České dráhy loni poprvé hospodařily s provozním ziskem před odpisy (EBITDA). Především díky několikamiliardové pomoci od státu se výsledek zlepšil o 4,8 miliardy na 1,1 miliardy korun. Celkem ale hospodaření státního dopravce skončilo v miliardovém minusu, hlavně kvůli odpisům. Uvedli to zástupci ČD na tiskové konferenci.
"Firmy neumírají na záporný hospodářský výsledek, ale na záporné cash flow," radoval se z loňského výsledku generální ředitel drah Petr Žaluda. Pro letošek chce ředitel provozní zisk zdvojnásobit, celkový hospodářský výsledek by měl skončit zhruba na nule.
Za zlepšením hospodaření stojí především stát, který loni mimořádně vyrovnal dlouhodobou ztrátu z provozu krajských vlaků částkou 3,2 miliardy korun. Z jízdného České dráhy loni utržily 6,58 miliardy korun, zhruba o šest procent více než v roce 2008. Tržby se zvedly přesto, že dopravce loni přišel o sedm procent cestujících, celkem vlaky využilo 163 milionů lidí.
Do minusu táhne dráhy pendolino
Z jízdného České dráhy loni utržily 6,58 miliardy korun, zhruba o šest procent více než v roce 2008. Tržby se zvedly přesto, že dopravce loni přišel o sedm procent cestujících, celkem vlaky využilo 163 milionů lidí. Cestující prý ale jezdí na delší vzdálenosti. Na letošek ani příští rok firma neplánuje plošné zdražení jízdného.
Dráhy se rovněž chlubí úsporou nákladů ve výši 700 milionů korun, firma loni například snížila počet zaměstnanců o 1350 lidí na necelých 28.000 zaměstnanců.
České dráhy zrušily tendr na nákup ojetých vagonů, opraví si svoje vlastní - čtěte ZDE
Smlouva na 10 let: Rychlíky zatím zůstanou Českým drahám - čtěte ZDE
Naopak do minusu táhne dráhy pendolino, které jezdí bez veřejné podpory. Jak uvedl Žaluda, provozně jsou rychlovlaky v zisku, kvůli odpisům a splátkám vykazují ztrátu téměř půl miliardy korun. Kvůli ekonomické krizi navíc dráhy loni nedostaly půlmiliardovou dividendu od dceřiné firmy ČD Cargo, se kterou v podnikatelském plánu počítaly. Nekonal se ani plánovaný prodej podílů v některých dalších dceřiných firmách a nemovitostí, celkem zde dráhy předpokládaly půlmiliardový výnos.
Do nových vlaků podnik loni investoval rekordní 4,2 miliardy korun, letos to má být pět miliard. Kupují se především elektrické pantografy CityElefant a krajské motoráky Regionova.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist