Více než roční hra pražského magistrátu, Ministerstva pro místní rozvoj a stavební firmy Metrostav na mrtvého brouka přinesla své ovoce: Pomohla dokončit část stavby tunelu Blanka, které soud před již více než rokem sebral stavební povolení.
Na to, že Metrostav více než rok stavěl část Blanky bez stavebního povolení, upozornily HN a server iHNed.cz již několikrát, poprvé loni koncem srpna. Tehdy totiž zjistily, že Městský soud v Praze již loni v dubnu rozhodl, že je stavební povolení na část tunelu Blanka mezi Špejcharem a Holešovičkami „v rozsahu technologických sítí a podzemních garáží Letná“ zrušeno. A to proto, že magistrát během stavebního řízení nezabýval tím, nakolik desetitisíce dalších aut, které přivede tunel do pražské Tróje a Holešoviček, zhorší životní prostředí.
Chybí povolení? To nevíme
Jenže jak magistrát tak Metrostav tvrdily, že o tom, že platnost stavebního povolení soud zrušil, nevědí. A to kvůli tomu, že ani jeden z nich nebyl účastníkem řízení.
Formálně totiž u soudu spor vedlo (a prohrálo) Ministerstvo pro místní rozvoj, které jako odvolací orgán sporné stavební povolení potvrdilo.
Oslovení právníci to od počátku označovali za komickou hru. „Je absurdní, aby město nevědělo, že mu soud zrušil stavební povolení. Jsou ze zákona účastníci řízení a nemohou tvrdit, že o ničem nevědí,“ řekl právník Josef Neštický. „Dělají přesně to, co vytýkají investorům, když staví bez platného stavebního povolení,“ dodal.
Až poté, co na to HN opakovaně upozornily, magistrát koncem března oficiálně požádal Ministerstvo pro místní rozvoj aby muvedený rozsudek poskytlo. A poté dopravní odbor pražského magistrátu v polovině dubna stavbu zastavil.
Nesmíte stavět, ale pokračujte
„Oznámili nám zápisem do stavebního deníku, že povolení na přeložky inženýrských sítí pozbyly právní moci v důsledku rozhodnutí soudu a že máme zastavit stavbu,“ potvrdil mluvčí Metrostavu František Polák.
Jenže rozhodnutí úřadu bylo šalamounské – současně totiž Metrostavu přikázal stavět dál.
„Tím samým zápisem do stavebního deníku nám příslušný pracovník úřadu přikázal dodělat rozpracované úseky tak, aby nedošlo k poruchám zásobování či ohrožení bezpečnosti obyvatel,“ dodal Polák, podle něhož by již s dokončením stavby neměl být problém, protože většinu prací na přeložkách inženýrských sítích již Metrostav prý dokončil či na nich začal pracovat.
Bude nové stavební řízení?
Úplně vyhráno ale Blanka ještě nemá. Uvedené povolení se totiž týká nejen přeložení již existujících inženýrských sítí, ale také nových inženýrských sítí samotného tunelu a podzemních garáží na Letné. A ty by se neměly dělat dokud nebude opět platné stavební povolení. Tunel Blanka přitom má být zprovozněn v prosinci 2012. Je ovšem otázka, zda se do té doby podaří opět získat platné stavební povolení.
Podle oslovených právníků by totiž mělo Ministerstvo pro místní rozvoj vrátit případ magistrátu k novému rozhodnutí a provést nové stavební řízení. A mělo by přizvat jako účastníky i občanské sdružení Za naši budoucnost, které proti stavbě dlouhodobě protestuje.
Tomu vadí, že úřady při povolování stavby neudělaly analýzu toho, jaký bude mít stavba vliv na životní prostředí a především zdraví obyvatel v Holešovičkách. A soudy daly sdružení zapravdu.
MMR: Počkejte, analyzujeme
"Ministerstvo pro místní rozvoj by se mělo začít zabývat naším odvoláním proti stavebnímu povolení a uložit magistrátu, aby konečně udělal analýzu dopravní zátěže a vůbec nežádoucího stavu, který tato stavba způsobí,“ uvedl advokát sdružení Zdeněk Kuneš.
Jeho sdružení nechce stavbě zabránit, požaduje ovšem, aby měla co nejmenší dopad na zdraví obyvatel Holešoviček. Například tím, že se hlavní tepna po vyústění z tunelu na pravé straně Vltavy zakousne zhruba dva metry do země a zastřeší se.
Praha nahradí lidem škody vzniklé stavbou tunelu Blanka - čtěte ZDE
Ušetřit či neušetřit? Firmy se přou jak dál razit, aby tunel Blanka nespadl - čtěte ZDE
Tunel Blanka má další problém: Nemá všechny potřebné pozemky - čtěte ZDE
Samo MMR ovšem ani více než rok po verdiktu soudu, který platnost stavebního povolení zrušil, neví jak bude dál postupovat. Ale tvrdí, že vrácení k novému posouzení není jediná možnost, kterou má.
„Věc je velmi složitá, intenzivně se jí zabýváme,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Ayrer s tím, že se nemůže vyjadřovat k hypotetiockému vývoji. Ministerstvo ale prý rozhodne v zákonné lhůtě podle správního řádu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist