Tatra Mountain Resorts

Vznik: 2009

Vlastní: hotely, lanovky a služby ve Vysokých a Nízkých Tatrách

Kapitál: 250 mil. eur

Vlastníci: kyperské firmy napojené na J&T, J&T Banka, J&T Global services, Poštová banka, PPF a Generali PPF Holding


3 mld. Kč

hodlá TMR během tří až čtyř let investovat do tatranských hotelů, center a sjezdovek v Jasné pod Chopkem, Lomnici či Skalnaté dolině.

Společnost Tatra Mountain Resorts (TMR), kterou založila skupina J&T, chce investovat během tří až čtyř let ve Vysokých a Nízkých Tatrách až 130 milionů eur (přes 3 mld. Kč). Pokud své záměry uskuteční, půjde o největší investici do turistického byznysu ve středoevropském regionu.

"Zhruba 40 milionů máme na akvizice nových projektů, zbývajících 90 milionů eur je na investice. Půjdou hlavně do infrastruktury našich lyžařských středisek v Tatrách," řekl HN předseda představenstva TMR Bohuš Hlavatý.

Do TMR loni začlenila J&T lanovky, služby a hotely (kromě pětihvězdičkového hotelu Kempinski na Štrbském plese) v Tatrách. V největším slovenském lyžařském středisku Jasná pod Chopkem má 35 kilometrů sjezdovek, ve Skalnaté dolině ve Vysokých Tatrách celkem 13 kilometrů sjezdových tratí.

Vzor: noblesní Alpy

TMR hodlá obě střediska přetvořit po vzoru alpských resortů. Ve Vysokých Tatrách plánuje "top středisko" pro náročné, tedy něco jako tatranský Svatý Mořic či Cortina d'Apmezzo. TMR tu ale nepočítá s výstavbou nových sjezdovek, tratě jen rozšiřuje a vybavuje sněžnými děly. Má v úmyslu zvýšit kapacitu lanovek, zlepšit služby. A přestavět Tatranskou Lomnici, stejně tak i Jasnou v Nízkých Tatrách, na živé turistické středisko. "Jasná, to je dnes les s hotely. Lomnice zase park s hotely. Chceme tu postavit nová polyfunkční centra, přivést sem večerní život," vysvětluje Hlavatý.

Podle šéfa TMR nehrozí, že se Tatry stanou nedostupnými střední příjmové klientele. "Jsme lacinější než Alpy a lacinější zůstaneme. I po dobudování Tater se tu ceny skipasů budou pohybovat kolem 80 procent lístků v Alpách. Ubytování bude drahé v Tatranské Lomnici, levnější v okolí."

Tatranský byznys stojí na klientele ze středních vrstev Slováků, Čechů, Poláků a částečně Maďarů. "V Tatrách se dlouho neinvestovalo, movitější zákazníci odešli za lepšími službami do Alp," popsal Hlavatý trend, jejž chce TMR zastavit.

Část starousedlíků i turistů hledí na plán přetvoření nejmenších evropských velehor v luxusní středisko s obavami. Bojí se, že Tatry ztratí charakteristický klidný ráz. Primátor města Vysoké Tatry Ján Mokoš jej však vítá, podle něj totiž může jenom vytvoření nových pracovních míst zastavit několik let trvající odliv mladých lidí.

Šance i rizika pro investory

Bohúš Hlavatý, šéf představenstva TMR:
V Tatrách bude draho

HN.sk: Budou Vysoké Tatry po uskutečnění vašich plánů spojených s jejich dotvořením ještě vůbec pro obyčejné lidi?

Vysoké Tatry jsou top středisko a jím i po dokončení zůstanou, a to ve všech rozměrech. Tím nechci říct, že tam nesmí chodit obyčejní lidé, ale ...

HN.sk:  ... ale bude draho?

Řeknu to takto. Bude draho přímo ve Vysokých Tatrách. Bydlení v Tatranské Lomnici bude drahé, ale bydlení ve Velké Lomnici nebo Gerlachu drahé nebude. Uvedu příklad - ubytování v centru alpského lyžařského resortu není levné, často pod 500 eur se pokoj neseženete.
Mimo centra se však dá bydlet i za 80 či 100 eur. Přestože lidé na to zvyklí nejsou, tato segmentace přijde i k nám.

HN.sk: Jak chcete vlastně konkurovat alpským střediskům?


Naši klientelu tvoří střední vrstva Slováků, Čechů, Poláků a částečně Maďarů. Protože se v Tatrách dlouho neinvestovalo, tak finančně silnější vrstva zamířila za lepším. Nové investice však přilákají část z těch, co zamířili jinam zpět.
Proč? Protože kvalita krátkého pobytu, resp. prodloužený víkend bude srovnatelná. A ti, kteří mají Tatry podstatně blíže než Alpy zamíří k nám. Větší boj budeme svádět při delších, týdenních pobytech, kde je opravdu těžké konkurovat. Na druhé straně jsme stále cenově konkurenceschopní.

HN.sk: Neměli byste být ve službách podstatně levnější?

Jsme výrazně levnější než západní Evropa a také zůstaneme levnější. Například hotdog v Alpách stojí až sedm eur, káva i čtyři eura. Takové ceny nedosáhneme ani po vytvoření Tater. Ceny lístků se budou pohybovat někde na úrovni 80 procent z ceny jízdenky v alpském středisku.

Převzato z HNonline.sk

TMR chce část financí získat na kapitálovém trhu. Holding s 250milionovým jměním nyní ovládají prostřednictvím několika kyperských společností akcionáři a obchodní partneři J&T. Kyperské firmy ale nabízejí část podílů k prodeji na bratislavské burze. "Jsme připraveni prodat až 45 procent TMR. Samozřejmě postupně, letos nabídneme akcie v hodnotě 10 až 15 milionů eur," upřesnil Hlavatý. Prvními investory projektu kromě J&T jsou Poštová banka, PPF a holding Generali PPF.

Podle Hlavatého by se TMR měla časem připodobnit evropským veřejně obchodovaným společnostem zaměřeným na turistiku, takovým jako francouzská Compagnie des Alpes nebo skandinávský Ski Star.

Znalci trhu však na plány TMR pohlížejí s určitou skepsí. "Jde o ambiciózní, ale rizikový projekt. Bude třeba splnit řadu věcí, aby mohl ekonomicky fungovat," říká Jiří Jelínek, šéf CK Fischer.

"Pro Tatry mluví u Čechů historický sentiment, oblíbenost, jazyková blízkost a dopravní dostupnost. Zásadním problémem je ale ve srovnání s Alpami délka a kapacita sjezdovek i délka lyžařské sezony," vysvětluje Jelínek.

Vysokým Tatrám podle něho 13 kilometrů sjezdovek nestačí: "Za konkurenceschopné bychom považovali 80 až 120 kilometrů v rámci propojenosti. Jinak Tatry zůstanou malým střediskem rodinného typu." Tatranským centrům dále chybí jasná marketingová strategie. "Návratnost investic v Tatrách může přesáhnout 20 let, pro tento typ investic navíc není vhodná doba," uzavírá šéf jedné z největších českých cestovek. Podobně mluví i další experti. Navíc upozorňují, že Skalnaté dolině stále více konkuruje zlepšující se polské Zakopané.

Skupina J&T má kromě TMR i další ambiciózní projekty. Do samostatných firem, jež odstřihává od financující J&T Banky, vyčlenila průmysl, hotely, reality. Ve všech oblastech plánuje expanzi, pro niž hledá investory. Silného partnera zatím našla pouze pro Energetický a průmyslový holding, jehož 40procentním podílníkem se stala PPF.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist