Makroekonomický rámec:
- prioritou vlády v krátkodobém a střednědobém horizontu by měla být konsolidace veřejných rozpočtů tak, aby byl postupně snižován deficit veřejných rozpočtů; cílem je trvalý pokles podílu deficitu na HDP pod tři procenta po roce 2013
- podporovat cíl ČNB udržet nízkou inflaci
- přechod od expanzivní fiskální politiky roku 2009 k restriktivní rozpočtové politice.
Boj proti korupci:
- zvýšení efektivnosti veřejných zakázek (bezpečnostní prověrky členů komisí, revize výjimek z povinného konání soutěží, transparentní vlastnická struktura uchazečů)
- podpis úmluv Evropské unie, které stanovující jasná pravidla chování státních administrativ (ze zemí EU úmluvy nepodepsaly pouze ČR a Malta, jednu z nich i Maďarsko)
- ochrana hospodářské soutěže proti narušení ze strany orgánů veřejné moci.
Bydlení:
- analýza dotačních programů, redukce v počtu programů, soustředění finančních prostředků do programů, kde je přínos největší.
Cestovní ruch:
- vytvoření koordinované dlouhodobé strategie lepší propagace země a investic do infrastruktury cestovního ruchu
- změna politiky vyžadování turistických víz.
Čerpání strukturálních fondů:
- nadřazení strategického cíle "konkurenceschopná česká ekonomika" ostatním cílům
- přezkoumat možnost změny v alokaci finančních částek pro jednotlivé programy
- urychlení a zjednodušení čerpání strukturálních fondů, zvýšení efektivity projektů a jejich účinnosti.
Daňová politika:
- omezení prudkých a častých změn zdanění nastavením dlouhodobého rámce, návrh principů dlouhodobé daňové politiky
- snížení administrativní a finanční náročnosti obsluhy daňového systému jak na straně státu, tak na straně podnikatelů
- omezení šedé ekonomiky
- harmonizace základů daně a pojistného.
Doprava a dopravní infrastruktura:
- udržení výše investic na stabilní úrovni
- snaha o co nejvyšší efektivnost vynaložených prostředků, omezení doprovodných investic
- pokračování v podpoře veřejné osobní dopravy, řešit otázku otevírání trhu
- v oblasti nákladní dopravy podpora optimálního využívání všech druhů dopravy samostatně nebo v jejich kombinaci.
Efektivnost veřejné správy:
- zavedení efektivního modelu státní služby (zákon o státní službě)
- zavedení veřejných zpráv o efektivitě úřadů (porovnání nabídnuté ceny proti skutečným nákladům)
- snižování energetické náročnosti ve veřejné správě
- zkrácení délky doby řízení o dávkách důchodového a nemocenského pojištění
- odstranění duplicitního zjišťování v oblasti odpadů
- efektivnější využívání závěrů z kontrol NKÚ.
Podpora exportu:
- průběžné posilování úvěrových a pojistných fondů ČEB a EGAP
- podpora další liberalizace světového obchodu
- efektivnější a jednotné zahraniční reprezentace, integrace zahraničních kanceláří (CzechInvest, CzechTrade, Česká centra...)
- snaha o využití fondů EU pro účely podpory exportu
- zpracování proexportní strategie na roky 2010 až 2015.
Prostředí pro podnikání:
- definice sady aktivit a cílů potřebných k přijetí eura a stanovení obecného časového plánu dosažení těchto cílů
- podpora školení pro insolvenční soudce, správce a advokáty v praktických postupech pro zachraňování společností v úpadku
- pravidla pro odměňování a pravidla výkonu akcionářských práv za stát
- zrušení akcií na majitele
- úlevy od DPH pro podnikatele, kteří mají nezaplacené pohledávky za jiným plátcem DPH, pokud na něj byl vyhlášen konkurz
- upřesnění podmínek pro zrušení knihy jízd
- posunutí splatnosti daní na pátý den po podání daňových přiznání
- posunutí termínu pro podání daňového přiznání k dani z nemovitostí na konec února
- realizace programu na vytvoření jednoho inkasního místa pro příjmy veřejných rozpočtů
- vznik kontrolního inkasního místa, které bude provádět finanční kontrolu, kontrolu dotací, kontrolu porušování duševního vlastnictví a kontrolu práce na černo
- propojení informačních databází kontrolních orgánů (např. finančních úřadů, živnostenských úřadů, České obchodní inspekce) s cílem vytvořit institut "nefinanční integrované kontroly"
- nové podmínky pro poskytování investičních pobídek (změna by měla akcentovat posun od ekonomiky montoven ke znalostní ekonomice)
- vyhodnocení a úprava pravidel pro používání metodiky regulace na podnikatelské prostředí (RIA)
- zavedení směrnice a následná kontrola poskytování spotřebitelských úvěrů prostřednictvím nebankovních subjektů zahrnující boj proti lichvě.
Sociální politika:
- analýza systému sociálních služeb, zejména jeho financování
- změna organizování veřejné služby s účastí osob pobírajících dávky.
Znalostní společnost:
- nastavení vládních cílů a měřítek výzkumu
- vyhodnocení ekonomického přínosu a dlouhodobé udržitelnosti jednotlivých evropských projektů podporujících nové kapacity vědy a výzkumu
- zpracování komplexní politiky přechodu a rozvoji znalostní ekonomiky.
Zaměstnanost:
- změna zákoníku práce (nové vyvážení pružnosti a jistoty v pracovněprávních vztazích)
- zvýšení kapacity úřadů práce a projektů v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností
- zvýšení kontrolní činnosti zaměřené proti nelegálním formám zaměstnávání
- změny v zákoně o zaměstnanosti zaměřené zejména na zpřísnění podmínek pro vydávání povolení ke zprostředkování zaměstnání agenturami práce či zpřísnění podmínek pro poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Zemědělství:
- usilovat na evropské úrovni o vyrovnání podmínek poskytování dotací pro zemědělce z nových a starých zemí EU
- zjednodušování pravidel poskytování zemědělských dotací (využití portálu Farmář).
Životní prostředí:
- zrychlit čerpání prostředků operačního programu životní prostředí, zejména vyřešit problematiku čistíren odpadních vod
- nepřijímat opatření v oblasti ochrany životního prostředí, která by šla nad rámec evropských politik nebo jiných mezinárodních závazků
- urychlení čerpání prostředků programu Zelená úsporám.
Státní rozpočet:
- trvalé snížení nemocenské na 60 procent vyměřovacího základu
- valorizace dávek pouze v případech vynucených zákonnou úpravou
- nový zákon o platech ústavních činitelů, soudců a státních zástupců
- plošné snížení běžných a investičních výdajů kapitol o 3 procenta v letech 2011 až 2013
- snížení mzdových výdajů ročně o procento v letech 2011 - 2013
- snížení agend státní správy o 30 miliard ročně v letech 2011 až 2013
- centralizované nákupy některých komodit, zejména s využitím elektronických tržišť a nástrojů elektronického zadávání veřejných zakázek
- omezení národních dotačních programů o 5 miliard ročně v letech 2011 až 2013
- prodloužení daňových opatření z úsporného balíčku ze zimy 2009 v daňové oblasti natrvalo (např. zvýšení některých spotřebních daní)
- zavedení druhého pásma pro daň z příjmu fyzických osob pro částky nad "stropy" pro sociální a zdravotní pojištění. Tak bude zmírněna současná degrese této daně (sazba by měla činit 25 procent)
- snížení daňového zatížení práce kompenzované zvýšením spotřebních daní a daní z příjmů
- stanovení vyměřovacího základu pro platbu sociálního a zdravotního pojištění ve výši základu pro daň z příjmů fyzických osob (snížení disproporce mezi zaměstnanci a osobami samostatně výdělečně činnými v oblasti sociálního a zdravotního pojištění).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist