Počet registrací nových osobních automobilů v zemích Evropské unie se v prvním čtvrtletí zvýšil v meziročním srovnání o 9,2 procenta a v březnu byl vyšší o 10,8 procenta. Uvedlo to v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. K růstu letos dopomáhá oživení poptávky na čtyřech největších evropských trzích mimo Německo, které už nese očekávané negativní dopady loňského štědrého programu šrotovného.
Na předkrizovou úroveň se trh automobilů v Evropě za celé čtvrtletí ještě nedostal, minulý měsíc však již ano. Proti prvnímu čtvrtletí roku 2008 byly registrace stále nižší o 9,4 procenta, v březnu však již absolutní počet nově registrovaných aut dosáhl 1,64 milionu a předčil úroveň března 2008.
Německý automobilový trh se v březnu propadl o 26,6 procenta na 294.375 vozů. Německo skončilo s rozdáváním peněz majitelům automobilů z programu šrotovného loni v září.
Největším evropským trhem Británie
V jiných zemích, které šrotovné a další programy nasadily později, zatím doznívá dočasně povzbudivý vliv vládních pobídek. Ve Španělsku vzrostl prodej o 63 procent, v Itálii o 19,6 a ve Francii o 17,9 procenta. Největším evropským trhem se v březnu stala Británie, kde počet registrací vyskočil o 26,6 procenta na téměř 400 000.
Výsledky v ostatních zemích Evropy byly smíšené. V České republice počet březnových registrací vystoupil o 40,6 procenta, v Maďarsku naopak klesl o 53,3 procenta.
Za celé první čtvrtletí vykázalo pokles trhu jen Německo, kde prodej spadl o 23 procent. Německo si však zachovalo s více než 670 000 prodanými vozy první místo před Itálií, Británií, Francií a Španělskem.
Automobilka Škoda zvedla prodej o 25 procent, pomohl hlavně čínský trh - čtěte ZDE
Pavel Tunkl: Letos se může v Česku prodat 200 tisíc aut - čtěte ZDE
Úspěch slaví nyní v Evropě levná rumunská značka Dacia, kterou teprve před šesti lety oživil francouzský Renault a která nyní těží z dopadů hospodářské recese na spotřebitelské příjmy. V březnu se prodej těchto vozů v EU zvýšil o 61 procent a podíl rumunské značky na celoevropském trhu se dostal nad dvě procenta a téměř dostihl podíl španělské automobilky Seat ze skupiny Volkswagen.
Nárůst registrací o zhruba čtvrtinu v březnu předvedly korejské automobilky Hyundai a Kia. Prodej vozů Toyota a Lexus kvůli ozvěnám skandálů firmy s kvalitou vozů klesl o 13,6 procenta. Ještě silněji se propadaly prodeje dalších japonských automobilek Honda a Suzuki a čest japonského automobilového průmyslu zachraňoval jen Nissan, jehož vozů bylo registrováno o 42 procent více.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist