Polský státní železniční podnik PKP hodlá do deseti let uvést do provozu první vysokorychlostní trať v zemi, jejíž výstavba bude stát až 30 miliard zlotých čili téměř 190 miliard korun.
"Polské železnice zažily dvě desetiletí degradace. Je načase to zvrátit. Vysokorychlostní železnice jsou naším strategickým projektem," řekl šéf divize PKP pro železniční infrastrukturu Zbigniew Szafranski.
Trať pro rychlovlaky má do roku 2020 spojit Varšavu se západopolskými městy Poznaň a Vratislav. Znamená to výstavbu asi 600 kilometrů nových kolejí a nákup drahých vlakových souprav ze zahraničí.
Szafranski, který pro projekt lobboval spolu s dalšími polskými činiteli v Evropském parlamentu, vyjádřil naději, že projekt bude zčásti financován z fondů Evropské unie. Dalšími zdroji by měl být státní rozpočet, soukromé investice a emise dluhopisů, uvedl náměstek polského ministerstva infrastruktury Juliusz Engelhardt.
Szafranski s Engelhardtem odmítli předpovědi, že projekt rychlovlaků bude stejně jako předchozí plány modernizace polských železnic odložen k ledu. Dopravní infrastruktura je v Polsku dlouhodobě velkým problémem. Země má nedostatečně rozvinutou dálniční síť a vlaky zde jezdí v průměru pomaleji než v západní Evropě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist