Ve Student Agency včera vznikly odbory. Situace ve firmě se údajně poslední dva roky zhoršovala a přístup nadřízených prý hraničil s šikanou. Zatím mají patnáct zakládajících členů a předpokládají, že se připojí další stovky ze zhruba 900 zaměstnanců firmy.
Majitele firmy Radima Jančuru noví odboráři zatím ještě oficiálně neinformovali. "Nic o tom nevím, takže se k tomu nemohu vyjádřit," podivuje se Jančura. "Odbory však vítáme, uvítáme jejich konstruktivní návrhy a připomínky," dodává.
Po stížnosti mailem přišli o odměny
"Odbory jsme založili, protože se objevovala šikana a hrubé porušování zákonů," říká jeden ze zakladatelů, řidič Stanislav Vaněk. Situace se prý začala zhoršovat před dvěma lety, kdy se zpřísnil přístup šéfů jednotlivých úseků. Přímo na Radima Jančuru se v diskuzi zakládajících členů, která byla krátce přístupná na internetu, žádná kritika neobjevila.
"Přicházeli jsme o odměny, protože někdo poslal mailem stížnost, často jsme se ale nedozvěděli proč," popisuje příklad neadekvátního chování nadřízených Vaněk.
Autobusové linky Student Agency jsou známé tím, že cestující vybízí k tomu, aby na případné nedostatky personálu upozornili. "To, že naše zaměstnance kontrolujeme, aby odváděli perfektní servis vůči cestujícím je v moderní společnosti běžné a pochopitelné," vysvětluje Jančura. " V dubnu jsme zahájili spolupráci s externí firmou, která kontroluje prodej jízdenek na palubách autobusu, abychom odhalili krádeže a nedovolené obohacování, toto pravděpodobně vysvětluje proč mají řidiči pocit, že jsou šikanováni ".
Kratší přestávky? Pomluvy, tvrdí Jančura
V debatě, která se během zakládání odborů krátce objevila na internetu, byly popisovány i další údajné prohřešky - kratší než zákonné přestávky v práci, minimální zázemí pro řidiče, platy za zahraniční linky založené na dietách. Tyto nešvary potvrdil i Vaněk.
"To je pomluva. Přestávky mají řidiči dle zákona - běžte na Florenc a zeptejte se těch, co hodinu čekají na další spoj," reaguje Jančura.
Odbory vznikaly zdlouhavě a potají. "Před časem tu odbory již vznikaly, a pokud vím, člověk, který s tím přišel, dostal výpověď," popisuje Vaněk. Jančura k tomu dodává: "O založení odborů v minulosti jsem nikdy neslyšel, tudíž z tohoto důvodu nikdo nemohl dostat výpověď. Pokud zaměstnanci dáváme výpověď, pak jedině z toho důvodu, že nekvalitně odvádí svou práci".
Odklad oficiálního vzniku způsobil i výbuch islandské sopky, kvůli kterému musela část zakládajících členů jezdit dálkové autobusové linky a bylo tak složitější se setkat na ustanovující schůzi. Odbory zatím sdružují řidiče autobusů a stevardky a na Českomoravské konfederaci odborových svazů se tak zařadili do Odborového svazu dopravy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist