"K poklesu cen ojetin mohou přispět i nucené odprodeje vozů z velkých firem, které zjistí, že letos potřebují víc peněz než automobilů."

Bronislav Pánek, analytik automobilových trhů společnosti Deloitte

 

Pokud máte letos v plánu nákup ojetiny, nespěchejte. Ceny použitých aut budou ještě klesat, na podzim koupíte za stejné peníze větší nebo lépe vybavený automobil, vzkazují analytici automobilových trhů.

Loni klesly ceny ojetých automobilů v Česku podle statistik autobazarů v průměru o 20 procent. Letos se očekává další, byť mírnější, pokles - o pět až deset procent.

"Rozhodující je vývoj ekonomiky. V prvním pololetí bude situace rozpačitá, vedle náznaků růstu mohou nastat i poklesy. A pak klesnou také ceny ojetin, třeba i o desetinu. Přispět k tomu mohou i nucené odprodeje vozů z velkých firem, které letos zjistí, že víc než auta potřebují peníze a začnou část svého vozového parku rozprodávat," soudí Bronislav Pánek, analytik automobilových trhů společnosti Deloitte.

Ceny klesly kvůli krizi

Další pokles cen ojetin připouštějí i lidé z autobazarů, i když radši hovoří o stagnaci nebo mírném růstu.

"Předpokládám, že průměrná cena prodaného vozidla bude letos zhruba o pět procent nižší než loni," uvedl Petr Šimurda, ředitel společnosti Trotina Auto, která je největším prodejcem použitých vozů v Královéhradeckém kraji. Firma, která provozuje dva servisy a pět autobazarů, loni prodala 2700 aut. "Nyní máme k dispozici 660 vozů. Poptávka v prvním čtvrtletí bude pravděpodobně ještě slabá, na jaře se ale situace určitě zlepší," dodal Šimurda.

Slabá poptávka v loňském roce, jejíž příčinou byl všeobecný ekonomický útlum, byla hlavním motivem snižování cen. Dovoz ojetin se totiž meziročně snížil o 37,4 procenta na 144 tisíc aut. O rok dříve, v roce 2008, dovoz ojetin do Česka vzrostl meziročně o 8,5 procenta na 231 tisíc aut. Pokud jejich ceny klesly, a to nejvýše o pět procent, tak jen kvůli tomu, že během roku auta zestárla.

Loni však ceny klesaly mnohem rychleji. Nejen kvůli stárnutí, ale především kvůli krizi. Je to patrné třeba na nejprodávanějším modelu, vozu Škoda Octavia.

Dovoz ojetých aut loni klesl, tahouny byly značky Ford, Škoda a Volkswagen - čtěte ZDE

Prodej aut v Česku loni propadl o 200 tisíc. Bazary zlevnily až o pětinu - čtěte ZDE 

Podle serveru Avízo.cz, který monitoruje vývoj cen 15 tisíc aut, stála octavia roku výroby 2008 loni v červenci průměrně 432 tisíc korun. Tytéž vozy byly letos v lednu levnější průměrně o 107 tisíc korun, tedy téměř o 25 procent.

Některé ojetiny jsou dražší

V celkovém poklesu trhu i cen ojetých aut však existují výjimky. Podle serveru Avízo.cz mírně vzrostly ceny rok starých modelů Škoda Superb, Škoda Roomster či VW Golf.

"Ceny modelů s naftovým i benzínovým pohonem byly začátkem roku 2009 téměř shodné, nyní jsou naftové vozy znovu dražší v průměru o deset až dvacet tisíc korun," připomněl Vladan Crha, šéf komunikace společnosti AAA Auto.

Zatímco loňské prodeje AAA Auto meziročně klesly zhruba o třetinu, firma Auto Esa loni prodala nejvíce ojetin v historii. Vozy přitom zlevnila průměrně jen o deset tisíc korun.

"Celkový počet 6147 prodaných vozů znamená meziroční nárůst prodejů o 13 procent. Letos předpokládáme růst prodejů o dalších deset procent," uvedl ředitel Auto Esa Tomáš Svoboda.

Více než 13 tisíc ojetých vozů audi, volkswagen, seat a škoda prodala loni i společnost Import Volkswagen Group prostřednictvím obchodníků využívajících program "auto-plus".

 

Vývoj průměrných cen rok starých ojetin v Česku