Ministerstvo financí navrhlo pro příští rok ubrat Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pět miliard korun. Příspěvek státního rozpočtu do fondu by se tak snížil na 30,7 miliardy korun. Na úterní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Podle něj se tak zastaví výstavba silnic a dálnic, fond navíc nebude mít na proplacení letošních faktur.
Ohroženo je na 40 projektů
Podle Slamečky je ohrožena například rekonstrukce dálnice D1, dostavba dálnice D47 na severní Moravě, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, pražského okruhu, karlovarské R6 a některých železničních uzlů.
Nezahájí se prý také stavby, na jejichž financování se podílejí evropské fondy, například dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Celkem jde o téměř čtyři desítky akcí.
"V silničním hospodářství se v příštím roce schyluje ke katastrofě," reagoval Petr Čížek, předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha, jehož členy jsou stavební firmy.
Podle něj budou muset stavební společnosti za takovéhoto stavu věcí propustit už koncem letošního roku téměř 5000 zaměstnanců, dalších 16.000 se stane nadbytečnými v souvisejících oborech, jako je doprava, výroba materiálu nebo stavebních strojů. Výdaje státu na nezaměstnané tím prý vzrostou o 700 milionů korun, stát údajně navíc přijde o téměř tři miliardy z daní z příjmu a daně z přidané hodnoty.
MF: Peněz je málo, snažte se hospodařit
Ministerstvo financí si ale trvá na svém. "Situace s veřejnými rozpočty je napjatá a šetřit se musí všude. Ministerstvo dopravy a fond dopravy bude muset prostředky využívat maximálně efektivně a snažit se dostavět co nejvíce staveb podle plánu," uvedl mluvčí MF Ondřej Jakob.
Ministerstvo dopravy spočítalo, že s navrženým limitem 30,7 miliard Kč bude fondu chybět 1,3 miliardy korun jen při započtení výdajů na údržbu, mýtný systém a spolufinancování příspěvků z evropských fondů. Na novou výstavbu nezbude nic. "Rámec nestačí ani na kofinancování fondů, kde jinak problémy nemáme," uvedl Slamečka.
Praha otevře novou část okruhu 20. září. Projedete jen s dálniční známkou - čtěte ZDE
Další rána pro řidiče v Praze: Severní obchvat metropole se opět odsouvá - čtěte ZDE
Pokud zůstane příspěvek státu na úrovni 30,7 miliardy korun, bude celkový rozpočet fondu dopravy 60 miliard korun. K národním zdrojům se připojí 20 miliard korun z evropských fondů a deset miliard z úvěru od Evropské investiční banky. Letošní celkový rozpočet fondu počítá s výdaji 96 miliard korun.
Jak uvedl náměstek ředitele fondu Tomáš Čoček, při navýšení národního příspěvku o pět miliard korun na letošní úroveň by se objem peněz z fondů EU zvýšil příští rok z 20 na 30 miliard Kč. "Jsme schopni některé stavby prodloužit, ale ztratí se tím ekonomická efektivita a může se stát, že přijdeme o evropské peníze," řekl Čoček. Podle Slamečky by měl stát dávat do fondu dopravy 63 miliard ročně, aby se dodržel scénář výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist