Světová organizace cestovního ruchu při OSN (UNWTO) odhaduje, že evropský turistický průmysl přišel kvůli výbuchu islandské sopky o 2,3 miliardy dolarů (asi 45 miliard korun). V Madridu to řekl její generální tajemník Tálib Rifáí. Zároveň se ztotožnil s údajem Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA), že ztráty v letecké dopravě dosáhly 1,7 miliardy dolarů.
Rifáí však zdůraznil, že odhadnout celou hloubku krize vyvolané islandským sopečným výbuchem je obtížné, protože vládne zmatek, pokud jde o stanovení odpovědností za důsledky. Výbuch na týden zablokoval leteckou dopravu ve většině Evropy a ztížil spojení mezi ní a Severní Amerikou.
Zatímco na kontinentě a na britských ostrovech už byly lety obnoveny, na Islandu je stále zavřeno jeho hlavní letiště u Keflavíku. Jeho mluvčí nedokázal odhadnout, kdy bude otevřeno. Uzavřeno bylo v pátek, když nad ně poprvé od erupce sopky 14. dubna vítr začal hnát sopečný popel.
Islandský prezident: Až bouchne Katla, bude to mnohem horší. Připravte se - čtěte ZDE
Zruším Eyjafjallajökli aneb Jak se Jiří Paroubek dostal do islandských zpráv - čtěte ZDE
Od výbuchu bylo v Evropě zrušeno přes 100.000 letů a na letištích v různých částech světa stále zůstávají tisíce lidí, kteří čekají, až budou moci do Evropy odletět.
Britská společnost British Airways o víkendu nasadí své stroje na mimořádné linky, aby dostala do Británie lidi zablokované v New Yorku, Newarku, Hongkongu, Bombaji, Bangkoku, na Maledivách a na karibských ostrovech Antigua a Svatý Kryštof. Podobné mimořádné lety uskutečňuje společnost Ryanair do kontinentálního Španělska a na Kanárské ostrovy.
Jednotné evropské nebe
Evropská unie chystá na 4. května schůzku ministrů dopravy členských zemí. Na pořadu bude mimo urychlení projektu Jednotné evropské nebe, který by měl víceméně vymazat státní hranice ve vzduchu. Už v úterý budou činitelé EU, experti na leteckou dopravu a představitelé leteckého průmyslu jednat v Německu.
Potřebu Jednotného evropského nebe zdůraznil v pátek člen Evropské komise pro dopravu Siim Kallas. Řekl, že "neexistence jednotného evropského regulátora kontroly letecké dopravy velmi ztížila reakci na tuto krizi. Potřebujeme rychlou, koordinovanou evropskou odpověď, a místo toho tu máme roztříštěnou mozaiku 27 národních vzdušných prostorů."
Z Londýna v sobotu zazněla nová kritika na údajnou ukvapenost, s níž vlády jednotlivých zemí zakázaly létání nad jejich územím. Zakladatel letecké společnosti Virgin Atlantic Richard Branson řekl, že tato reakce byla přehnaná a že leteckým společnostem by měly být nahrazeny ztráty, které jim takto vznikly. Ztráty své firmy odhadl na 50 milionů liber (1,5 miliardy korun).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist