100
zhruba tolik minipivovarů bude letos v Česku. Ještě před čtyřmi lety jich u nás stálo sotva čtyřicet.
6-7 milionů korun
je spodní hranice nákladů na stavbu minipivovaru. V závislosti na velikosti a vybavení šplhají investice do desítek milionů.
Tak bídný rok české pivovary dlouho nezažily. Loňská celková produkce zhruba 18,6 miliónu hektolitrů znamená meziroční pokles o téměř šest procent a doslova nevídaný propad zaznamenal český export. Pivovary vůbec poprvé v novodobé historii Česka vyvezly za hranice méně než v předchozím roce a to hned obrovským rozdílem - o 10,5 procent.
Produkce českých pivovarů vyloženě pro tuzemský trh klesla podle včerejších informací Českého svazu pivovarů a sladoven o 5,9 procent. „Jde o jednoznačný důsledek ekonomické krize, ovlivněný nejen propadem spotřeby mezi českými zákazníky, ale i velkým poklesem turistů," pokouší se o vysvětlení výkonný ředitel svazu Jan Veselý.
Největší ránu podle něj utrpěla výčepní piva, jejichž odbyt klesl oproti předloňsku o víc jak deset procent. A naopak - loni mírně vzrostl zájem o ležáky (tedy jedenácti a dvanáctistupňová piva).
Obrovské mínus si loni připsaly pivovary v prodeji lahvového piva - ten v tuzemsku klesl o deset procent. Přitom v tuzemských hospodách, kde se původně očekával větší pokles prodejů, prodaly pivovary „jen" o 4,5 procenta méně.
Veselý přičítá velké mínus v prodeji lahvového piva loni nevídanému trendu prodeje v PET lahvích. Pivovary - především skupina Heineken - vtrhly na trh s vylepšeným plastovým obalem a prodalo se tak spolu s PET obaly Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů 183 tisíc hektolitrů piva v plastu. V roce předtím jen čtyři tisíce.
Malé pivovary si polepšily
Roční pokles táhnou především největší čtyři pivovarnické skupiny, tedy Prazdroj, Staropramen, Heineken a Budvar, které dohromady ovládají tři čtvrtiny trhu. Například celková tuzemská produkce Plzeňského Prazdroje, který má téměř poloviční podíl na trhu, klesla na 8,34 miliónu hektolitrů. Domácí prodej propadl o 4,4 procenta a export o víc jak deset procent.
Celkový prodej Pivovarů Staropramen, pod které spadá pivovar v Praze a ostravský Ostravar, se loni propadl o sedm procent na tři milióny hektolitrů. Trojka trhu skupina Heineken uvařila loni 2,62 miliónu hektolitrů piv značek jako je Starobrno, Krušovice, Zlatopramen či Březňák. Je to o 5,2 procent méně než v předchozím roce. Export Heinekenu klesl meziročně o 4,9 procent a společnost se tak těsně přiblížila největšímu českému vývozci piv Plzeňskému Prazdroji. Z předních pivovarů už zveřejnil výsledky i Budvar, kterému domácí prodej klesl o 4,4 procenta a export stagnoval.
Přestože velké pivovary loni pohořely, řada středních a menších naopak rostla. Meziročně vyšší produkci zaznamenaly třeba pivovary Černá Hora, Bernard, Svijany. A rostou i v tomto roce, kdy se celý pivní trh - teď ještě vlivem zdražení kvůli letos zvýšené spotřební dani - propadá ještě víc než loni.
Daří se například humpoleckému Pivovaru Bernard. „Začátek roku nebyl prodejně příliš příznivý, projevilo se zvýšení spotřební daně a předzásobení velkoobchodů," hodnotí výsledky za první čtvrtletí spolumajitel pivovaru Stanislav Bernard. „ Březen, přestože byl chladný, předčil očekávání. A co se týká obchodních výsledků, byl pro nás skoro letním měsícem. V celém prvním čtvrtletí jsme prodali na klesajícím českém pivním trhu o pět procent piva více, než-li vloni."
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist