O co jde odborům

Zdaňování benefitů
Z hlediska státu je zvýhodněný prodej zaměstnancům nebo spřízněným firmám potenciálním daňovým únikem. Proto tomu chce stát zamezit. Ve výsledku to ale prodraží zaměstnanecké benefity.

Režijní jízdenky
Dopravní společnosti běžně poskytují svým zaměstnancům a jejich rodinám výhodu v podobě zlevněného, či bezplatného jízdného. Nově musejí vyčíslit hodnotu tohoto benefitu a odvést z ní daň. Například v Praze má režijní jízdenka pro zaměstnance, jeho manželku a dvě děti obvyklou cenu 15 260 korun včetně daně. Dopravní podnik tak musí státu odvést 1387 korun na dani z přidané hodnoty bez ohledu na to, kolik zaměstnanec na jízdné přispívá.

Jídelny
Pokud firma zaměstnancům nabízí zvýhodněnou cenu v závodní jídelně, musí opět odvádět daň z přidané hodnoty, jako kdyby v jídelně platily "obvyklé" ceny. Klasických stravenek, jež dostává nejvíce zaměstnanců, se změna netýká.

Ubytovny
Řada výrobních závodů má ubytovny pro "přespolní" zaměstnance. Cena za ubytování je obvykle nižší než v komerčních ubytovnách. Stát chce, aby zaměstnavatel odváděl DPH z komerční ceny.

Zboží
Nakladatelství sice může nabízet své knihy se slevou svým odběratelům a odvádět DPH z realizované ceny, už to však nesmí provádět u svých zaměstnanců. Když editor obdrží výtisk knihy zdarma, nakladatelství musí odvést DPH, jako by si ji dotyčný koupil v knihkupectví.

Služby
Jestliže se kadeřnice nechá ostříhat v salonu, v němž pracuje, pravděpodobně nic nezaplatí, zaměstnavatel ovšem odvede stejné DPH, jako by šlo o zákaznici, která zaplatí plnou cenu.

Pondělní stávku na železnici zřejmě už nic neodvrátí. Železniční odbory neuklidnilo ani středeční prohlášení ČSSD, která chce na čtvrtečním jednání sněmovny prosadit požadavek odborů formou takzvaného přílepku k zákonu. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši by ke zrušení protestu vedl "jedině zázrak".

Odbory mají v úmyslu stávkovat kvůli vyššímu zdanění zaměstnaneckých benefitů, které platí od ledna. Vlaky nepojedou v celé zemi. Řidiči hromadné dopravy budou kromě Prahy stávkovat v Brně, Opavě, Ostravě či Olomouci. V dalších krajských městech odboráři o spoluúčasti ve stávce ještě jednají.

Poslanci sociální demokracie chtějí ve čtvrtek do druhého čtení vládní novely zákona o veřejných zakázkách včlenit odstavec, který by zdanění vrátil na loňskou úroveň. Jak ale ve středu uvedly odbory, samotné druhé čtení stávku odvrátit nemůže.

"Není prostor na zrušení stávky, poslanci to mohli od 23. ledna už třikrát stihnout," řekl Pejša. "My jsme strávili víc jak sto dnů usilovným jednáním, a nebyli jsme to my, kdo těch sto dnů promarnil," doplnil ho šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Vlaky se zastaví určitě

Nejradikálnější jsou strojvůdci Českých drah, kteří mohou vlaky zastavit i bez přispění kolegů. Prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas trvá na tom, že pro upuštění od stávky je nutné schválení příslušné novely také Senátem. To však nelze do pondělí zvládnout. "Jestliže sněmovna začne pracovat, tak mohou páni senátoři sebou hnout a dělat taky. Pro mě je tohle zásadní," uvedl Hlas.

Železničáři se ozývají nejhlasitěji, neboť mají obavy o osud režijních jízdenek. Ty stojí na rok 250 korun, odbory se ale bojí, že daň z přidané hodnoty bude nutné odvést z 22.000 korun, což je cena roční síťové jízdenky. Zatímco podle staré úpravy by daň byla 50 Kč, nově by mohla být 4400 Kč.

Podle novely zákona se totiž DPH má platit z ceny obvyklé na trhu a nikoliv ze zvýhodněné zaměstnanecké. To by podle odborářů mohlo vést ke zrušení režijek. Samy dráhy nevědí, z jaké ceny daň platit, proto vydávání jízdenek na letošek pozastavily. Železničáři zatím jezdí na loňské průkazky.

Režijní jízdenky nejsou klasickým zaměstnaneckým benefitem, neboť je neposkytují dráhy, ale ministerstvo dopravy. Celkem má režijku téměř 200.000 lidí, ačkoliv dráhy mají necelých 30.000 zaměstnanců. Na jízdenku mají nárok i propuštění železničáři, rodinní příslušníci, železniční důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty.

Zda se však ke stávce připojí i pražské metro, není ale zatím jasné. Někteří odboráři se totiž domnívají, že je stávka zbytečná.

Stávka v dopravě je nahlášena na pondělí od 4:00 do 9:00, nejvíce zřejmě postihne právě železnici. Pravicoví politici již akci označili za vydírání, rozhodnutí odborů kritizoval také premiér Jan Fischer. "Premiér má za to, že v této situaci stávka není odpovídajícím krokem k prosazení požadavků odborů. Řešení je v rukách zákonodárců," uvedl v úterý v tiskovém prohlášení mluvčí vlády Roman Prorok.

Stávka bude: Ostrava, Pardubice, Ústí nad Labem
Symbolická stávka: Liberec, Zlín
Stávka nebude: České Budějovice, Kladno
Zatím není rozhodnuto: Plzeň, Brno, Hradec Králové, Olomouc, Praha

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru