Německo zavádí na dálnicích nový varovný systém, který má řidiče kamionů upozornit na denní práce na silnici a jiné nečekané překážky. Varování jsou vysílána na radiových frekvencích CB v sedmi světových jazycích, a to i česky. Cílem opatření je snížit v těchto úsecích počet nehod nákladních automobilů, které mívají i smrtelné následky a často zablokují na komunikaci provoz.
Jako první varovný systém celoplošně zavádí spolková země Severní Porýní-Vestfálsko na západě Německa. Následovat ji mají Hesensko a Bavorsko, které sousedí s Českou republikou. Německý ministr dopravy Peter Ramsauer věří, že se systém podaří rozšířit po celé zemi.
Systém funguje v "občanském" radiovém pásmu CB, jehož přijímači je vybavena většina dálkových kamionů; řidiči se s jejich pomocí informují o dopravní situaci nebo policejních hlídkách na silnici. Nově se při přiblížení k místu, kde je potřeba zpomalit a jet opatrněji, z jejich zapnuté radiostanice automaticky ozve tón podobný siréně následovaný varováním: "Pozor, nebezpečné místo!"
Řidičům bude vysílat Rádio Dálnice - čtěte ZDE
Dálnice obklopí informační tabule za miliardu. Nevyužíváme je, hlásí řidiči - čtěte ZDE
Billboardy u dálnic ruší řidiče. Vláda projedná úplný zákaz reklamy - čtěte ZDE
"Naším cílem je větší bezpečnost pro všechny účastníky provozu i pro pracovníky na dálnicích. Mají často životu nebezpečnou práci," prohlásil při prezentaci systému na německé dálnici A3 u Solingenu Ramsauer. Jen v Severním Porýní-Vestfálsku přijde v průměru každý rok při nehodách na dálničních staveništích o život jeden člověk a více než 20 pracovníků utrpí zranění.
Upozornění vysílají malé vysílačky instalované na stavebních vozidlech nebo značkách informujících o uzavírce do vzdálenosti asi 350 metrů od místa prací na silnici, aby měli řidiči dostatek času ubrat rychlost. Pokud jedou v daném úseku pomaleji než 30 kilometrů v hodině, systém se nezapne.
Rozšíření dálnice D1 má zelenou. Resort životního prostředí souhlasí - čtěte ZDE
Proč jsou české dálnice drahé? I kvůli trubkám - čtěte ZDE
Levnější stavby dálnic? Až za pár let se zcela novými projekty, doufá Slamečka - čtěte ZDE
Podle naladěné frekvence se mohou řidiči nechat upozornit v němčině, angličtině, polštině, ruštině, litevštině, turečtině nebo češtině. Varování před nebezpečným místem vždy pronáší energický ženský hlas. "To byl záměr," vysvětlil Bernhard Meier, který má v Severním Porýní-Vestfálsku na starosti pozemní komunikace. Muži totiž podle něj ženy poslouchají pozorněji než příslušníky svého pohlaví.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist