V Česku se loni vyrobil rekordní počet aut, když z výrobních linek tuzemských automobilek sjelo téměř 970 tisíc vozů. Je to zhruba o tři procenta více než v roce 2008. Letos čeká Sdružení automobilového průmyslu, které statistiku zveřejnilo, produkci na zhruba stejné úrovni. Věří totiž, že loňský stimul v podobě šrotovného letos vyrovná oživující poptávka.

Stejně jako Evropa se i Česko svezlo na zvýšeném odbytu, kterému pomohla právě "živá voda" v podobě šrotovného. To zavedlo 12 evropských států. Česko však mezi nimi chybělo, i když poslanci zákon o šrotovném na podzim přijali. Premiér Jan Fischer však jednoznačně prohlásil, že za jeho vlády šrotovné ve výši 30 tisíc korun za auto v Česku zavedeno nebude. Stát by totiž program v době obřího schodku rozpočtu přišel na dalších 2,4 miliardy korun.

Další nejnovější statistika ukazuje, že loni si Češi koupili 181 tisíc aut, což je ale proti loňsku o 11 procent méně. Každé čtvrté osobní auto, které se loni nově registrovalo v Česku, mělo ve znaku okřídlený šíp mladoboleslavské továrny Škoda Auto. Škodovka tak i nadále českému trhu dominuje, přestože padesát tisíc aut, které v zemi prodala, je meziročně o 14 procent méně.

Díky zhoršující se ekonomické situaci kupujících a snaze automobilek udržet poptávku na přijatelné úrovni ceny nových aut loni klesaly. Výhlídky jsou však pro klienty i nadále příznivé, když by ceny měly klesat i letos. Poptávka po autech je totiž tak nízká, že producentům a prodejcům, kteří na sebe potřebují v sílící konkurenci upozornit, ani nic jiného nezbývá.

Jaký bude rok 2010 pro autoprůmysl u nás i ve světě? Jak se automobilky vyrovnají s poptávkou, kterou již nepotáhnou vládní stimuly v podobě šrotovného? Mělo by být šrotovné zavedeno v Česku?

Na tyto i další otázky odpovídala Petra Šafková z automobilové expertní skupiny Pricewaterhouse Coopers.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Petr Mráz
Dobrý den, kdy podle vás vyjde z krize, která zasáhla autoprůmysl jako vítěz? Několik silných automobilek, které se spojí do opravdu obřích molochů? Čína, která má nejvíce kapitálu a nakonec všechny velké výrobce skoupí?
Zvláště v období krize platí napříč sektory - automobilový průmysl nevyjímaje - v nedávné době mnohokrát opakované heslo "Cash is King", tedy, že "ten, kdo má hotovost, je králem" neboli "hotovost vládne". V Číně je skutečně dostatek kapitálu, a proto si tamní investoři, na rozdíl od většiny evropských či amerických, mohou dovolit investice i v této době. Správně zmiňujete i druhý trend, který se prosazuje v mnoha průmyslových odvětvích - spolupráci, spojování (fúze a akvizice, joint venture..), které mohou přinášet úspory. Důležitým faktorem je zde i skutečnost, že se Čína stala největším a nejrychleji rostoucím automobilovým trhem, což samozřejmě přitáhlo pozornost všech významných výrobců a investorů a tamní trh se stává velmi konkurenčním. Nevýhodou čínských automobilek v tomto konkurenčním boji byl a je omezený přístup ke kvalitním technologiím, což se mimo jiné v poslední době snažily vyřešit akvizicemi tradičních značek. Během následujících let se složení a pořadí největších automobilek určitě změní. Neočekávala bych v tomto seznamu ale určitě pouze čínské nebo asijské výrobce.
Petra Šafková
Jirka
Všechny automobilky oznamují plány vyrábět malá auta, a tlačit se hlavně na asijské trhy. Mám si to vykládat tak, že větším autům už "odtrorubilo" a koupit i je dokud ještě nějaké jsou?
Podíváme-li se na strukturu prodejů automobilů, tak se v Evropě - která je pro automobilky stále velmi důležitým trhem - vždy prodávalo více menších vozidel než těch velkých. Rozvoj segmentu malých vozů navíc není v krizových obdobích ničím neobvyklým. Domnívám se však, že automobilky budou dál vyrábět celé spektrum vozidel od nejnižší kategorie až po luxusní. Vyrábět a prodávat větší a lépe vybavené vozy je a bude snahou většiny automobilek. Mimo jiné i proto, že tyto vyšší segmenty vozů jsou pro výrobce více ziskové. Loňské šrotovné určitě podpořilo zejména malá a střední auta, v mnoha případech i s co nižšími emisemi CO2. Vozy této kategorie se zvětšují, stávají se více bezpečnými a vybavenými, přičemž vykazují stejné nebo dokonce i nižší emise. Při výpadku šrotovného však jistě dojde ke znatelnému poklesu jejich odbytu v letošním a možná i v několika následujících letech. Do budoucna se bude i tak patrně jednat o velmi dynamicky se rozvíjející kategorii vozů. Vedle snah o ekologicky šetrná a úsporná auta mu budou jistě nahrávat i další trendy, jako jsou stárnoucí česká populace s pozdějším odchodem do důchodu či zvyšující se podíl jednočlenných domácností.
Petra Šafková
David
Jak se podle vas bude vyvijet trh ojetych automobilu? Budou Cesi spise setrit nebo zacnou utracet? Predpokladate rust ci pokles? Budou male autobazary spise krachovat a ty velke porostou?
Trh ojetých automobilů se vyvíjí velmi podobně jako trh nových vozů. Prodejci ojetin tak stejně jako obchodníci s novými auty čekají na oživení ekonomiky. Čím dříve přijde, tím dříve začnou vykazovat růstová čísla prodejů. Mnoho prodejců nových vozů se alespoň částečně věnuje i prodeji ojetin a naopak se zde našly i bazary, které rozšířily svou nabídku o nové vozy. I v oblasti prodeje ojetých vozidel platí, že velká silná společnost s dostatkem hotovosti má určitou výhodu oproti malé. To ale neznamená, že se malý autobazar nemůže prosadit. Při stávajících přísných úvěrových podmínkách to ale má jistě obtížnější. Úspěch u autobazarů je mimo finanční sílu dán i rychlostí obrátky aut, a to zejména v době výrazných vykyvů/poklesu cen na trhu a dále schopnosti přizpůsobit svoji nákladovou strukturu poklesu objemu prodejů. Tyto faktory hrály v posledním roce ve prospěch spíše velkých autobazarů. Tradičním bazarům také velmi silně konkurují online prodejci na internetu. Na druhou stranu bazary si toho jsou vědomy a výrazně zapracovaly na svém zapojení do tohoto způsobu prodeje.
Petra Šafková
Jana
Ještě nedávno se psalo, že ceny nových aut již dosáhly dna. Jaké jsou podle Vás vyhlídky? Vyplatí se počkat, nebo dealeří budou i nadále lovit zákazníky na akční slevy a Krátkodobé akce(které pak budou trvat třeba i celý rok)
Osobně neočekávám, že by v letošním roce došlo k výrazným cenovým změnám u osobních automobilů. Klíčovou roli bude pochopitelně i zde hrát především vývoj české ekonomiky. Na něm bude záviset jak ochota domácností a firem pořídit si nový vůz, tak i cenová politika prodejců automobilů. Různé prodejní a slevové akce jsou jedním ze základních nástrojů prodejců a jistě je budou v různé míře používat i letos. Nedojde-li k dalšímu propadu ekonomiky a trhu, pak se podle mého nedá očekávat další plošný pokles cen. Akční ceny a nabídky budou patrně nabízeny i nadále, ale budou používány prodejci více selektivně a spíše na stávající modely aut než na nové modely, se kterými budou výrobci na trh přicházet.
Petra Šafková
Karel Infeld Prácheňský
Dobrý den, chtěl jsem zeptat, jak odhadujete vývoj cen automobilů? Jak dlouho a případně v jaké míře budou klesat? Děkuji a přeji hezký pátek
Dobrý den, prosím podívejte se na předchozí otázku. Děkuji, též přeji pěkný pátek
Petra Šafková
Ross
Zajímalo by mě, jestli znáte přibližný odhad všech nákladů, které jsou spojeny s výrobou jednoho vozu. Dejme tomu Škody Fabie, která se na začátku roku dostala na základní cenu pod 200 tis. Kč? Jak velký prostor zůstává automobilkám a prodejcům pro snížení cen?
To je spíše otázka na výrobce vozu, takže nebudu spekulovat. Jen bych upozornila, že odlišnou hodnotu pro výrobce má již vyrobené auto, které má na skladě, a má v něm utopené své náklady, a jinou vozidlo, které právě vyrábí. Vozidlo na skladě ho stojí každý den další náklady na skladování, financování atd., takže je jisté, že je ochoten podpořit jeho prodej nižsí cenou.
Petra Šafková
Honza
Dobré odpoledne, jak podle Vás reagují prodejci aut v Česku na současnou hospodářskou situaci?
Prodeje osobních a užitkových aut u nás poklesly, ale trh se na rozdíl od některých jiných evropských zemí úplně nezastavil. Řada dealerství zvažuje opatření pro zlepšení svých výsledků. Jde především o revizi nákladové stránky jejich podnikání a provedení dlouhodobě účinných opatření pro posílení prodeje. Často pracují na možnostech optimalizace své prodejní sítě, analyzují možnosti úspor, zavedení cenových zvýhodnění pro podporu prodejů. Trendem je nabídka levnějších provedení vozů s relativně menší výbavou než v uplynulých letech. Včerejší výsledky zveřejněné Svazem dovozců automobilů mimo jiné ukazují, že prodejci užitkových vozů jsou vystaveni většímu tlaku než prodejci osobnich automobilů.
Petra Šafková
Honza
Dobré odpoledne, zajímalo by mě, jak podle Vás reagují prodejci automobilů v Česku na současnou hospodářskou situaci? Děkuji
Dobrý den, podívejte se prosím na předchozí odpověď.
Petra Šafková
Smil Flek z Nohavic
Jaký je Váš názor na zavádění elektromobilů v našem klimatickém pásmu, kde 1/2 roku potřebujeme odpadní teplo ze spalovacího motoru, abychom vytopili interiér? Proč nikdo neřekne, že "král je nahý" - tedy, že elektomobily v mírném pásmu jsou blbost?
Omlouvám se, že nerozumím úplně přesně celé vaší otázce. Proti elektromobilům lze při současném stupni vývoje (např. i neexistenci dostatečné infrastruktury pro jejich provoz atd.) samozřejmě najít různé výhrady, ale je potřeba mít na paměti, že současné zdroje pohonných hmot se jednoho dne mohou vyčerpat. A bude dobře, pokud budeme mít k dispozici technologie pro alternativní pohony.
Petra Šafková
Honza
Dobrý den, mám v plánu nákup auta, mám do toho jít teď nebo ještě třeba půlrok počkat? Děkuji. (Nebo počkat rok, dva...?)
Dobrý den, nejdříve bych Vás požádala, abyste se podíval na předchozí odpovědi v nichž najdete úvahy o dalším směřování trhu. Pro správné doporučení pro Vaši konkrétní situaci by bylo potřeba znát např. typ vozu, který si plánujete pořídit. Určitě bych doporučila, abyste při svém rozhodování vzal v potaz dostupné způsoby financování, probíhající slevové akce, možnost vybrat si a nakonfigurovat vozidlo na internetu a třeba se informoval, zdá Vámi vysněný model nebude mít brzy svého nástupce a "starý model" byste jistě získal levněji. Není také od věci projít si nabídky skladových a předváděcích vozů u jednotlivých prodejců.
Petra Šafková
Tuning rulezz 1989
Dobry den, levicovi extremiste ze strany zelenych a cssd pry chteji navrhnout sikanisticke zdaneni osobnich automobilu, zejmena tech silnejsich a drazsich. Argumentuji populisticky tim, ze se tyto vozy vyrabeji vetsinou v zahranici a ze se tim zdanenim podpori nakupy levnejsich a mensich ceskych automobilu. Myslim si, ze je to sikana stejne jako bodovy system. Myslite, ze ten zakon ma sanci projit? Ja myslim, ze je potreba se branit proti tomuhle nesmyslu.
Zdanění velkých aut, pokud vím, zavedly některé evropské země, a nebylo to přijato úplně bez problémů. O tom, že by se takové zdanění chystalo v ČR, nemám informace. Dovedu si takové úvahy představit, možná s ohledem na zpravidla vyšší emise u silnějších motorů. Bez ohledu na to vím o trendech, kdy výrobci vozidel vyšších kategorií směřují vývoj k motorům s nižším objemem při zachování výkonu vozu. S takto vybavenými vozy se můžeme setkat již i na českém trhu.
Petra Šafková
Rapid racing
Vazena pani, myslite si, ze soucasne nastaveni odpisu z dani je u automobilu nastaven optimalne?
To je hodně odborná otázka a nevyhnu se proto odbornější odpovědi. Je těžké posoudit, jaké nastavení odpisů je optimální. Umím si představit různé pohledy v závislosti na tom, kdo odepisuje (velká firma, živnostník...). Standardní doba odepisování osobního automobilu je v současné době 5 let, s tím, že poplatník má možnost si zvolit rovnoměrný nebo zrychlený způsob odepisování (tedy jak velkou část z ceny vozu bude v jednotlivých letech mít v nákladech). Nicméně pro osobní automobily pořízené v období od 1. ledna 2009 do 31. června 2010 existuje možnost (za předpokladu, že poplatník je prvním majitelem takového vozidla) odepsat toto vozidlo již během 24 měsíců (60 % vstupní ceny v prvních 12 měsících a 40 % vstupní ceny v dalších 12 měsících). Tyto mimořádné odpisy mohou být celkem zajímavou možností, jak zkrátit dobu odepisování a snížit si tak v současné nelehké době základ pro daň z příjmů. To byl i účel zavedení zmíněného opatření v rámci podpůrných opatření vlády.
Petra Šafková
drak
Šrotovné je podvod. Hloupý stát přispěl majitelům automobilkám, kteří pak nemuseli slevit ceny aut. Je to tak, že?
Bezesporu šlo o podporu jednoho odvětví průmyslu. Musíme si také uvědomit, že v ČR opatření zavedeno nebylo, a přesto podpořilo tuzemské výrobce automobilů a dílů. Nemyslím si ale, že jediný, kdo benefitoval z této podpory, byly automobilky nebo prodejci aut. Nevím, o které zemi konkrétně mluvíte, např. na Slovensku bylo poskytnutí podpory od státu (šrotovné) podmíněno současným příspěvkem ze strany prodejce. V ostatních zemích, s ohledem na to, že šrotovné bylo zacíleno na konkrétní segment vozidel, museli podle mého výrobci i prodejci brát tržní prostředí při tvorbě cen i nadále v potaz. Nemyslím si, že by nemuseli, vzhledem k celkové situaci na trhu, snižovat ceny.
Petra Šafková

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist