Americké automobilky loni prodaly 10,4 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. To je nejméně za posledních 27 let a proti roku 2008 je to propad zhruba o 21 procent. Za dramatickým poklesem prodeje jsou hlavně hospodářské problémy a špatná situace na trhu práce. Řada lidí kvůli obavám ze ztráty zaměstnání nákup vozu odložila.
Zdaleka nejhůře si vedly tradiční americké ikony, tedy General Motors a Chrysler. Obě automobilky loni prošly bankrotem a zotavily se díky mohutné finanční injekci ze strany vlády. Na kolena je srazila hospodářská recese a především finanční krize, kvůli které zamrznul úvěrový trh. Firmy tak prodej aut nemohly podpořit ani přes své finanční divize.
Chrysler vloni prodal méně než milion automobilů, nejméně od roku 1962 - čtěte ZDE
Chrysler nečekaně končí s elektromobily - čtěte ZDE
Automobilka Chrysler ukončila spolupráci s Hyundai a Mitsubishi - čtěte ZDE
Vítězi loňského roku jsou na americkém trhu jednoznačně zahraniční automobilky, hlavně levná asijská konkurence. Je to především jihokorejský Hyundai se svou dceřinou společností Kia Motors, bodovala však i japonská automobilka Subaru. Ta se specializuje na menší a sportovně užitková auta s pohonem všech čtyř kol.
Prosinec už sice přinesl dílčí zlepšení, to se ale netýkalo všech automobilek. Lépe si vedli hlavně ti, kteří prodávají menší a levnější auta. Fordu, Hondě, Toyotě a Nissanu loňský prodej silně klesl, prosinec už se ale nesl ve znamení relativně silného růstu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist