Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën svolá k opravě desítky tisíc vozů Peugeot 107 a Citroën C1 vyráběných ve společném podniku s japonskou Toyotou v českém Kolíně.

Toyota v pátek oznámila, že svolá v Evropě až 1,8 milionu vozů k opravě plynového pedálu, opatření se týká i v Kolíně vyráběného modelu Aygo.

"Pro Peugeot 107 a Citroën C1 uplatníme stejnou proceduru," upřesnil mluvčí PSA. Nedodal, kdy se začnou tato auta stahovat. "Nyní provádíme šetření, abychom zjistili, o jakou fázi výroby se jedná," prohlásil. K počtu svolávaných vozů agentuře Reuters řekl, že to bude "méně než 100.000".

Peugeot 107 a Citroën C1 se podle prohlášení automobilky vyrábějí pouze v kolínském závodě. Společná továrna PSA a Toyoty (TPCA) zahájila v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry výrobu v roce 2005, loni z jejích linek sjelo zhruba 332.500 aut.

Mluvčí TPCA Radek Kňava řekl, že svolávání vozů je věcí distribuční sítě, která má na starosti veškeré věci ve vztahu k zákazníkům. "To je produktová záležitost a my jsme jenom výrobce," uvedl Kňava.

Mluvčí českého zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk už dříve  sdělil, že svolávací akce se zřejmě týká i České republiky. Počet vozů, které oprava plynového pedálu čeká, je podle něj stále v šetření.

Podobně se dnes vyjádřila i mluvčí Peugeotu v ČR Radka Mathé. "Preventivní stahování plánujeme, přesný počet vozů zatím neznáme," řekla. Vaněk doplnil, že podrobnosti ke způsobu opravy Toyota oznámí přímo majitelům dotčených aut.

Toyota musela kvůli problémům s plynovým pedálem svolat k opravě miliony automobilů také ve Spojených státech, kde proti firmě zahájil vyšetřování Kongres.
Automobilku k tomu přimělo riziko uvolnění podlahové krytiny, která pak může stlačit pedál plynu a způsobit nečekané zrychlení. Toyota již dříve uvedla, že s firmou CTS, která dodává pedály do problémových vozů, pracuje na konstrukčních změnách.

V Evropě se oprava plynového pedálu týká kromě modelu Aygo i Toyoty Yaris, Corolla, iQ, Auris, Verso, Avensis a RAV4. Podle analytiků zatím není jasné, jak tento problém ovlivní hospodaření společnosti, určitě však bude mít na zisk negativní vliv. Poškozuje také pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů pod tlakem kvůli hospodářské krizi.

Po celém světě již závada pedálu donutila firmu svolat od loňska k opravám celkem osm milionů vozů. To je více, než prodala za celý loňský rok. Za problémy a znepokojení, které mohla svolávací akce vyvolat, se zákazníkům v pátek omluvil šéf Toyoty Akio Toyoda.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist