Firma Viamont, spojovaná s bývalým ministrem dopravy Alešem Řebíčkem, pracuje na výjimečné státní zakázce: opravuje železniční mosty na Labi za jednu a půl miliardy tak, aby pod nimi mohly proplouvat velké lodě.

Zakázku připravili Řebíčkovi podřízení v době, kdy byl ještě ministrem. A není jisté, že Česko tuhle investici právě teď potřebuje: v Labi totiž není pro velká plavidla dost vody a nic nenasvědčuje tomu, že se to v dohledné době změní.

Řebíček společnost Viamont zakládal a původně v ní měl třetinový podíl. Když v roce 2006 přišel do velké politiky, údajně se od ní odstřihnul. Ale jisté to není – akcie byly donedávna anonymní. A podle propočtů HN Viamont za Řebíčkova ministrování dostal od státu zakázky za víc než 14 miliard.

Viamont symbolizuje častý nešvar spojený se zadáváním veřejných zakázek: stát platí miliardy firmám, jejichž vlastníci nejsou známi, což otvírá prostor pro korupci nebo pro obohacování lidí, kteří o zakázkách rozhodují a mohou být na firmy napojeni. HN zjistily, že loni z celkového počtu 8852 veřejných zakázek jich 1200 získaly právě firmy s akciemi na majitele, kde majitele nelze dohledat.

Viamont v lednu koupila rakouská firma Strabag a tajemní vlastníci mohli na prodeji vydělat i díky zakázkám, které se jim předtím podařilo připravit.

Zvedání mostu v Kolíně dokončí Viamont letos. Cena činí 1,23 miliardy, z toho 877 milionů zaplatí Evropská unie. Firma už dokončila dvě stamilionové opravy mostů v Nymburce a v Poděbradech. Nikdo ale neví, kdy pod nimi budou moci běžně plout dopravní lodě – řeka není po většinu roku dost hluboká. Dopravu na Labi omezuje letitý spor o úsek před německými hranicemi, kde ekologové hájí řeku před vybudováním jezů. Podporuje je i ministerstvo životního prostředí.
ctete-v-ctvrtecnich-HN