Makroekonomický rámec:
- prioritou vlády v krátkodobém a střednědobém horizontu by měla být konsolidace veřejných rozpočtů tak, aby byl postupně snižován deficit veřejných rozpočtů; cílem je trvalý pokles podílu deficitu na HDP pod tři procenta po roce 2013
- podporovat cíl ČNB udržet nízkou inflaci
- přechod od expanzivní fiskální politiky roku 2009 k restriktivní rozpočtové politice.
Boj proti korupci:
- zvýšení efektivnosti veřejných zakázek (bezpečnostní prověrky členů komisí, revize výjimek z povinného konání soutěží, transparentní vlastnická struktura uchazečů)
- podpis úmluv Evropské unie, které stanovující jasná pravidla chování státních administrativ (ze zemí EU úmluvy nepodepsaly pouze ČR a Malta, jednu z nich i Maďarsko)
- ochrana hospodářské soutěže proti narušení ze strany orgánů veřejné moci.
Bydlení:
- analýza dotačních programů, redukce v počtu programů, soustředění finančních prostředků do programů, kde je přínos největší.
Cestovní ruch:
- vytvoření koordinované dlouhodobé strategie lepší propagace země a investic do infrastruktury cestovního ruchu
- změna politiky vyžadování turistických víz.
Čerpání strukturálních fondů:
- nadřazení strategického cíle "konkurenceschopná česká ekonomika" ostatním cílům
- přezkoumat možnost změny v alokaci finančních částek pro jednotlivé programy
- urychlení a zjednodušení čerpání strukturálních fondů, zvýšení efektivity projektů a jejich účinnosti.
Daňová politika:
- omezení prudkých a častých změn zdanění nastavením dlouhodobého rámce, návrh principů dlouhodobé daňové politiky
- snížení administrativní a finanční náročnosti obsluhy daňového systému jak na straně státu, tak na straně podnikatelů
- omezení šedé ekonomiky
- harmonizace základů daně a pojistného.
Doprava a dopravní infrastruktura:
- udržení výše investic na stabilní úrovni
- snaha o co nejvyšší efektivnost vynaložených prostředků, omezení doprovodných investic
- pokračování v podpoře veřejné osobní dopravy, řešit otázku otevírání trhu
- v oblasti nákladní dopravy podpora optimálního využívání všech druhů dopravy samostatně nebo v jejich kombinaci.
Efektivnost veřejné správy:
- zavedení efektivního modelu státní služby (zákon o státní službě)
- zavedení veřejných zpráv o efektivitě úřadů (porovnání nabídnuté ceny proti skutečným nákladům)
- snižování energetické náročnosti ve veřejné správě
- zkrácení délky doby řízení o dávkách důchodového a nemocenského pojištění
- odstranění duplicitního zjišťování v oblasti odpadů
- efektivnější využívání závěrů z kontrol NKÚ.
Podpora exportu:
- průběžné posilování úvěrových a pojistných fondů ČEB a EGAP
- podpora další liberalizace světového obchodu
- efektivnější a jednotné zahraniční reprezentace, integrace zahraničních kanceláří (CzechInvest, CzechTrade, Česká centra...)
- snaha o využití fondů EU pro účely podpory exportu
- zpracování proexportní strategie na roky 2010 až 2015.
Prostředí pro podnikání:
- definice sady aktivit a cílů potřebných k přijetí eura a stanovení obecného časového plánu dosažení těchto cílů
- podpora školení pro insolvenční soudce, správce a advokáty v praktických postupech pro zachraňování společností v úpadku
- pravidla pro odměňování a pravidla výkonu akcionářských práv za stát
- zrušení akcií na majitele
- úlevy od DPH pro podnikatele, kteří mají nezaplacené pohledávky za jiným plátcem DPH, pokud na něj byl vyhlášen konkurz
- upřesnění podmínek pro zrušení knihy jízd
- posunutí splatnosti daní na pátý den po podání daňových přiznání
- posunutí termínu pro podání daňového přiznání k dani z nemovitostí na konec února
- realizace programu na vytvoření jednoho inkasního místa pro příjmy veřejných rozpočtů
- vznik kontrolního inkasního místa, které bude provádět finanční kontrolu, kontrolu dotací, kontrolu porušování duševního vlastnictví a kontrolu práce na černo
- propojení informačních databází kontrolních orgánů (např. finančních úřadů, živnostenských úřadů, České obchodní inspekce) s cílem vytvořit institut "nefinanční integrované kontroly"
- nové podmínky pro poskytování investičních pobídek (změna by měla akcentovat posun od ekonomiky montoven ke znalostní ekonomice)
- vyhodnocení a úprava pravidel pro používání metodiky regulace na podnikatelské prostředí (RIA)
- zavedení směrnice a následná kontrola poskytování spotřebitelských úvěrů prostřednictvím nebankovních subjektů zahrnující boj proti lichvě.
Sociální politika:
- analýza systému sociálních služeb, zejména jeho financování
- změna organizování veřejné služby s účastí osob pobírajících dávky.
Znalostní společnost:
- nastavení vládních cílů a měřítek výzkumu
- vyhodnocení ekonomického přínosu a dlouhodobé udržitelnosti jednotlivých evropských projektů podporujících nové kapacity vědy a výzkumu
- zpracování komplexní politiky přechodu a rozvoji znalostní ekonomiky.
Zaměstnanost:
- změna zákoníku práce (nové vyvážení pružnosti a jistoty v pracovněprávních vztazích)
- zvýšení kapacity úřadů práce a projektů v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností
- zvýšení kontrolní činnosti zaměřené proti nelegálním formám zaměstnávání
- změny v zákoně o zaměstnanosti zaměřené zejména na zpřísnění podmínek pro vydávání povolení ke zprostředkování zaměstnání agenturami práce či zpřísnění podmínek pro poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Zemědělství:
- usilovat na evropské úrovni o vyrovnání podmínek poskytování dotací pro zemědělce z nových a starých zemí EU
- zjednodušování pravidel poskytování zemědělských dotací (využití portálu Farmář).
Životní prostředí:
- zrychlit čerpání prostředků operačního programu životní prostředí, zejména vyřešit problematiku čistíren odpadních vod
- nepřijímat opatření v oblasti ochrany životního prostředí, která by šla nad rámec evropských politik nebo jiných mezinárodních závazků
- urychlení čerpání prostředků programu Zelená úsporám.
Státní rozpočet:
- trvalé snížení nemocenské na 60 procent vyměřovacího základu
- valorizace dávek pouze v případech vynucených zákonnou úpravou
- nový zákon o platech ústavních činitelů, soudců a státních zástupců
- plošné snížení běžných a investičních výdajů kapitol o 3 procenta v letech 2011 až 2013
- snížení mzdových výdajů ročně o procento v letech 2011 - 2013
- snížení agend státní správy o 30 miliard ročně v letech 2011 až 2013
- centralizované nákupy některých komodit, zejména s využitím elektronických tržišť a nástrojů elektronického zadávání veřejných zakázek
- omezení národních dotačních programů o 5 miliard ročně v letech 2011 až 2013
- prodloužení daňových opatření z úsporného balíčku ze zimy 2009 v daňové oblasti natrvalo (např. zvýšení některých spotřebních daní)
- zavedení druhého pásma pro daň z příjmu fyzických osob pro částky nad "stropy" pro sociální a zdravotní pojištění. Tak bude zmírněna současná degrese této daně (sazba by měla činit 25 procent)
- snížení daňového zatížení práce kompenzované zvýšením spotřebních daní a daní z příjmů
- stanovení vyměřovacího základu pro platbu sociálního a zdravotního pojištění ve výši základu pro daň z příjmů fyzických osob (snížení disproporce mezi zaměstnanci a osobami samostatně výdělečně činnými v oblasti sociálního a zdravotního pojištění).
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist