V pátek se manažeři na obou stranách Atlantiku přichystali na měsíc trvající propad produktivity, o kterou je připraví světový šampionát ve fotbale. Sledovaný turnaj v Jižní Africe trvá více než čtyři týdny a většina zápasů se hraje přesně v pracovní době v Evropě nebo i na americkém kontinentu, napsal list The Wall Street Journal.

Pondělí odpoledne volno na fotbal

Ve fotbalem posedlých zemích, jako je například Velká Británie, se některé společnosti dokonce mohou pokusit sledování zápasů v práci zakázat. Jiné fotbal povolí - a další se snaží přizpůsobit pracovní dobu tak, aby s fotbalem nekolidovala. V Paraguayi dal prezident Fernando Lugo státním zaměstnancům volno na pondělní odpoledne, aby mohli sledovat zápas svého týmu proti Itálii.

Ve Velké Británii ztráty produktivity spojené s šampionátem mohou dosáhnout téměř miliardy liber (asi 30,9 miliardy korun), uvádí průzkum, který provedl Chartered Management Institute. Téměř polovina všech zaměstnaných mužů a 21 procent žen má v úmyslu sledovat v pracovní době fotbal, pokud v té době poběží.

Asda, britská odbočka obchodního řetězce Wal-Mart, nabídla zaměstnancům možnost vybrat si "safari prázdniny" - neplacené volno trvající až dva týdny - pokud chtějí letět do JAR na mistrovství. Společnost také umožní zaměstnancům přehazovat si směny, vybírat prodloužené pauzy a požádat o dny volna na sledování zápasů v televizi.

V obchodech bude fotbal naladěný i na televizních přijímačích vystavených k prodeji, takže prodavači a další zaměstnanci budou moct alespoň po očku sledovat, jak se zápas vyvíjí.

"Věříme svým kolegům, že odvedou svou práci, i když přitom budou pošilhávat, jaké je skóre," řekla mluvčí řetězce, který ve Velké Británii zaměstnává 170.000 lidí v 376 obchodech.

Padla, hraje Anglie

Jonathan Grant, jenž v Londýně šéfuje týmu servisních techniků firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), dovoluje zaměstnancům přijít a odejít dřív ve dnech, kdy Anglie odpoledne hraje zápas. Jeho zaměstnanci ale jsou tří různých národností, a tak se jim snaží upravit směny tak, aby nenastávaly "fotbalové třenice".

Američané nejsou ani zdaleka tak fanatičtí jako mnozí Britové. Ale fotbal si i v USA postupně získává pozornost. V roce 2006 sledovalo mistrovství světa ve Spojených státech celkem 78 milionů diváků; přičemž do tohoto počtu nejsou zahrnuti španělsky mluvící obyvatelé.

Už v pátek tak bylo znát, že někteří zaměstnanci v USA se plně nesoustředí na práci. Úvodní zápas Mexika s Jihoafrickou republikou připadl přesně na prostředek pracovního dopoledne na východním pobřeží USA a stal se nejsledovanějším zápasem televize ESPN, která přímé sportovní přenosy vysílá i prostřednictvím internetu; sledovat je ale mohou jen diváci v USA.

Američani nadšeně objevují fotbal

Oblíbený newyorský fotbalový bar Nevada Smiths byl v pátek dopoledne na zápas plný. "Bylo tu nabito," říká majitel Jack Keane. "Přišla spousta lidí z práce a většina z nich si poručila alkohol," dodává a křičí přitom, aby ho bylo slyšet přes hlučící fanoušky.

U některých Američanů, kteří fotbal vyměnili za práci, bylo znát víc nadšení než znalosti hry. Čtyři manažeři pobočky Sovereign Bank, kteří měli v pátek jednání a po něm se měli vrátit zpátky do kanceláře, namísto toho zapadli do hospody O'Lunney's Pub, aby se podívali na zápas Francie proti Uruguayi. Všimli si prý, že v USA panuje větší nadšení kolem letošního fotbalového šampionátu, a tak chtěli zjistit, o čem to vlastně je.

Jeden z nich - Justin Braithwaite - se na fotbalový zápas v baru díval vůbec poprvé. "V budoucnu se chci o fotbal zajímat víc," řekl pak třiatřicetiletý manažer. Fandí pochopitelně Spojeným státům, ale všichni čtyři dohromady si dokázali vzpomenout jen na jméno jediného hráče amerického týmu: středopolaře Landona Donovana.