1200 kilometrů, dostavět zbývá přes 800 kilometrů. "Doufám, že potom přijde doba, kdy se bude do údržby dávat více peněz, než na novou výstavbu," řekl ministr. Dluhopisy podle něj využívají příslušné státní organizace v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.
Česká záhada: Proč jsou stavby silnic tak drahé? A proč se zpožďují? - čtěte ZDE
Polsko našlo recept na levné dálnice. Stavět je budou Číňané - čtěte ZDE
Levnější stavby dálnic? Až za pár let se zcela novými projekty, doufá Slamečka - čtěte ZDE
Kromě dalších peněz na dálnice by si ministr rád ze svého seznamu priorit pro příští rok odškrtl zákon o veřejné dopravě. Ten má například stanovit pravidla pro objednávání vlakových a autobusových spojů kraji a také určit standardy kvality dopravy. Zákon by měla projednat vláda v lednu.
Největší letošní úspěch? Financování železniční dopravy
Za největší svůj letošní úspěch ministr považuje zajištění financování železniční dopravy. "Jízdní řád je finančně pokrytý, to jsou věci, které v minulosti nikdy nebyly," připomněl. Spokojen je i se schváleným rozpočtem fondu dopravy, ačkoliv k ideálu prý chybí zhruba 20 miliard.
Jako jeden z ekonomických ministrů Slamečka předpovídá na příští rok mírné oživení ekonomiky. Rok to však prý bude podobně těžký jako letošek.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist