Slovensko vybralo na mýtném za tři lednové dny téměř 140 tisíc eur (zhruba 3,7 miliony Kč)
Zatím se zaregistrovalo přes 64 tisíc aut
Vozidla, která platí mýto, provedla více než 330 tisíc mýtných transakcí
Po vymezených úsecích zaregistrovaná vozidla projela přes 1 milión km
Zavedení elektronického mýtného na Slovensku v pondělí přineslo komplikace na česko-slovenském hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Především řidičům polských kamionů totiž chybí čtecí zařízení mýtného a tak svá vozidla odstavují na české straně hranice a jezdí si pro potřebné zařízení na Slovensko.
Na hraničním přechodu se už nyní vytvořila zhruba pětikilometrová kolona, která se dále zvětšuje. Řidiči tak ve frontě musí počítat s několikahodinovým čekáním. První čtečka mýtného je totiž hned na hraničním přechodu, řekl moravskoslezský policejní mluvčí Stanislav Sobol. Průjezd osobních vozidel přes hraniční přechod je podle dostupných informací zatím plynulý.
Na jihu Moravy je dopravní situace v souvislosti se zavedením mýtného na Slovensku zcela bezproblémová. Na dálničním tahu D 2, spojujícím Brno s Bratislavou, který je nejrušnější silniční spojnicí mezi ČR a Slovenskem, kolony nevznikají. ČTK to řekl mluvčí jihomoravské policie Pavel Šváb. Dobrá je také dopravní situace v Hodoníně, který sousedí se slovenským Holíčem.
Odbavení v Mostech trvá skoro hodinu
Mýtné na Slovensku |
"Firma, která zařízení na mýtné instaluje, není přímo na hranici. Proto musí řidiči nákladní dopravy vozidlo odstavit a zřejmě vozidlem taxi se přemístit několik kilometrů do vnitrozemí, a pak se teprve vrátit ke kamionu," vysvětlil Sobol.
Dodal, že odbavení jednoho vozidla tak trvá zhruba 40 minut.
"Naše operační středisko kontaktovalo kolegy na Slovensku. Každým okamžikem by se měl na hraniční přechod dostavit někdo z vedení žilinského ředitelství. Rovněž firma, zajišťující mýtné, přislíbila doplnění pracovišť dalšími pracovníky pro urychlení vyřizování mýtného," podotkl Sobol.
Mýtné narazilo na odpor
Elektronické mýtné, které Slovensko zavedlo od Nového roku, se vztahuje na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Platit se musí za jízdu po dálnicích, rychlostních silnicích, ale i po vybraných úsecích silnic první třídy. Asi poloviční slevu mají autobusy. Start mýtného ale provází celá řada problémů. Situace se vyhrotila i tím, že řidiči nemohou platit za registraci tankovacími kartami. Na některých čerpacích stanicích chyběly i palubní jednotky a kamiony musely být odstaveny na několik hodin.
Na nekvalitní realizaci systému společností Sky Toll, která vyhrála tendr s nejvyšší nabídkou zhruba 852 milionů eur, upozorňuje už dlouho Unie autodopravců Slovenska (UNAS). Ta také připravila protest se sběrem podpisů pod petici, jejímž prostřednictvím žádají premiéra Fica, aby snížil spotřební daň z motorových paliv. Ta je dlouhodobě jednou z nejvyšších v Evropě.
Ačkoliv byla v prvních lednových dnech situace na slovenských dálnicích a silnicích napjatá, provoz je plynulý. Autodopravci provozy čerpacích stanic neblokují. Sbírají podpisy i postřehy svých zahraničních kolegů. „Jednotku jsem dostal, ale bez jakéhokoliv návodu na použití, jsem z toho zmatený. Buď požádám o radu některého kolegu, nebo se tam vrátím ať mi to vysvětlí,“ prohlížel si bezradně získaný přístroj jeden z českých řidičů.
Jiný z jeho kolegů zase zaplatil za registraci v hotovosti, protože mu platbu palivovou kartou odmítli. „Nemám téměř žádné peníze a to jedu až dolů do Rakouska. S takovým přístupem jsem se ještě nesetkal. Teď nevím jestli se mám vrátit, nebo pokračovat. Ale bez peněz?“ stěžoval si řidič kamionu s polskou značkou.
Společnost Sky Toll lakonicky oznámila, že platby palivovou kartou musí být přijaté, ale pravdou je, že na mnoha místech nebyly technicky zabezpečené.
Špatné značení
Už od prvního dne provází placení mýta problém s nedostatečným značením zpoplatněných silnic nebo úseků.Těch je na celém území Slovenska víc než osm set. Řidiči jsou dezorientovaní a nejsou si jisti, zda někde nepřekračují zákon aniž by to tušili.
Dopravci proto žádají, aby všechny úseky byly označené informační tabulí. „Studovat během jízdy mapu je proti předpisům a tedy bezpečnosti silničního provozu,“ tvrdí.
Prověrkou připravenosti systému bude 7. leden, kdy po zdejším svátku Tří králů, vyjedou všichni autodopravci.
Platba mýta se vztahuje i na vozidla umožňující přepravu více než devíti osob. Zpoplatněných je na Slovensku zhruba 2032 kilometrů silnic. Sazba za kilometr se pohybuje od 8,3 do 20,9 centů bez DPH. Všichni dopravci se musí registrovat. Za palubní jednotku se platí záloha 50 eur. Kontrolu zabezpečuje 200 příslušníků mýtné policie.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist