Nejvyšší správní soud ve čtvrtek zasadil další ránu hlavnímu městu i řidičům v metropoli. A naopak potěšil především obyvatele městské části Suchdol a Dolní Chabry, přes něž má vést sporná číást severního obchvatu města.
Soud totiž zrušil část zásad územního rozvoje metropole, které se týkají už více než deset let chystaného severního okruhu města, která by měla spojit Ruzyni s Březiněvsé a tak propojit plzeňskou a teplickou výpadovku. Město tak musí schválit nové zásady.
"Pro nás je to velmi důležité rozhodnutí, které zabraňuje počinu instalovat transevropskou dálnici v zastavěné oblasti. V současné době není v územním plánu okruh zakotvený," řekl ČTK suchdolský starosta Petr Hejl.
"Mám z toho jedině radost. Vidím, že konečně v téhle zemi fungují zákony - a pro všechny," doplnila ho starostka Dolních Chaber Jaroslava Plevová.
Plány zhatila nová Natura
Zásady zrušil soud kvůli nedostatečnému vyhodnocení vlivu stavby na životní prostředí. Radní pražského magistrátu Matrtin Langmajer, který má na starosti územní rozvoj města, výtky soudu chápe.
Posudek o ochraně přírody může zdržet výstavbu pražského okruhu - čtěte ZDE
Stavba pražského okruhu se může kvůli hluku zpozdit až o několik let - čtěte ZDE
"Problém je v tom, že čtrnáct dní před přijetím zásad byla v daném území vyhlášena oblast Natura a do zásad územního plánu, které byly předjednány dlouho dopředu, se to již nepromítlo,“ připouští Langmajer.
"Zásady soud zrušil kvůli procesním pochybením při jejich přijímáních. Jednalo se o zásadní pochybení, a to především o chybějící posouzení vlivů zásad na evropsky významnou lokalitu kaňon Vltavy u Sedlce a dále v nerespektování připomínek ministerstva životního prostředí," potvrdil předseda senátu Jan Passer.
O kolik se okruh zdrží? Zatím nevíme
O tom, nakolik toto rozhodnutí stavbu severního obchvatu metropole může zdržet, zatím nechtěl Langmajer spekulovat. "Budeme to teprve řešit,“ řekl s tím, že přicházejí v úvahu dvě možnosti - schválit znovu upravené zásady či přijmout zcela nové. "Uděláme si právní rozbor a uvidíme, jak budeme postupovat,“ dodal.
Stavba severního obchvatu měla začít podle původních plánů již před několika lety. Úspěšně se jí brání obyvatelé především Prahy - Suchdola, kteří požadují, aby trasa vedla dál od zastavěného území tzv. severní variantou.
Hlavní město sice trvá na variantě přes Suchdol, ale nedokáže územní řízení připravit tak, aby je na protest dotčených obyvatel vždy nezrušil Nejvyšší správní soud.
Ten například letos v lednu částečně zrušil změnu pražského územního plánu kvůli tomu, že naplánovaná trasa a především křižovatky neodpovídaly tomu, co bylo schváleno v původním územním plánu.
VIDEO: Kudy má podle města vést severní část Pražského okruhu
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist